۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۷
تمام ثروت ایجاد شده چهار سال اخیر از بین می رود
گزارش سازمان ملل متحد نشان می دهد

تمام ثروت ایجاد شده چهار سال اخیر از بین می رود

روزهای کرونایی دنیا به سختی می گذرد و با وجود اینکه کشورها سعی می کنند فعالیتهای اقتصادی را از سر بگیرند ولی وجود موانع زیاد مانع از بازدهی فعالیتهای اقتصادی می شود. گزارش اخیر سازمان ملل هم شدت بحران اقتصادی موجود را بیش از پیش بینی های قبلی برآورد کرده است.

بازار؛گروه بین الملل : بحران کرونا یکی از بدترین بحران هایی است که اقتصاد دنیا تا کنون تجربه کرده است. کاهش نرخ رشد اقتصادی دنیا و افزایش نرخ بیکاری و افزایش نرخ فقر و گرسنگی از تبعات این مشکل جهانی است. به گزارش سازمان ملل متحد  در نتیجه این همهگیری، اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۰ با نرخ ۳.۲ درصد کوچک خواهد شد. در این سال ما شاهد کاهش ۲۰ درصدی ارزش تجارت در دنیا خواهیم بود که یکی از دلایل آن افت میزان تقاضا در دنیا است. البته همه گیری ویروس کرونا باعث اختلال در زنجیره عرضه در دنیا هم شد ولی تاثیری که کاهش تقاضا در بازارها داشت بیش از اختلال در عرضه بود.

سازمان ملل در این گزارش نوشت: «طی دو سال پیش رو ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا ۸.۵ هزار میلیارد دلار کاهش پیدا می کند و تمامی ثروت و ارزش اقتصادی ایجاد شده طی سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ میلادی ظرف دو سال پیش رو از بین خواهد رفت.این مساله می تواند آسیب زیادی به اقتصادهای در حال توسعه وارد کند و نرخ فقر و مرگ و میر ناشی از آن را در کشورهای کم درآمد دنیا افزایش دهد.»

لازم به ذکر است که در  انتهای ماه ژانویه سال ۲۰۲۰  سازمان ملل در گزارشی رسما اعلام کرد نرخ انقباض اقتصادی دنیا  که ناشی از همه گیری ویروس کرونا است به مرز ۲.۱ درصد می رسد ولی با گذشت دو ماه از آن تاریخ پیش بینی این سازمان در مورد وضعیت اقتصاد دنیا در سال جاری سیاه تر از قبل شد و همین آمار نشان می دهد که شرایط حاکم بر اقتصاد دنیا هر روز سخت تر می شود مگر اینکه چاره ای برای این مشکل پیدا شود.

در این سال ما شاهد کاهش ۲۰ درصدی ارزش تجارت در دنیا خواهیم بود. همه گیری ویروس کرونا باعث اختلال در زنجیره عرضه در دنیا  شد ولی تاثیری که کاهش تقاضا در بازارها داشت بیش از اختلال در عرضه بود.

بالاترین نرخ انقباض اقتصادی از زمان رکود بزرگ

سازمان ملل در این گزارش که  تنها به منظور ترسیم وضعیت اقتصادی دنیا در سالهای پیش رو تهیه کرده است نوشت: « در سال جاری و سال آینده ، اقتصاد دنیا با بالاترین نرخ از زمان رکود بزرگ دهه ۱۹۳۰ میلادی تا کنون منقبض خواهد شد.» و تمام ثروت ایجاد شده طی چهار سال قبل از بین می رود.

 مساله دیگری که در گزارش مورد توجه قرار دارد این است که اقتصادهای صنعتی دنیا بیش از اقتصادهای در حال توسعه این بحران آسیب می بینند. در سال جاری ارزش اقتصادی کشورهای صنعتی بالغ بر ۵ درصد منقبض می شود در حالیکه کشورهای در حال توسعه تنها انقباضی برابر با ۲.۱ درصد را تجربه خواهند کرد.البته اقتصاد کشورهای توسعه یافته در سال آینده رشد را تجربه خواهد کرد ولی اثرات منفی بحران ناشی از کرونا در کشورهای در حال توسعه در سال ۲۰۲۱ هم مشاهده خواهد شد.

افرادی که در سطوح بالای شغلی قرار داشتند یا شغلشان نیاز به مهارت و دانش بالایی داشت در اثر این بحران آسیبی متحمل نشدند. همین مساله باعث می شود تا  تفاوت سطح درآمدی هم در میان مردم یک کشور و هم در میان کشورهای مختلف مشاهده خواهد شد.

افزایش نرخ فقر و نابرابری در دنیا نگران کننده است

سازمان ملل متحد در این گزارش از افزایش شمار فقرا و گرسنگان در نتیجه همه گیری ویروس کرونا ابراز نگرانی کرد و نوشت: «در سال جاری ۳۴.۳ میلیون نفر به جمع فقرای دنیا اضافه می شوند که نیمی از این افراد در کشورهای فقیر آفریقا خواهند بود. در نتیجه این همه گیری تا سال ۲۰۳۰ میلادی بالغ بر ۱۳۰ میلیون نفر در دنیا به جمع افرادی که زیر خط فقر مطلق هستند اضافه خواهد شد و تمامی تلاشهای سازمان های جهانی برای مبارزه با مشکل بشری و انسانی در سالهای اخیر را از بین می برد.»

  مشکل دیگری که در اثر  همه گیری ویروس کرونا ایجاد خواهد شد، افزایش نابرابری های اقتصادی و اجتماعی است. بررسی ها نشان داده است سهم اعظم افرادی که در اثر این بحران سلامتی شغل خود را از دست داده اند، افرادی هستند که  در مشاغل کم درآمد و مشاغلی که نیاز به مهارت اندکی داشت، مشغول بودند. در مقابل افرادی که در سطوح بالای شغلی قرار داشتند یا شغلشان نیاز به مهارت و دانش بالایی داشت در اثر این بحران آسیبی متحمل نشدند. همین مساله باعث می شود تا نابرابری اقتصادی در دنیا زیاد شود و این تفاوت سطح درآمدی هم در میان مردم یک کشور و هم در میان کشورهای مختلف مشاهده خواهد شد.

حمایت از مشاغل یک ضرورت است

الیوت هریس، رییس بخش توسعه اقتصادی سازمان ملل متحد در مورد این گزارش به سی ان ان گفت: «توانایی کشورها برای حفاظت از مشاغل و درآمد افرادی  که پیش از همه گیری کرونا، در بازار کار حضور داشتند، می تواند در تسریع روند بازسازی اقتصاد دنیا کمک زیادی کند.این مساله می تواند قدرت اقتصادی کشورها را بیشتر کند و کارایی نشان اقتصادی و سیستم بهداشت و درمانی را بیشتر کند.»

 بدون شک همه گیری ویروس کرونا در دنیا باعث تسریع روند دیجتالیزه شدن و اتوماسیون در دنیا می شود و در فعالیتهای اقتصادی  آنلاین رونق زیادی را ایجاد خواهد کرد. در این روند بسیاری از فرصتهای شغلی از بین می روند و فرصتهای شغلی تازه ای ایجاد می شود که با توجه به پتانسیل های بازارهای تازه است. سازمان ملل با تاکید روی این مساله نوشت: «حمایت از نیروی کار در این دوره گذار اهمیت زیادی دارد زیرا می تواند سرعت  احیای اقتصاد را بیشتر کند. ضمن اینکه به افراد امکان را می دهد با نیازهای  تازه بازار همسو شوند و آموزشهای لازم را دریافت کنند. هرچه این دوره گذار با سرعت بیشتری طی شود، کشورهای جهان می توانند از این بحران اقتصادی با سرعت بالاتری عبور کنند.»

کد خبر: ۱۹٬۵۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha