۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
ضرورت افزایش رایزن اقتصادی بین‌المللی | دولت رویکرد را تغییر دهد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

ضرورت افزایش رایزن اقتصادی بین‌المللی | دولت رویکرد را تغییر دهد

گرگان- دیپلماسی اقتصادی یکی از مولفه‌های مهمی است که امروزه در دنیا مطرح بوده و برای کشور ایران بسیار حائز اهمیت است، به باور کارشناسان اعزام رایزن‌های اقتصادی برای بازاریابی تولیدات ایران ضروری است.

بازار؛ گروه استان‌ها: امروزه حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی بسیار گسترده و به عنوان یک ضرورت تلقی می شود تا جایی که اگر نسبت به این موضوع مهم غفلت کنیم، در مسائل مختلف، از دنیا عقب خواهیم ماند چراکه دنیا به سمت دیپلماسی در حرکت است. در این بین دیپلماسی اقتصادی در کشور ما بسیار حائز اهمیت است زیرا در حال حاضر ایران با تحریم های سخت روبرو بوده و علاوه بر آن سه سال شیوع کرونا جامعه ما را تحت تاثیر قرار داده و بازار تولید را با رکود مواجه کرده است به همین خاطر پس از گذشت این دوره، صنایع تولیدی نیاز به بازاریابی در تجارت جهانی دارد تا شاهد تحولات مثبتی در این زمینه باشیم.

در این راستا نیاز به فعالیت رایزن‌ها و سفرای اقتصادی بسیار بیشتر از همیشه احساس می شود برای تسهیل در امور استانها و تسریع در روند فعالیت های اقتصادی وزارت امور خارجه نمایندگانی در استان ها قرار داده است که در استان «ذوالفقار امیرشاهی» رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در گلستان است.

دنیا به سمت دیپلماسی در حرکت است

او معتقد است تمام این مشکلات ریشه در این دارد که ما درهای کشور را به روی جهان بستیم و همسایگان با ما قطع رابطه کردند وی همچنین راهکار خروج از برخی مشکلات اقتصادی را کنترل بازار ارز و تشویق سرمایه گذاران و رفع موانع پیش روی آنها می داند. مشروح این گفتگو را در زیر می خوانید:

* تحلیل شما از افزایش انگیزه جوانان برای مهاجرت به خارج از کشور چیست؟

جوانان انگیزه ها و بهانه های مختلف برای مهاجرت دارند. با وجود دانشگاه های معتبر در کشور اما جوانان علاقه مند به تحصیل در خارج از کشور هستند و حاضر می شوند مشقت دوری از خانواده و وطن را به جان بخرند. هرچند که جوان ایرانی حق دارد در هر کجای دنیا که بخواهد زندگی، تحصیل و پیشرفت کند و ما اجازه نداریم جلوی پیشرفت کسی را بگیریم اما متولیان باید طوری استعداد ها و حوائج این جوانان را برطرف کنند که این اتفاق در کشور ما کمتر رخ دهد و جوان ترجیح دهند در کشور خود تحصیل و رشد کند.

* در سال‌های اخیر با کوچ سرمایه گذاران روبرو هستیم، نظر شما در این باره چیست؟

زمانی که سرمایه گذار در استانی حضور پیدا می کند و با مشکلات و فشارهای متعدد مواجه می شود ترجیح می دهد در جایی سرمایه گذاری کند که با چالش های کمتری مواجه باشد بنابراین به معنای واقعی کلمه فراری می شود.

جوانان علاقه‌مند به تحصیل در خارج از کشور هستند و حاضر می‌شوند مشقت دوری از خانواده و وطن را به جان بخرند

همچنین زمانی که سرمایه‌گذار می‌بیند نسبت به سرمایه‌ای که آورده است از سود کافی برخوردار نمی شود، منصرف شده و سرمایه خود را در جایی به کار می‌گیرد که از امنیت کافی برخوردار باشد بنابراین وقتی سرمایه گذار داخلی با این حجم چالش مواجه است، نباید انتظار ورود سرمایه گذار خارجی را داشته باشیم؛ مادامی که نتوانیم موانع داخلی خود را کشف و آن را برطرف کنیم نمی‌توانیم موانع خارجی را رفع کنیم.

* منطقه آزاد اینچه برون در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

منطقه آزاد اینجه برون بعد از حدود پنج سال چالش‌های متعدد، مصوب و مدیر اجرایی آن انتخاب شد اما هنوز زیر ساخت‌های آن شکل نگرفته و جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است. برای سر و سامان دادن به این منطقه از افراد متخصص، متعهد و باتجربه استفاده نشده و متاسفانه اتفاقاتی که در منطقه ویژه اقتصادی، بازارچه مرزی و سایر موارد مشابه رخ داده، در کمین این منطقه هم است و برخی فرصت طلب ها به عنوان یک تهدید برای منطقه آزاد اینچه برون محسوب می شود که قصد دارند با لابی این منطقه را از مسیر اصلی خارج کنند.

مدیران سالم، جسورانه اجازه ورود افرادی که به دنبال ایجاد بازار سیاه در منطقه آزاد هستند را می گیرند و از استاندار گلستان هم درخواست می شود برای پیشگیری از بروز چنین تحرکات خطرناکی، نیروی نظارتی در این منطقه مستقر کند منطقه آزاد با هدف کاهش قیمت ها شکل می گیرد و در آن تجارت آسان، بی حد و مرز و بدون تعرفه گمرکی انجام می شود اما اگر عده ای خاص سررشته امور را در دست بگیرند و این منطقه در سایه حضور دلال ها فعالیت کند دیگر شاهد اثراث مثبتی که مناطق آزاد بر کاهش قیمت‌ها می‌گذارند، نخواهیم بود.

* نظر شما در رابطه با گلایه فعالان اقتصادی در خصوص تفاوت خرید قیمت مواد اولیه با دلار آزاد و تحویل محصول و صادرات آن با نرخ ارز نیمایی چیست؟

تمام این مشکلات ریشه در این دارد که ما درب‌های کشور را به روی جهان بستیم و جهان با قهر است و همسایگان با ما قطع رابطه کردند و ما نمی توانیم با فروش نفت به خوبی ارز وارد کشور کنیم و به این ترتیب قیمت دلار به مرز ۴۰ هزار تومان رسیده است دولت باید رویکرد خود را با دنیا عوض کند.

زمانی که سرمایه گذار در استانی حضور پیدا می کند و با مشکلات و فشارهای متعدد مواجه می شود ترجیح می دهد در جایی سرمایه گذاری کند که با چالش های کمتری مواجه باشد

دولت هم برای جبران کمبود بودجه سالیانه که در آستانه تصویب در مجلس قرار دارد، افسار دلار را رها کرده و این افزایش قیمت دلار باعث تشدید فشار اقتصادی به مردم می شود اقشار ضعیف و آسیب پذیر بیشتر از همیشه در مضیقه قرار می گیرند. بنابراین به نظر می رسد این روند باید اصلاح شود تا قدری از این رشد صعودی تورم کاسته شود.

کد خبر: ۱۹۵٬۲۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha