۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷
حال صنایع گلستان رو به وخامت گذاشت | افزایش بودجه صنعت و کاهش آلام تولید
بازار گزارش می دهد؛

حال صنایع گلستان رو به وخامت گذاشت | افزایش بودجه صنعت و کاهش آلام تولید

گرگان- اتخاذ تصمیمات مدیران پشت درهای بسته درباره تولید و نبود سیاستی مدون برای توسعه زیرساخت شهرک های صنعتی گلستان باعث شده تا تولیدکنندگان با مشقت بسیار چرخ صنعت این منطقه را به حرکت در بیاورند.

الهام رئوفی فر؛ بازار: مطابق آمارهای موجود صنعت گلستان در سال گذشته رتبه ۲۵ را کسب کرده که این نرخ ۹.۱ درصدی بیکاری و سرانه پائین درآمد مردم استان از میانگین کشوری را توجیه می کند زیرا همچنان که با رونق صنعت در هر منطقه شاهد شکوفایی و رشد اقتصادی خواهیم بود نبود این مولفه هم نتیجه ای عکس خواهد داشت. در استان گلستان زیرساخت نامناسب شهرک های صنعتی، فرایندهای پیچیده اداری برای دریافت مجوز یا تخصیص تسهیلات در کنار گرانی حامل های انرژی و قطعی آن در زمان اوج مصرف مشترکان خانگی، صاحبان صنایع استان را کلافه کرده است.

به باور فعالان اقتصادی، عدم تعامل دولت با بخش خصوصی، فقدان استفاده از نظرات صاحبان صنایع در تصمیم گیری های مربوط به این حوزه، نبود زیرساخت مناسب و متناسب با تعداد واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی استان، اتخاذ برخی تصمیمات عجولانه دولت درباره مباحث مرتبط با صنعت و اجرای ناقص قانون در برخی موارد منجر به بروز مشکلاتی برای بخش خصوصی شده است.

در کنار این موارد برخی مدیران دولتی معتقدند تعداد شهرک های صنعتی ایجاد شده در استان با مساحت محدود گلستان همخوانی ندارد چراکه این رسیدگی به مشکلات همه شهرک ها و نواحی صنعتی موجود را با چالش مواجه کرده این موضوعی است که معاون برنامه ریزی و توسعه مدیریت شرکت شهرک های صنعتی گلستان در گفتگو با رسانه های استان هم اعلام کرده و معتقد است که شهرک های صنعتی کوچک مقیاس توجیه اقتصادی ندارد. به باور این مسئول گلستانی، شهرک صنعتی در کشورهای توسعه یافته به تعدادی محدود اما با کیفیت و زیرساخت های مناسب احداث می شود اما این موضوع برای گلستان صدق نمی کند.

بی توجهی دولت به استفاده از نظر بخش خصوصی در تصمیمات اقتصادی یکی دیگر از چالش های جدی تولیدکنندگان و صنعتگران در سال های اخیر است که این موضوع برای فعالان اقتصادی گلستان هم تبدیل به معضل شده است.

باید در تصمیمات دخیل باشیم

تاج قلی کُر مدیر عامل شرکت آلتین شیمی در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید بر این مطلب که شرکت های تولیدی و صنعتی باید در تصمیم گیری ها دخیل باشند، می افزاید: استفاده از نظر واحدهای تولیدی در تصمیم گیری ها اثر مثبتی در نتیجه کار خواهد داشت. متاسفانه شرکت خدماتی شهرک صنعتی، را سازمان های دولتی به رسمیت نمی شناسند درحالیکه اگر تصمیمی برای شهرک های صنعتی گرفته می شود باید واحدهای تولیدی و صنایع نیز در آن حضورداشته باشند.

مدیرعامل شرکت سوله استرآباد علت این رفتار دولت را عدم تعامل بین مدیران و صاحبان صنایع می داند و به خبرنگار بازار، می گوید: این فقدان ارتباط باعث شده تا مدیران آگاهی لازم را از مشکلات تولید نداشته باشند و به این ترتیب سکوت صنعتگران را حمل بر رضایت آنها بگذارند اما مسئولان سکوت واحدهای تولیدی را در خصوص مشکلات و چالش ها به جنبه مثبت برداشت نکنند.

سید علی موسوی از نبود زیرساخت لازم در شهرک های صنعتی به عنوان یک مشکل جدی یاد می کند و می گوید: به عنوان مثال در حال حاضر در شهرک صنعتی گرگان دو تعداد واحدهای فعال محدود است اما درصورت فعالیت ۱۰۰درصدی صنایع این شهرک، امکان استفاده همزمان از حامل های انرژی نیست. از سوی دیگر قطعی برق در تابستان منجر به آسیب به واحدهای تولیدی و صنایع شده و لذا در تابستان واحدهای تولیدی برای جبران کمبود برق از موتور دیزل استفاده کردند که منجر به فعالیت با نصف ظرفیت تولید شد.

حال صنایع گلستان رو به وخامت گذاشت | افزایش بودجه صنعت و کاهش آلام تولید

پیشنهاد عرضه ژنراتور به صنایع طرحی عجولانه بود

اردشیر رحیمیان مدیر شرکت توسعه و عمران شرکت صنعتی آق‌قلا هم عدم تناسب زیرساخت شهرک های صنعتی با تعداد واحدهای تولیدی هر شهرک را تائید می کند و در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: به نظرم پیشنهاد شرکت شهرک های صنعتی کشور برای عرضه ژنراتور به صنایع یک طرح عجولانه بود. همه واحدهای تولیدی می‌دانند که ژنراتورها نمی توانند مقداربرق مورد نیاز واحدهای تولیدی را تامین کنند بنابراین استفاده از دیزل چیزی به جز یک مُسکن نیست.

به گفته فعالان اقتصادی، بخش عمده مشکلات زیرساختی شهرک های صنعتی استان مربوط به کمبود بودجه دولت است چراکه در یک دوره زمانی مشخص تمامی امکانات را برای این محیط های صنعتی مهیا نکرده و پس از آن برای رهایی از این مسئولیت، در قالب «قانون نحوه واگذاری مالکیت و اداره امور شهرکهای صنعتی» تمامی فعالیت ها را به شرکت های خدماتی شهرک های صنعتی واگذار کرده است. اما برخی کارشناسان، افزایش سهم صنعت در بودجه استان را راهکاری برای مرمت زیرساخت های فرسوده شهرک های صنعتی استان می دانند.

ضرورت افزایش سهم صنعت از بودجه تملک دارایی گلستان

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی گلستان در این باره به خبرنگار بازار، می گوید: یکی از راه های خروج از این شرایط نامناسب مالی در بخش صنعت، افزایش سهم صنعت بودجه تملک و دارایی استان است. در حال حاضر سهم صنعت از بودجه تملک دارایی چهار درصد است لذا ۷۲۵ میلیارد تومان برای تکمیل نیازهای زیرساختی شهرک های صنعتی استان اعتبار نیاز داریم.

۷۲۵ میلیارد تومان برای تکمیل نیازهای زیرساختی شهرک های صنعتی نیاز داریم

سیدرضا مسلمی عقیلی با بیان اینکه در استان برای تخصیص بودجه، صنعت کشاورزی در اولویت است، افزود: از آنجایی که ۳۰ درصد اشتغال استان صنعتی است، باید به آن توجه ویژه شود. باید به این نکته نیز توجه داشت که شهرک های صنعتی از سه محل اعتبار دریافت می کند، یک بخش درآمد بودجه ملی است که از محل درآمدهای نفتی مستقیم واریز می شود و یک بخشی هم از بودجه داخلی شرکت شهرک ها و دیگری هم از محل بودجه استانی است که در حال حاضر فقط چهار درصد از این بودجه به شهرک های صنعتی استان اختصاص می یابد و نیاز است که این رقم به ۱۰ درصد افزایش یابد.

با توجه به اهمیت صنعت در افزایش تولید ناخالص داخلی و تاثیر مستقیم آن بر اقتصاد و اشتغال به نظر می رسد مدیران استانی برای رفع مشکلات زیرساختی شهرک های صنعتی و سایر دغدغه های فعالان این حوزه تمام توان خورا به کار گیرند تا گلستان که از ظرفیت های مناسبی برخوردار است در کوتاه ترین زمان به استانی صنعتی شناخته شود.

کد خبر: ۱۹۵٬۸۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha