۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۸
تجربه امارات و قطر در گذر از بحران نفتی_کرونایی
سفیر سابق ایران در سازمان همکاری اسلامی تشریح کرد؛

تجربه امارات و قطر در گذر از بحران نفتی_کرونایی

شیوع ویروس کرونا بر شرایط اقتصادی کشورهای حوزه خلیج فارس که پیش از آن از افت قیمت‌های نفت رنج می‌بردند، تاثیر منفی گذاشته و آینده اقتصادی سختی را برای آنها رقم زده است.

تهمینه غمخوار؛ بازار-  شاخص های اقتصادی شیخ‌نشین‌های متحد عربی بعد از رخدادهای اخیر بازار نفت مناسب نخواهد بود، اما از طرفی اوضاع آن از سایر کشورهای خلیج فارس بهتر است زیرا ذخیره های صندوق ملی این کشور هنوز هم میتواند راه عبور از بحران کرونا را فراهم کند.

صباح زنگنه سفیر و نماینده سابق ایران در سازمان همکاری های اسلامی در رابطه با اقتصاد امارات تحت تاثیر کرونا به خبرگزاری بازار گفت: امارات دو پایه اقتصادی دارد ؛ یکی پایه استخراج صادرات نفت و دیگری پایه گردشگری که یکی از مهمترین منابع درآمد آن محسوب می‌شود.

سفیر سابق در ادامه اضافه کرد: در رابطه با پایه نفت با توجه به اشباع بودن بازار نفت و کاهش قیمت آن، این کشور ناگزیر شده که آثار این افت را تحمل کند و بعد زمانیکه سناتورهای امریکایی به عربستان و ایالات نفت خیز در رابطه با کاهش تولید فشار آورد، امارات یکی از آن کشورها بود که مجبور شد مقداری از صادرات نفت خود به میزان ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه را کاهش دهد.

زنگنه در ادامه افزود: از طرف دیگر در بحث گردشگری با توجه به گسترش ویروس کرونا، صنعت گردشگری در سطح جهان دچار وقفه و اختلال و به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا دچار خسارت‌های سنگینی شده است. حمل و نقل متوقف شده و لذا خسارت سنگینی به بعد توریسم در امارات به خصوص امارت دبی به دلیل تعطیلی مراکز گردشگری، شرکتهای حمل و نقل و هتلها وارد کرده است. بسیاری از هتلداران مجبور شده اند تعداد زیادی از پرسنل خود را کار بیکار کنند و تعداد را به حداقل نفرات فقط در حد حفظ تاسیسات گردشگری برسانند.

کرونا باعث  کاهش درآمدهای حمل و نقل،  گردشگری و نفتی امارات شده است و مبالغ سرمایه گذاری اش در بانک های خارجی اگر چه در دسترس است اما  درآمد انچنانی ندارد 

چرخ کمکی به کمک امارات آمد 

تحلیلگر مسائل خاورمیانه همچنین تصریح کرد: امارات امکانی به عنوان چرخ کمکی بوجود آورده بود که تاسیس صندوق سرمایه گذاری حاکمیتی می باشد.

 این کشور حدود ۷۰۰ میلیارد دلار در این صندوق سرمایه گذاری کرده که این سرمایه گذاریها در حال کار و سودآوری در بورسهای جهانی و بخش املاک هستند، مگر اموالی که در بانکهای امریکا، اروپا یا ژاپن گذاشته است که آن‌ بانکها هم سود را به شدت پایین آورده اند و صفر یا کمتر کرده اند. با این حال  امکان استفاده از این اموال و سپرده ها برای کسری بودجه احتمالی وجود دارد. 

البته برگزار نشدن نمایشگاهها و رخدادهای مهم از جمله نمایشگاه اکسپو به معنای کاهش موجودی این صندوق توسعه در کنار سقوط بورس های جهانی می باشد.

مشکل گازی قطر

این تحلیلگر ارشد حوزه بین الملل در رابطه با سوال خبرنگار بازار مبنی بر اقتصاد کشور قطر در بحران کنونی کرونا اینگونه پاسخ داد: عمده اقتصاد این کشور بر پایه نفت و گاز مایع می باشد که مشکل درآمدی این کشور در پیش بینی کاهش تقاضای جهانی گاز مایع می‌باشد.

 وی اظهار کرد: صادرات نفت دچار افت شده و صادرات گاز نیز با توجه به اینکه مصرف کنندگان نهایی صنایع ،کارخانه ها و پالایشگاهایشان تقریبا به فعالیت حداقلی روی آورده اند، خواهان به تاخیر انداختن قرار دادهای خرید گاز شده اند چه گاز ال تی جی چه گاز ال ان جی.

کارشناس مسائل بین الملل همچنین گفت: قطر نیز همانند امارات از صندوق سرمایه گذاری ملی و حاکمیتی به ارزش بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد دلار برخوردار است.

زنگنه گفت:  قطر در برخی کشورها سرمایه‌گذاریهایی در بخش سهام  شرکتها، کارخانه ها و املاک انجام داده و پس اندازهایی در بانکهای خارجی دارد که سود عمیلاتی این سرمایه گذاریها در این دوره کرونا با توجه به کاهش فعالیتهای اقتصادی به شدت پایین آمده است.

زنگنه در پایان گفتگوی خود افزود: به هرحال قطر از پشتوانه بزرگ و مهمی برای تامین نیازها و هزینه های فوق العاده خود از طریق این صندوق ملی برخوردار است، اما طرح های توسعه ای، جدید و یا حتی توسعه تاسیسات مورد نیاز برای برگزاری مسابقات جهانی را برای مهار این بیماری به حداقل خواهد رساند زیرا شیوع ویروس کرونا بر روی سازماندهی جام جهانی ۲۰۲۲ تاثیر گذاشته است.

کد خبر: ۱۹٬۵۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha