۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱
تکنیک پرایس اکشن در معاملات ارز دیجیتال چه نقشی دارد؟

تکنیک پرایس اکشن در معاملات ارز دیجیتال چه نقشی دارد؟

ارزهای دیجیتال در چند سال اخیر محبوبیت زیادی را از آن خود کرده‌اند.

به گزارش بازار، ارزهای دیجیتال در چند سال اخیر محبوبیت زیادی را از آن خود کرده‌اند. طی چند سال گذشته میلیاردها دلار به بازار ارزهای دیجیتال سرازیر شده است. از آنجایی که معامله‌گران بیشتری به معاملات کریپتو می‌پیوندند، یکی از رایج‌ترین سؤالات این است بهترین راه کسب درآمد از این صنعت چیست؟ فرصت‌ها در این بازار فراوان است. اما آیا سبک معاملاتی وجود دارد که امتحان خود را پس داده باشد؟ و آیا این سبک معاملاتی با یک طبقه دارایی نسبتاً جدید مانند ارزهای دیجیتال نتیجه خواهد داد؟ استراتژی‌ معاملاتی پرایس اکشن (Price Action) بازدهی خوبی در بازارهای مختلف ایجاد می‌کند. پرایس اکشن یا رفتار قیمت یک استراتژی قدرتمند در بازارهای مالی جهانی است. داده‌های بنیادی می‌توانند نقش مهمی در ارزیابی دارایی‌ها ایفا کنند؛ اما رفتار قیمت یک دارایی، آخرین و مهم‌ترین چیزی است که باید در تصمیم‌گیری‌های معاملاتی مورد توجه قرار گیرد.

اهمیت پرایس اکشن چیست؟

همان طور که در مقاله "محورهای بوجود آورنده پرایس اکشن چه عواملی هستند؟ " گفته شد، معاملات پرایس اکشن عوامل فاندامنتالی را که بر حرکت بازار تأثیر می‌گذارند نادیده می‌گیرد و در عوض به تاریخچه قیمت بازار نگاه می‌کند، یعنی حرکت قیمت یک ارز در یک دوره زمانی مشخص. Price Action یک استراتژی تکنیکال است؛ اما چیزی که آن را از باقی استراتژی‌ها متمایز می‌کند، تمرکز اصلی آن بر رابطه قیمت فعلی بازار با قیمت‌های گذشته است. به عبارت دیگر، معاملات پرایس اکشن شکلی «خالص» از تحلیل تکنیکال است، زیرا شامل هیچ شاخص قیمت یا اندیکاتوری نمی‌شود و معامله‌گران فقط به داده‌ها و رفتار قیمت توجه می‌کنند.

استراتژی Price Action به معامله‌گر اجازه می‌دهد تا حرکت قیمت بازار را درک کند تا بتواند یک سناریوی ذهنی برای توصیف ساختار فعلی بازار بسازد. معاله‌گران پرایس اکشن معمولاً رفتار قیمت در ۳ تا ۶ ماه گذشته را مورد بررسی قرار می‌دهند؛ این رفتار می‌تواند شامل نوسانات بین قله و کف‌ها و سطوح حمایت و مقاومت باشد.

مزیت پرایس اکشن در معاملات

معامله‌گران پرایس اکشن معمولاً از عبارت "Keep It Simple Stupid" استفاده می‌کنند. این عبارت به معنی ساده نگه داشتن نمودار قیمتی و پر نکردن آن با اندیکاتورهای مختلف است. معاملات پرایس اکشن به این معنی است که هیچ اندیکاتوری در نمودار معامله‌گران وجود ندارد و از هیچ رویداد یا اخبار اقتصادی در تصمیم‌گیری‌های معاملاتی استفاده نمی‌شود. تمرکز تنها بر روی کنش قیمت بازار است. اعتقاد معامله‌گران Price Action این است که این استراتژی، تمام متغیرهایی را که بر قیمت بازار تاثیر می‌گذارند را در بر می‌گیرد. بنابراین می‌توان گفت به جای استفاده از هزاران اندیکاتور و تلاش برای تحلیل رویدادهای خبری، تنها به بررسی رفتار قیمت اکتفا کرد.

مفاهیم پایه در پرایس اکشن چیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم، در معاملات پرایس اکشن هدف اصلی مطالعه رفتار قیمت و روندها است. معامله‌گران پرایس اکشن باید با مفاهیم پایه و اصلی تکنیکال آشنایی داشته باشند. رفتار قیمت می‌تواند شامل نوساناتی بین دو نقطه کف و سقف و یا نواحی حمایتی و مقاومتی باشد. در ادامه به توضیح مختصر این مفاهیم می‌پردازیم.

کندل استیک یا نمودار شمعی

اغلب معامله‌گران پرایس اکشن از نمودارهای شمعی برای تحلیل رفتار قیمت استفاده می‌کنند. هر کندل شامل یک بدنه و سایه بالایی یا پایینی است. بدنه کندل‌ها نقاط باز و بسته شدن قیمت و سایه‌های بالایی یا پایینی، میزان بیشترین و کمترین قیمت را در یک بازه زمانی مشخص نشان می‌دهند. معمولاً کندل سبز به معنی تغییرات قیمت مثبت و کندل قرمز به معنی تغییرات قیمت منفی است. زمانی که نقطه بسته شدن قیمت، بالاتر از نقطه باز شدن قیمت باشد، کندل صعودی و سبز است و هرگاه نقطه بسته شدن قیمت پایین‌تر از نقطه باز شدن آن باشد، کندل نزولی و قرمز است.

تکنیک پرایس اکشن در معاملات ارز دیجیتال چه نقشی دارد؟

بازار صعودی یا گاوی (Bullish Market)

اصطلاح بازار گاوی برای توصیف شرایطی است که در آن بازار روند صعودی دارد؛ به عبارتی قیمت، سقف و کف‌های بالاتری نسبت به سقف و کف‌های قبل می‌زند. در این بازار قیمت در حال افزایش است و در چنین مواقعی انتظار ادامه پیدا کردن روند صعودی در بلند مدت را خواهیم داشت. در بازار گاوی تقاضا بیشتر از عرضه است و معامله‌گران بیشتر تمایل به خرید دارند. شناخت این بازار و تاثیر آن بر قیمت، در پرایس اکشن بسیار مهم است.

بازار نزولی یا خرسی (Bearish Market)

بازار خرسی برخلاف بازار گاوی روندی نزولی دارد. معامله‌گران در این بازار بیشتر تمایل به فروش دارند؛ به نوعی می‌توان گفت نسبت عرضه به تقاضا بیشتر است. بازار خرسی معمولاً با ترس شدید سرمایه‌گذاران همراه است؛ اما معامله‌گران پرایس اکشن می‌توانند در هر شرایطی از بازار سود کسب کنند.

سطوح حمایت و مقاومت

با دقت در چارت قیمتی، سطوحی را مشاهده می‌کنید که قیمت با رسیدن به آن‌ها چندین بار واکنش نشان داده است. به این سطوح، سطوح مقاومت و حمایت گفته می‌شود. حمایت، محدوده‌ای است که قیمت با رسیدن با آن توسط معامله‌گران حمایت می‌شود و پایین‌تر نمی‌آید. در این نواحی فشار خرید بیشتر است و انتظار می‌رود قیمت به سمت بالا برگردد. نواحیه مقاومتی از افزایش قیمت جلوگیری می‌کنند. در این نواحی فشار فروش بیشتر است و اغلب قیمت با رسیدن به یک سطح مقاومت، به پایین باز می‌گردد. سطوح حمایت و مقاومت قابلیت تبدیل شدن به یکدیگر را دارند.

تکنیک پرایس اکشن در معاملات ارز دیجیتال چه نقشی دارد؟

معامله‌گران Price Action با استفاده از نمودارهای شمعی، شناخت بازارهای گاوی و خرسی و ترکیب آن با سطوح حمایت و مقاومت، رفتار قیمت را تحلیل می‌کنند و بر اساس استراتژی خود، موقعیت خرید یا فروش باز می‌کنند.

کد خبر: ۱۹۵٬۳۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha