۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۶
تخفیف ۵۰ درصدی آب بها برای رعایت کنندگان الگوی کشت
معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد

تخفیف ۵۰ درصدی آب بها برای رعایت کنندگان الگوی کشت

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشاورزانی که اصلاح الگوی کشت را رعایت کنند با همکاری وزارت نیرو مشمول تخفیف ۵۰ درصدی آب بها می‌شوند.

به گزارش بازار، علیرضا مهاجر در خصوص تدوین سندهای الگوی کشت در استان‌ها، اظهار کرد: در اصلاح الگوی کشت چند شرط دیده شده است که بتوانیم علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب، ضایعات بخش کشاورزی را نیز کاهش دهیم، همچنین بهره‌وری در بخش کشاورزی و درآمد کشاورزان نیز افزایش پیدا می‌کند.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی افزود: تقریبا ۱۲ میلیون هکتار اراضی زراعی در کشور داریم که نیمی از آن آبی و نیم دیگر دیم است، در اراضی دیم با اصلاح الگوی کشت به‌دنبال افزایش عملکرد در واحد سطح، کاهش هزینه‌ها و استفاده از تکنولوژی‌های نوین هستیم تا بتوانیم تولید را در کشور افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه به دنبال کشت ارقام مقاوم به خشکی هستیم، توضیح داد: همچنین باید آبیاری نوین جایگزین آبیاری سنتی شود، آبیاری تیپ و زیرسطحی بهره‌وری بالاتری نسبت به سایر شیوه‌های آبیاری نوین دارند، بنابراین باید از این شیوه‌ها در آبیاری سطوح زراعی استفاده کنیم.

مهاجر بیان کرد: کشاورزانی که اصلاح الگوی کشت و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری را در دستور کار قرار دهند با همکاری وزارت نیرو مشمول تخفیف ۵۰ درصدی آب بها می‌شوند، همچنین درصدد هستیم با نقل و انتقال محصولات کشاورزی با کامیون‌های یخچال‌دار، ضایعات بخش کشاورزی را کاهش بدهیم.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در بخش سبزی و صیفی ضایعات بخش کشاورزی به بیش از ۳۰ درصد نیز می‌رسد، گفت: ضایعات در برخی محصولات مانند گندم و جو کمتر از سایر محصولات است، اما درصدد هستیم با اصلاح ادوات کشاورزی ضایعات در محصولاتی مانند گندم، جو، ذرت و دانه‌های روغنی را کاهش بدهیم.

وی در پایان عنوان کرد: طرح‌های اصلاح الگوی کشت به تمامی استان‌ها ابلاغ شده و تسهیلاتی برای کشاورزانی که الگوی کشت را اجرا می‌کنند در نظر گرفته شده است، این تسهیلات در زمینه خرید ادوات، بذر، نهاده و ... خواهد بود.

کد خبر: ۱۹۵٬۷۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha