۳ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۰
انتقاد از تاخیر در اجرای قانون واردات خودرو| وزارت صمت مانع قیمت سازی کاذب در بازار شود
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تشریح کرد

انتقاد از تاخیر در اجرای قانون واردات خودرو| وزارت صمت مانع قیمت سازی کاذب در بازار شود

طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس عوامل نابسامانی بازار خود را تشریح کرد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، مهدی طغیانی، با اشاره به وضعیت بازار خودرو و افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو در روزهای گذشته گفت: مسئله اصلی در بازار خودرو فعلا در تولید و تامین نیست. زمانی که بحث واردات خودرو مطرح بود صرفا هدف این نبود که واردات در تولید اثر بگذارد، پیش بینی ما از میزان واردات ۵ درصد بازار بود تا تنظیم بازار رخ دهد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: متاسفانه سیاست های خودرویی به موقع انجام نشد، در قانون بودجه تاکید شده که فروردین ماه واردات خودرو انجام شود اما وزارت صمت تدوین آیین نامه را با تاخیر بسیار زیاد آماده کرد و با اعمال نظر و اعمال سلیقه هایی که منطق نداشت این سیاست را اجرایی نکرد. سیاست ها را طوری اعمال کردند بعد از گذشت ۹ ماه هنوز حکم بودجه در خصوص واردات انجام نشده است. عملا وقتی زمان از اجرای سیاستی می گذرد اثرگذاری نخواهد داشت.

وی بیان کرد: سیاستی خودرویی که مجلس دنبال آن بود متاسفانه با تاخیر و زدن شاخ و برگش انجام شد که اثربخشی نداشت. روابط اورگانیکی به طور طبیعی بین بازارها وجود دارد و به نوعی بازارها به یکدیگر مرتبط است یعنی بازار ارز مستقل از بازار خودرو نیست در ایران این موارد سرمایه گذاری رقیب است کسی که سرمایه مالی دارد سرمایه را در بازاری می برد که ارزش تورمی آن حفظ شود وقتی در بازار ارز افزایش شدید رخ می دهد این انتظار می رود که خودرو در آینده گران می شود و این بازار باید به اندازه بازار خودرو عایدی داشته باشد از این رو سرمایه را به این بازار می برد که باعث می شود تقاضای بازار خودرو افزایش یابد.

این نماینده مجلس مطرح کرد: در سال های گذشته حدود یک میلیون خودرو تقاضا داشته ایم و تولید هم تقریبا همین مقدار بود متاسفانه الان هر باری که قرعه کشی خودرو برگزار می شود ۶ میلیون نفر ثبت نام می کنند و این تعداد تقاضای مصرفی نیست ممکن است خودرو داشته باشند و به اسم اطرافیان وارد قرعه کشی می شود تا بتوانند از مابه التفاوت بازار تورمی عایدی ببرند و این سیل تقاضا وارد بازار خودرو می شود.

طغیانی اظهار داشت: مسئله دیگر بازارسازی و قیمت سازی است، بعضا معامله ای نمی شود و خرید و فروشی انجام شود فقط قیمت ها تغییر می کند وزارت صمت باید تدبیر کند و با کسانی که قیمت سازی می کنند برخورد کنند بعضی از این افراد فعالان صنفی در حوزه خودرو هستند که قابل شناسایی هستند. این سه مسئله در کنار حوزه تولید را باید حل کرد تا بتوان بازار خودرو را کنترل کرد.

تاکید بر رسیدگی به طرح مالیات بر عایدی سرمایه
وی با انتقاد از به تاخیر رسیدگی به طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: کلیات این طرح را سال گذشته رای آورد اما هنوز جزییات آن در صحن بررسی نشده است به غیر از اقدامات نظارتی پیگیری تقنینی عایدی بر سرمایه می تواند به ساماندهی بازار های غیرمولد از جمله ارز، سکه و خودرو کمک کند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: عدم تحویل خودروهای قرعه کشی شده به متقاضیان از عوامل دیگر نابسامانی بازار خودرو است که کمیسیون صنایع مجلس پیگیر این مسئله است.

کد خبر: ۱۹۵٬۸۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha