۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
کاهش ۴۰ درصدی  کشت کلزا  در سال زراعی جدید| کشاورزان گلستانی انگیزه تولید ندارند
دبیر خانه کشاورز گلستان:

کاهش ۴۰ درصدی کشت کلزا در سال زراعی جدید| کشاورزان گلستانی انگیزه تولید ندارند

گرگان- ایمانی، دبیر خانه کشاورز گلستان گفت: کشت کلزا در سال زراعی جدید به دلیل پرداخت دیرهنگام مطالبات کشاورزان بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته است.

علی قلی ایمانی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در سال زراعی جدید با کاهش ۴۰ درصدی میزان سطح کشت کلزا مواجه هستیم زیرا مطالبات کلزاکاران بعد از گذشت هشت ماه، درست در زمان آغاز کشت مجدد محصول پرداخت شد.

دبیر خانه کشاورز گلستان افزود: پرداخت دیرهنگام مبلغ خرید تضمینی کلزا به کشاورز باعث شد تا زارعان به کشت قراردادی این محصول اطمینان نداشته و محصول دیگری را جایگزین کنند.

ایمانی با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی کلزا ابتدا در امسال ۱۶ هزار تومان بوده،گفت: در جراحی اقتصادی اردیبهشت ماه امسال، به یکباره قیمت روغن شش برابر شد و پس از آن قیمت دانه های روغنی نیز افزایش یافت، به همین علت با دستور وزیرجهاد کشاورزی مبلغ خرید تضمینی به مبلغ ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسید .

ایمانی اضافه کرد: برخی از استان ها که با مبلغ ۱۶ هزار تومان کلزا را از کشاورز خریداری کرده بودند مابه التفاوت آن که هشت هزار و ۵۰۰ تومان بود را به کشاورز پرداخت کردند.

به گفته وی، شاخص تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی، بر اساس نرخ بازار جهانی و هزینه های تولید است.

دبیر خانه کشاورز گلستان با بیان اینکه خرید کمتر از قیمت مصوب توسط بخش خصوصی از علل کاهش سطح کشت کلزای استان است، یادآورشد: بخش خصوصی برای اینکه از سود بیشتری بهره مند شود محصول کلزا را از زراعان با افت بالا خریداری کرد و از طرفی کشاورز هم چاره ای به جز فروش ندارد.

به گفته وی، مطابق با الگوی کشت گلستان ۷۰ هزار هکتار برای کشت کلزا تعیین شده اما در سال زراعی کمتر از ۳۰ هزار هکتار این محصول در استان کشت خواهد شد.

دبیرخانه کشاورز گلستان افزود: زمانی که برای محصولی قیمت تضمینی مصوب می شود نباید کمتر از آن تعرفه از کشاورز خرید شود.

وی ضمن اشاره به اینکه عرضه پنبه نسبت به تقاضای آن در کشور متعادل با نیاز صنایع نیست، اظهارکرد: در سال گذشته قیمت خرید پنبه در بازارجهانی به یکباره افزایش یافت و بازرگانان به خرید این محصول برای صادرات روی آوردند.

ایمانی اضافه کرد: زمانیکه تقاضا در خرید یک محصول افزایش یابد عرضه آن کم می شود و به تبع آن شاهد افزایش قیمت محصول خواهیم بود.

او با بیان اینکه شهریور امسال در بازار جهانی پنبه شاهد افت شدید این محصول بودیم، گفت: قیمت خرید تضمینی پنبه برای سال زراعی آینده ۲۸ هزارتومان تعیین شده ضمن اینکه برای سال گذشته این مبلغ ۱۶ هزار تومان اعلام شده بود.

ایمانی افزود: عدم تحلیل صحیح از شرایط کشت پنبه در گلستان و اطلاع آن به مراتب بالاتر توسط سازمان جهادکشاورزی استان منجر شده تا در کشت و فروش این محصول استراتژیک با چالش جدی روبه رو باشیم.

دبیرخانه کشاورز گلستان در خاتمه بیان کرد: در حوزه کشت سویا با بذرهای بی کیفیت و نامناسب با شرایط اقیلمی روبه رو هستیم چراکه ارقام بذرها در مقایسه با تغییر اقلیمی که در استان اتفاق افتاده، تغییر چندانی نداشته و این مطلب تاثیر مستقیم بر محصول دارد.

کد خبر: ۱۹۵٬۸۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha