۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
 سالانه ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات دامی در استان قزوین تولید می‌شود
مدیرکل دامپزشکی استان قزوین:

 سالانه ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات دامی در استان قزوین تولید می‌شود

قزوین- مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: سالانه نزدیک به ۲۰۰هزار تن از انواع محصولات دامی نظیر شیر، تخم‌مرغ، عسل و گوشت در استان قزوین تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار بازار، حمید زینالی پنجشنبه‌شب در دیدار با لطف‌الله سیاهکلی مرادی نماینده منتخب مردم قزوین در مجلس یازدهم که در محل این اداره کل برگزار شد، اظهار داشت: سالانه بیش از ۷۵ هزار تن گوشت سفید، ۴۵ هزار تن گوشت قرمز و ۷۰ هزار تن تخم‌مرغ در قزوین تولید می‌شود.

وی افزود: همچنین سالانه بیش از ۴ هزار تن شیر و ۹۵۰ تن عسل از کندوهای زنبورعسل قزوین در استان تولید می‌شود که با این میزان تولیدات دامی سهم قزوین درت امین مواد غذایی موردنیاز در کشور نزدیک به نیاز ۳۴ میلیون نفر از جمعیت کشور است.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین تصریح کرد: در حال حاضر ۱۰ درصد تخم‌مرغ و ۵ درصد شیر و گوشت مرغ کشور در قزوین تولید می‌شود که نشان‌دهنده سهم گسترده قزوین در تأمین امنیت غذایی خانوار در کشور است.

زینالی بیان کرد: سالانه بیش از ۷۵ هزار تن گوشت سفید در قزوین تولید می‌شود که همین میزان تولید بالای مرغ و تخم‌مرغ در استان قزوین این صنعت را جزو برترین‌ها در کشور کرده است و امروز می‌توان گفت صنعت مرغ و تخم‌مرغ کشور به استان قزوین وابسته است.

وی عنوان کرد: در استان قزوین این میزان مرغ و تخم‌مرغ تولیدی دراستان قزوین از بیش از  ۵ واحد مرغداری تخم‌گذار با ظرفیت ۸۰۷ هزار قطعه و ۳ واحد اجدادی با ظرفیت ۱۲۶ هزار و ۶۶۰ قطعه در استان قزوین تأمین می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین بیان کرد: همچنین ۱۰۹ واحد مرغ مادر اجدادی، ۷۴ واحد مرغ تخم‌گذار  و۳۰ واحد مرغ گوشتی در استان قزوین فعالیت می‌کنند.

زینالی اظهار داشت: در حوزه تأمین گوشت قرمز نیز در استان قزوین بیش از ۹۰۰ واحد سنتی در روستاهای مختلف در حال فعالیت هستند و ۷۵ هزار رأس گاو اصیل در استان قزوین  وجود دارد.

وی گفت: همچنین ۱۵ واحد صنعتی بیش از یک هزار رأسی، ۱۰ واحد دامی ۵ هزار رأسی و ۲۰۰ واحد پرورش گاو اصیل در قزوین وظیفه تأمین گوشت قرمز استان را عهده‌دار هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین ادامه داد: در استان قزوین ۱۴۳ مزرعه شیلات نیز در حوزه پرورش آبزیان فعال است که سالانه بیش از ۳ هزار و ۲۸۳ تن انواع محصولات آبزی در این مزارع تولید می‌شود.

امنیت غذایی سفره خانوار در کشور وابسته به تولیدات دامی است

لطف‌الله سیاهکلی مرادی نماینده منتخب مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی نیز در بخش دیگری از این دیدار با اشاره به‌ضرورت تأمین امنیت سفره غذایی خانوار در کشور بیان کرد: تأمین امنیت غذایی از مهم‌ترین چالش‌های کشورها در شرایط ویژه است و امروز تولیدات دامی سهم قابل‌توجهی در تأمین سفره غذایی خانوار در کشور دارد.

وی بیان کرد: با این تفسیر استان قزوین که جزو برترین‌ها در حوزه این تولیدات در کشور است و توانسته نیاز بیش از ۳۴ میلیون نفر را در کشور در حوزه تولیدات دامی تأمین کند از سهم قابل‌توجهی در این بخش برخوردار است.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی افزود: ازاین‌رو سلامت این بخش بزرگ جامعه نیازمند تلاش و هوشیاری سازمان دامپزشکی در تأمین سلامت این تولیدات در کشور است.

سیاهکلی خاطرنشان کرد: استان قزوین نیز که امروز به یک‌قطب در تولیدات دامی در حوزه مرغ و گوشت تبدیل‌شده است سهمی قابل‌توجه در این حوزه دارد که با نظارت‌ها و دقت نظر سازمان دامپزشکی استان قزوین تولیدات دامی این استان از کیفیت خوبی برخوردار است.

وی عنوان کرد: با توجه به نقش استان قزوین در تأمین سفره خانوار دقت نظر در حمایت از فعالین این حوزه باید به‌عنوان یک روش کلی در استان مطرح باشد چراکه در زمان مشکل و بحران این واحدها هستند که ازنظر امنیت غذایی  تأمین‌کننده نیاز جامعه خواهند بود.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: البته سیستم پیش‌بینی در بسیاری از دستگاه‌های ما وجود ندارد و مدیران منتظر وقوع بحران برای مدیریت و برنامه‌ریزی پس از وقوع هستند بااین‌حال این توانمندی استان قزوین باید با نگاهی ویژه موردتوجه قرار گیرد.

سیاهکلی خاطرنشان کرد: حمایت امروز از واحدهای تولیدی دام و طیور از استان قزوین حمایت از صنعت تأمین مواد غذایی است و بسیار کم‌هزینه‌تر از واکنش نشان دادن در زمان بحران هزینه خواهد داشت.

کد خبر: ۱۹٬۵۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha