حذف موانع تعرفه ای و غیرتعرفه ای، تجارت بین کشورهای اکو را ۱۰ برابر می کند| سرخس، دروازه طلایی اکو
دبیر کل کشورهای عضو اکو در گفتگو با بازار:

حذف موانع تعرفه ای و غیرتعرفه ای، تجارت بین کشورهای اکو را ۱۰ برابر می کند| سرخس، دروازه طلایی اکو

دکتر خسرو ناظری دبیر کل کشورهای عضو اکو گفت: حذف موانع تعرفه ای و غیر تعرفه ای تجارت کشورهای اکو را تا ۷۰۰ میلیارد دلار افزایش می دهد در حالی که هم اکنون حدود ۷۰ میلیارد دلار است.

مهران ابراهیمیان؛ بازار: دکتر خسرو ناظری که با موافقت شورای وزرای خارجی کشورهای عضو اکو به عنوان دبیر کل جدید سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) منصوب شده او بر این باور است که موانع تعرفه ای و غیر تعرقه ای مانع از توسعه روابط تجاری میان کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی منطقه ای است در حالی که توافقنامه خوبی میان ۵ کشور این عضور در این باره امضا شده ولی هنوز عملیاتی نشده است.

خسرو ناظری در گفت و گو با خبرگزاری بازار گفت: حجم تجارت کشورهای عضو منطقه اکو هم اکنون ۹۰۰ میلیارد دلار است که از این مقدار و بر اساس آمار اعلامی در سال ۲۰۲۱ حدود ۷۰ میلیارد دلار آن تجارت درون کشورهای عضو بوده است. به عبارت بهتر کشورهای عضو می تواند با هم افزایی این حجم را تا حدود ۷۰۰ میلیارد دلار افزایش بدهند که رقمی قابل ملاحظه و قابل تامل است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا با طرح توسعه ای که اخیرا در همکاری با چینی ها برای سرخس تعریف شده می توان کریدور شمال به جنوب و برعکس را برای این کشورها قغال تر کرد، گفت: تمام امکانات و فرصت ها برای تبدیل سرخس به تبدیل شدن آن به نقطه وصل کشورهای عضو منطقه و تقویت صادرات این کشورها فراهم است.

دبیر کل سازمان همکاری های اقتصادی اکو خاطر نشان کرد: طبق بررسی ها و پژوهش هایی که به سفارش سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) انجام شده و طبق آخرین پژوهشی که در یکی از پژوهشکده های معتبر پاکستان انجام شده، حجم تجارت درون منطقه ای اکو می تواند ۱۰ برابر افزایش یابد که در این میان نقش منطقه آزاد سرخس نقشی کلیدی است.

خسرو ناظری که اصالتا تاجیکی ومعاون اوّلی وزیر خارجه تاجیکستان، سفیر این کشور در کشورهای مصر، آفریقای جنوبی، اتیوپی و مراکش بوده در پاسخ به این سئوال که اولویت های اساسی برای تحقق تجارت ۷۰۰ میلیارد دلاری میان کشورهای عضو سازمان همکاری های اکو کدامند؟ گفت: مهمترین موانع در افزایش تجارت درون منطقه ای اعمال تعرفه های گمرکی و موانع غیر تعرفه ای است.

وی در تشریح موانع غیر تعرفه ای، بروکراسی در ترخیص کالا در مناطق مرزی را یکی دیگر از مهمترین عوامل کندی تجارت بین کشورهای عضو اکو برشمرد و افزود: توسعه و رفع موانع ترانزیت و حمل و نقل می تواند نقش موثری در افزایش تجارت میان کشورهای منطقه ای باشد. مثلا معطلی بیش از حد کالاهای ترانزیت با تصمیمات کشورها می تواند به سرعت حل شده و به جای معطلی چند روزه کالاها چند ساعته ترخیص شود و این جز با توافق و همراهی دولت ها در حل مسائل بروکراتیک میسر نمی شود.

ناظری با بیان این که جاری نمودن تحریم ها برای یک از کشورهای مهم این سازمان اقتصادی نیز در کند شدن تجارت موثر بوده تاکید کرد: با این حال اگر موانع تعرقه ای و غیر تعرفه ای برداشته شود به طور قطع ما شاهد تحقق افزایش توسعه تجارت خواهیم بود. امری که در سایر اتحاد های تجاری و سازمان های منطقه ای موفق شاهد آن بوده ایم.

دبیر کل سازمان همکاری های اقتصادی اکو یاد آور شد: در سازمان همکاری های اقتصادی اکو هم اکنون توافقنامه ویژه ترجیحی اکو وجود دارد که هر چند از جانب ۵ کشور امضا و به تصویب رسیده اما در مرحله اجرا هنوز عملیاتی نشده است.

سرخس دروازه طلایی تجارت منطقه ای است

خسرو ناظری در پاسخ به سئوال دیگر بازار مبنی بر این که منطقه آزاد سرخس چگونه می تواند به عنوان یک نقطه استراتژیک برای توسعه روابط اقتصادی کشورهای عضو اکو نقش آفرینی کند؟ گفت: سرخس با پتانسلیی که داردیک نقطه مهم تجارت منطقه ای است. در واقع هر تجارتی که چه از شرق به غرب و برعکس و یا حتی جنوب به شمال و برعکس در میان کشورهای منطقه اکو انجام می شود از این دروازه می گذرد و به نوعی می توان آن را دروازه طلایی تجارت کشورهای عضو اکو نامید.

گفتنی است سازمان همکاری اقتصادی (به انگلیسی: Economic Cooperation Organization)، اکو مخفف نام یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است که سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال ۱۳۴۱ (۱۹۶۲) نخستین بار این سازمان را با نام «آر سی دی» یا «سازمان همکاری عمران منطقه‌ای» پایه‌ریزی کردند. پس از انقلاب ایران (۱۳۵۷) در ایران، کار سازمان با وقفه مواجه شد و در سال ۱۳۶۴ با نام «اکو» حیات خود را از سر گرفت.

پس از فروپاشی شوروی، در سال ۱۳۷۲ کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان نیز به سازمان اکو پیوستند. این سازمان هم‌اکنون با ده عضو، حدود ۴۸۰ میلیون تن جمعیت و ۸٬۶۲۰٬۶۹۷ کیلومتر مربع وسعت کشورها، امکانات نفت، گاز و صنعت در اختیار دارد.

طبق اساسنامه این سازمان، اکو برای بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار کشورهای عضو تلاش می‌کند؛ و برای حذف تدریجی موانع تجاری در این منطقه فعالیت دارد. از دیگر اهداف اکو، تهیه برنامه مشترک برای توسعه منابع انسانی در این ده کشور است. این سازمان هم‌چنین برای تسریع برنامه توسعه حمل و نقل و ارتباطات فعالیت می‌کند.

کد خبر: ۱۹۵٬۴۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha