۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۴
 قطار قراضه اقتصاد جهان در آستانه توقف

قطار قراضه اقتصاد جهان در آستانه توقف

نوریل روبینی، اقتصاددان مشهور هشدار داد که بشر به سمت بحران اقتصاد جهانی پیش می‌رود.

به گزارش بازار به نقل از ایبِنا، نوریل روبینی، اقتصاددان مشهور به فایننشال تایمز گفت: جامعه جهانی با تهدیدهای جدید مواجه است که ممکن است آن را به دوران جنگ، بیماری‌های همه گیر و قحطی بازگرداند. به گفته مردی که توسط وال استریت دکتر دووم لقب گرفته، دوره خوش‌بینی و رشدی که در ۷۵ سال گذشته به طول انجامیده، برای بشریت یک استثنا است، نه یک قاعده.

من فکر می‌کنم که قطار قراضه دنیا دارد از کار می‌افتد. تهدیدهای جدید بزرگی وجود دارد که قبلاً وجود نداشتند و ما در مورد آن‌ها بسیار کم کار می‌کنیم. روبینی که متولد سال ۱۹۵۸ است گفت که پیش از این هرگز نگران جنگ بین قدرت‌های بزرگ، تغییرات اقلیمی، بیماری‌های همه گیر جهانی، جهانی سازی یا جنگ‌های تجاری نبوده است.

وی هشدار داد: نگران رکود شدید یا افسردگی بزرگ بودم؟ البته که نه. آیا نگران بحران مالی بودم؟ من هرگز در مورد بحران مالی نشنیدم... این زمان متفاوت است، اما نسبت به ۷۵ سال گذشته صلح نسبی، پیشرفت و رفاه متفاوت است، زیرا قبل از آن، تاریخ بشریت تاریخ قحطی، جنگ، بیماری و نسل کشی‌ها بود.

به گفته روبینی، سیاستمداران و اقتصاددانان به طور سیستماتیک با تلاش خود برای قدرت در بحران اقتصادی بدتر اشتباه می‌کنند. به عنوان مثال، او گفت که آن‌ها تلاش و زمان لازم برای مبارزه جدی با تورم را دست کم می‌گیرند. روبینی گفت که اجماع عمومی بر شش ماه رکود، توافق بزرگ است، اما مخالفت خود را با این ایده ابراز کرد. نه، این رکودی کوتاه و کم عمق نخواهد بود، بلکه عمیق و طولانی خواهد بود.

این اقتصاددان بر این باور است که وضعیت اروپا بسیار بدتر است و بریتانیا رکود تورمی و چشم انداز رشد اقتصادی منفی را در پیش دارد. روبینی افزود: با توجه به اینکه بدهی دولتی و خصوصی جهانی در سطح فعلی و معادل ۳۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی جهانی در سال ۲۰۱۹ نسبت به ۲۲۰ درصد در سال ۱۹۹۹ بود، بعید است بانک‌های مرکزی در سراسر جهان نرخ‌ها را به اندازه کافی برای مقابله با بحران اقتصادی افزایش دهند.

به گفته روبینی، تنها چیزی که می‌تواند به مقابله با تمام تهدیدات جهانی کمک کند، پیشرفت‌های تکنولوژیکی مانند پیشرفت در سوخت هسته‌ای است. این دوره ۱۵ تا ۲۰ سال طول می‌کشد. اما در ۱۵ تا ۲۰ سال ما محکوم به فنا خواهیم بود.

کد خبر: ۱۹۵٬۴۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha