۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۲:۵۶
اتاق بازرگانی مخالف جدی طرح مالیات بر عایدی سرمایه است
کارشناس مسائل اقتصادی:

اتاق بازرگانی مخالف جدی طرح مالیات بر عایدی سرمایه است

کارشناس اقتصادی گفت: عده‌ای از ذی‌نفعان قدرتمند و به طور ویژه اتاق بازرگانی مخالف جدی طرح مالیات بر عایدی سرمایه است.

به گزارش بازار، علی ملک‌زاده با انتقاد از معطلی طرح مالیات بر عایدی سرمایه اظهار داشت: اتاق بازرگانی خود را نماینده بخش خصوصی می‌داند درصورتی‌که بیشتر به نظر می‌رسد نماینده چند واردکننده و سرمایه‌دار خاص است که می‌خواهند با کمترین ریسک بیشترین سود را کنند، این اتاق نمی‌خواهد که این طرح‌ها باعث تنظیم‌گری در اقتصاد و حرکت نقدینگی به سمت کسب‌وکارهای مولد شود.

وی افزود: برخی بانک‌ها نیز از دیگر موانع طرح مالیات بر عایدی سرمایه هستند، با سود بالا و ریسک کم سفته‌بازی در بازار دارایی‌ها فعالیت می‌کنند به‌گونه‌ای که خیلی از بانک‌های خصوصی و یا شرکت‌های زیرمجموعه‌شان وارد بازار املاک شده و ملک‌های متعددی را خریداری کرده‌اند.

پژوهشگر اندیشکده اقتصاد مقاومتی ادامه داد: بانک‌ها از یک سو خلق پول و از سوی دیگر کسب سود می‌کنند و مشکلی هم با پرداخت جریمه اضافه برداشت به بانک مرکزی را ندارند، افزایش نقدینگی و خلق پول منجر به افزایش تورم در کشور می‌شود و از این تورم ایجاد شده خودشان سود می‌برند و اقشار ضعیف متضرر می‌شوند.

وی تأکید کرد: به‌خصوص در بخش پولی اقتصاد نبود ابزاری مانند مالیات بر عایدی سرمایه منجر به افزایش نقدینگی شده است متأسفانه بانک‌ها علاقه‌ای به پرداخت تسهیلات به بخش تولید ندارند و سنگ‌اندازی می‌کنند و یا اگر تسهیلاتی پرداخت می‌کنند به زیرمجموعه‌های خودپرداخت می‌کنند که منحرف شده و به سمت تولید نمی‌رود؛ بلکه به سمت فعالیت‌های سفته‌بازی و دلالی می‌رود.

سوق‌دادن نقدینگی‌های سرگردان به سمت کسب‌وکارهای مولد
ملک‌زاده با تأکید به سوق‌دادن فعالیت‌ها در کسب‌وکارهای مولد گفت: یکسری فعالیت‌های غیرمولد در اقتصاد داریم که این فعالیت‌ها صرفاً از طریق افزایش قیمت دارایی‌ها، کسب سود و درآمد می‌کنند و هیچ ارزش‌افزوده و تولیدی در اقتصاد و اشتغالی ایجاد نمی‌کنند و صرفاً یک دارایی خریداری و بعد از مدتی که قیمت دارایی بالا رفت، به فروش می‌رسد و سودی حاصل از خریدوفروش به دست می‌آید.

وی ادامه داد: طبیعا این بازارها ریسک پایین و بازدهی بالایی دارد، درصورتی‌که این بازارهای غیرمولد را داشته باشیم منجر می‌شود تا بازارهای تولیدی به‌عنوان رقیب به این بازارها نگاه کنند و انتظارشان از سود بالا برود درحالی‌که کسب‌وکارهای مولد با ریسک بالا و بازدهی نسبتاً پایین‌تری مواجه هستند.

کارشناس مالیاتی تصریح کرد: انتظار سودهای بالا و رهاشدن بازارهای سوداگرانه باعث می‌شود تا بسیاری از کسانی که در بخش تولید فعالیت می‌کنند جذب فعالیت‌های غیرمولد، دلالی و سفته‌بازی شوند که این امر، مالی‌شدن اقتصاد و بالارفتن نقدینگی را بدون رشد اقتصادی به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه باید جلوی مالی‌شدن اقتصاد و ورود منابع مالی به سمت فعالیت‌های غیرمولد را گرفت گفت: باید تلاش شود تا نقدینگی‌های سرگردان و منابع مالی شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران به سمت فعالیت‌ها و کسب‌وکارهای مولد و تولیدی حرکت کنند.

ملک‌زاده خاطرنشان کرد: طرح مالیات بر عایدی سرمایه ابزار تنظیم‌کننده اقتصاد است که از ۱۱۲ سال پیش در کشورهای جهان برای جلوگیری از سفته‌بازی و دلالی شروع شده است و نقش تنظیم‌گرانه و بازدارنده برای هدایت منابع مالی در اقتصاد به سمت فعالیت‌های مولد دارد.

کد خبر: ۱۹۵٬۲۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha