۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴
بازارهای مالی جهان با لرزش عین الاسد تکان خوردند
واکنش بازارهای جهانی به حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی عین الاسد

بازارهای مالی جهان با لرزش عین الاسد تکان خوردند

حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه نظامیان آمریکا در عین الاسد عراق بازارهای مالی جهان را دستخوش تکانه های شدیدی کرده است.

به گزارش خبرنگار بازار، بامداد امروز چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ با انتشار اخبار اولیه حمله موشکی ایران به پایگاه نظامیان آمریکا در عراق موسوم به عین الاسد بازارهای مالی در نقاط مختلف دنیا تحت تاثیر قرار گرفت.
منابع خبری در اطلاعات سپاه اعلام کردند: دستکم ۸۰ نظامی آمریکایی در حمله سپاه به پایگاه عین‌الاسد کشته شده‌اند و بازارهای مهم دنیا متاثر از این عکس العمل در مقام اقدام تروریستی آمریکا قرار گرفت.

طلا به عنوان مطمئن ترین بازار سرمایه گذاری در این گونه شرایط اولین واکنش را نشان داد و قیمت خرید نقدی هر اونس طلا،  جهش کرد و به رکورد 1611دلار هم  رسید. قیمت اما با کمی افت به 1590 دلار رسید.

در بازارهای بورس اولین خبر از بورس توکیو آغاز شد و شاخص سهام بازار بورس توکیو، نیکی ۲.۴ درصد سقوط کرد. در شرق آسیا همچنین کامپوزیت شانگهای ۰.۵۷ درصد و هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۰.۷۶ درصد افت کردند. شاخص صنعتی داو جونز، شاخص اصلی سهام در بازار بورس نـیویورک هم ۱۱۹۷ امتیاز سقوط کرد. این اتفاق در یک دهه اخیر برای بورس آمریکا بی‌سابقه بوده است. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با کاهش ۰.۴۷ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۶.۶۵۵ واحد بسته شد.

در بازار ارزهای دیجیتال، بیت‌کوین در عرض یک ساعت افزایش ۲۰۰دلاری را تجربه کرد و به نظر می رسد باید شاهد افزایش بیشتری هم بود.

اما قیمت نفت که سقف ٨ماهه خود را شکاند و درپی حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی آمریکایی در عراق با رشد ۴.۵ درصدی به سقف ۷۲ دلار نزدیک شد. این رقم بیشترین قیمت نفت در طی ۸ ماه گذشته است. لطمه ندیدن تاسیسات نفتی از این حمله باعث شد قیمت نفت مجددا کمی کاهش پیدا کند.

بازارهای مالی ایران که از زمان ترور سپهد سلیمانی دچار نوسان های زیادی شده است از صبح امروز واکنش های خود را به حمله موشکی نشان داد. برخی کارشناسان ایرانی معتقدند پاسخ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ترور سپهبد قاسم سلیمانی و حمله موشکی به مواضع ارتش آمریکا در عراق فضای جدیدی را به وجود آورده است که ادبیات بازارهای مالی قادر به توضیح آن نیست و بورس تهران در حال ورود به مرحله‌ای است که حتی قدیمی‌ترین و با تجربه‌ترین اهالی بازار نیز هیچ ایده‌ای در مورد آن ندارند. این وضعیت باعث شد تا سازمان بورس تهران به منظور حمایت از بازار سهام، دامنه نوسان مجاز برای معامله سهام در روز جاری را به محدوده ۲- تا ۲+ درصد کاهش دهد که اتخاذ این سیاست با توجه به افزایش فشار فروش‌ها در بازار به قفل شدن عرضه‌ها در صف‌های فروش و کاهش شدید نقدشوندگی سهام در معاملات روز جاری می انجامد.
یوشیریو اوگاوا، استراتژیست ارشد بورس توکیو گفت: معامله گران با خبر امروز کاملا شوکه شدند چرا که ایران خیلی سریع تر از چیزی که خیلی‌ها فکر می‌کردند پاسخ داد. وی افزود: اکنون همگی دست به عصا شده اند و تقاضا برای خرید دارایی‌های امن خیلی بالا رفته است.

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با افزایش ۱.۱۹ درصدی به ۱۵۹۳.۰۵ دلار رسید. هر اونس نقره با افزایش ۱.۲۳ درصدی به ازای ۱۸.۶۲ دلار مبادله شد.  

کد خبر: ۱٬۹۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha