۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۰
کاهش نرخ سود بانکی بازارها را به هم ریخته است
یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با «بازار»؛

کاهش نرخ سود بانکی بازارها را به هم ریخته است

یک اقتصاددان گفت: سیاست اشتباه کاهش نرخ سود بانکی در شرایط تورم ۴۰ درصدی کشور، موجب شد تا سپرده گذاران سرمایه های خود را از بانک خارج و روانه بازارهای پرسودی چون بورس، سکه و دلار کنند و سفته بازی ها در بازار رونق گیرد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: دکتر محمد جواد رضایی درباره علت رشد قیمت سکه، ارز، طلا و سهام شرکت های بورسی، گفت: تصمیم گیری درتغییر و تعیین نرخ سود بانکی آنقدر باید با حساسیت و کار کارشناسی انجام و تبعات آن به خوبی در نظر گرفته شود که اقتصاد کشور و خانوارها را با مشکل مواجه نکند. به طور مثال تصمیم بر کاهش نرخ سود بانکی به ۱۵ درصد و نرخ سود کوتاه مدت به ۸ درصد آن هم در شرایطی که نرخ تورم کشور بالای ۴۰ درصد است، در کوتاه مدت تصمیمی اشتباه و غیر کارشناسانه بود؛ چرا که این موضوع باعث خروج منابع از سیستم بانکی و ورود آن به بازارهای پر تنش ارز، طلا، سکه و بورس شده است.

وی خاطرنشان کرد: معلوم نیست این سری تصمیمات چگونه و با چه ایده ای اتخاذ می شود، سیاست کاهش نرخ سود بانکی اگر با هدف تسهیل امور در راستای پرداخت وام و تسهیلات به بخش تولید و رونق بنگاههای اقتصادی کشوراست، چنین سیاستی بایستی در قالب تامین نیازها با ابزارهای تشویقی انجام می شد. چرا که زمانی نرخ سود بانکی کاهش می یابد بی تردید منابع بانک نیز کاهش شده و درعمل تامین نیاز متقاضیان به وام و تسهیلات از طریق سیستم بانکی بسیارکم می شود.

این استاد دانشگاه سیاست کاهش نرخ سود بانکی همزمان با کاهش نرخ تورم، البته تورم زیر ۱۰ تا ۱۲ درصدی را راهکاری معقولانه دانست و افزود: زمانی که نرخ تورم بشدت بالاست، سیاست ها باید در راستای حفظ سرمایه (سپرده های بانکی) در بانک باشد نه این که با کاهش نرخ سود، زمینه خروج سپرده گذاران بانکی را فراهم کرد. چنین سیاست غلطی علاوه بر خروج منابع از سیستم  بانکی و ورود آن به بازارهای موازی سودآور، بستر سفته بازی در بازارهای غیررسمی مهیا و تبعات منفی آن کل اقتصاد کشور را درگیر می کند.

سکه حباب دارد 

رضایی با اشاره به تکاپوی این روزهای مردم برای دریافت کد بورسی و یا ورود آنها به بازار خرید سکه و ارز، گفت: تمام این بی نظمی ها نشان از بی تدبیری سیاست گذارانی است که در تصمیمات خود جمیع جهات را در نظر نمی گیرند. اکنون که بازار سرمایه سود آور است خیلی ها بدون اطلاع از وضعیت بورس و چگونگی نحوه معاملات وارد چنین بازار حرفه ای شده اند در حالی که نمی دانند فردای این بازار به کجا ختم می شود و یا اینکه به خرید سکه روی آورده اند در حالی که قیمت سکه حباب دارد.

وی بهم ریختگی بازارها را ناشی از رشد نرخ تورم در کشور دانست و افزود: سرمایه داران برای حفظ ارزش دارایی و سرمایه های خود تلاش می کنند تا نهایت استفاده لازم را از سرمایه های خود ببرند. اما اگر نرخ تورم پایین باشد خیلی ها حتی کسب سود بدون ریسک بانکی را بر سودآوری های کلان آنی ترجیع می دهند. البته زمانی که نرخ تورم پایین باشد بازارها از رشد و رمق خاصی برخوردار نیستند.

این کارشناس مسائل اقتصادی تنها راه ساماندهی بازارها، رشد اقتصادی و رفاه عمومی را تلاش همه جانبه برای اجرای سیاست های کلانی که منجر به کاهش نرخ تورم در کشور شود، عنوان کرد و افزود: چنانچه نرخ تورم در کشور کاهشی شود سفته بازی معنای ندارد و اقتصاد کشور در مسیر توسعه قرار می گیرد.

وی در گفت وگو با بازار اظهارداشت: مادامی که نرخ تورم در کشور حدود ۱۰ درصد باشد، طبیعتا جذابیت بازار، طلا، سکه و ارز آنقدر زیاد نمی شود و از طرفی نقدینگی نیز سمت و سوی تولید را در پیش می گیرد.

گفتنی است؛ با کاهش نرخ سود بانکی (از اول شهریور ماه جاری به ۱۵ درصد دراز مدت و ۸ درصد در کوتاه مدت) خیلی از سپرده گذاران پول های خود را از بانک بیرون کشیده و برای سودآوری هر چه بیشتر وارد بازارهای طلا، سکه، ارز و بازار سرمایه کرده اند. این در حالی است که نقدینگی که باید از طریق شبکه بانکی جذب بخش تولید و بنگاههای اقتصادی می شد، متاسفانه به بازارهای موازی سفته بازای رفت که این رویه برای اقتصاد کشور جز زیان چیزی را در برندارد.

کد خبر: ۱۹٬۵۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
      4 0
      آزموده را آزمودن خطاست تورم بالای 40%سود15% واقعا خسته نباشید
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
      1 0
      فکری به حال سرمایه های مردم بکنید و الا همه در آبی که در شیر ریخته شده غرق خواهیم شد.