۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴
وعده رئیس کل، علیه بورس است! | شوک شایعه جدید به بورس
کنترل نقدینگی به هر قیمتی؟

وعده رئیس کل، علیه بورس است! | شوک شایعه جدید به بورس

رئیس کل بانک مرکزی برای جامه عمل پوشاندن به وعده کاهش نرخ تورم به دنبال رشد سود بانکی و کاهش سرعت گردش پول است که می تواند فشار فروش بورس را دامن بزند و خروج نقدینگی از بورس را تشدید کند.

حامد شایگان؛ بازار: در حالی که بازار سرمایه به یک محدوده مقاومتی رسیده رئیس کل بانک مرکزی یک سیگنال منفی به بورس داده و گفته افزایش نرخ سود بانکی به عنوان یک ابزار کنترل نقدینگی در دست بررسی است، حتی برای تاکید بر اهمیت استفاده از این ابزار اعلام کرده که نرخ سود بانکی در آمریکا به حدود ۴ درصد و در روسیه از ده درصد به ۲۰ درصد رسیده است.

نکته جالب توجه اینجاست که در ایران تجربه نرخ سود بانکی ۲۸ درصدی را تجربه کرده ایم اما ارمغان آن، بحران موسسه های مالی بود و در کنار آن در کشور تورم همچنان بالا باقی ماند و حالا به نظر می رسد آقای رئیس کل به دنبال تخریب مجدد اعتماد بورس است و به نوعی شکست خود در کنترل بازار ارز را می خواهد از طریق سرکوب بورس جبران کند و به نوعی وعده پوشالی کاهش نقدینگی تا پایان سال را اجرایی کند.

در شرایط کنونی مردم برای حفظ ارزش پول خود سرمایه هایشان را تبدیل به دلار یا سکه می کنند در چنین شرایطی همین بازارهای سوداگری مهمترین ابزار برای کنترل نقدینگی هستند اما در صورتی این مساله امکان پذیر است که به اندازه تقاضای بازار عرضه وجود داشته باشد

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن تاکید بر اینکه کنترل نقدینگی در اقتصاد تورمی ایران چالشی بسیار بزرگ است، گفت: در شرایط کنونی مردم برای حفظ ارزش پول خود سرمایه هایشان را تبدیل به دلار یا سکه می کنند در چنین شرایطی همین بازارهای سوداگری مهمترین ابزار برای کنترل نقدینگی هستند، اما در صورتی این مساله امکان پذیر است که به اندازه تقاضای بازار عرضه وجود داشته باشد.

علی اکبر نیکو اقبال با بیان اینکه بانک مرکزی ایران به دلیل عدم استقلال، ضعف عملکردی دارد، افزود: در شرایط کنونی بانک مرکزی به ابزاری در اختیار دولت تبدیل شده که آنها بتوانند کسری بودجه خود را از طریق چاپ اسکناس یا استقراض از سیستم بانکی تامین کنند، به همین دلیل این بانک هیچگونه سیاست مستقلی برای مهار تورم ندارد و هرگونه برنامه ای که تاکنون ارائه کرده به دلیل ناکارآمدی شکست خورده است.

او با تاکید بر اینکه دولت از طریق اقتصاد مولد می تواند نقدینگی را به صورت سالم مدیریت کند، اظهار کرد: هرچقدر دولت بتواند بستر سرمایه گذاری مردم و بخش خصوصی را فراهم کند و به تولید و تامین نیاز داخلی کشور کمک می کند از این طریق نقدینگی هم کنترل خواهد کرد.

فشار دلار و ادامه رکود اقتصادی

در حال حاضر بسیاری از فعالان بازار سرمایه نگران سیاست های بانک مرکزی هستند، زیرا در شرایطی که بسیاری به وعده های کنترل ارز دل خوش کرده بودند در یک سال گذشته نرخ ارز بیش از ۵۰ درصد رشد داشته و رکود اقتصاد عمیق تر شده، زیرا مردم قدرت خرید خود را از دست داده اند و بسیاری از شرکت ها هم تولید خود را به اندازه تقاضای داخلی کاهش داده اند و این یعنی تهدید علیه سرمایه گذاری سهامدارانی که امیدوار به تولید و سودسازی بیشتر شرکت های بورسی بودند.

نرخ های سود بالا علاوه بر اینکه منجر می شود بخشی از نقدینگی بازار سهام خارج شود منجر می شود تا انتظارات تورمی هم در اقتصاد به وجود بیاید و اثر آن در بازار سرمایه به صورت رکود نمایان می شود؛ در شرایطی که بسیاری از واحدهای تولیدی با کمبود سرمایه در گردش مواجه هستند

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه افزایش نرخ سود بانکی منجر به ادامه خروج سرمایه از بورس می شود، گفت: به طور قطع یکی از مهمترین ابزارهای کنترل نقدینگی بهبود وضعیت بازار سرمایه است که مردم بتوانند برای بلندمدت سرمایه گذاری کنند و از این طریق واحدهای تولیدی بتوانند راحت تر سرمایه های خرد را جذب کنند.

همایون دارابی با بیان اینکه در چند وقت اخیر نرخ بالای اوراق هم که به بیش از ۲۵ درصد رسیده سیگنال تورمی برای اقتصاد صادر کرده است، تصریح کرد: این نرخ های سود بالا علاوه بر اینکه منجر می شود بخشی از نقدینگی بازار سهام خارج شود منجر می شود تا انتظارات تورمی هم در اقتصاد به وجود بیاید و اثر آن در بازار سرمایه به صورت رکود نمایان می شود.

او با تاکید بر اینکه نرخ بالای سود اوراق گام برای شرکت های تولیدی تبعات تورمی دارد، گفت: نرخ سود بانکی هم اقتصاد مولد را به چالش می کشد.

وی تصریح کرد: در شرایطی که بسیاری از واحدهای تولیدی با کمبود سرمایه در گردش مواجه هستند وقتی بخش عمده نقدینگی اقتصاد از طریق بانک ها جذب می شود عملا فشار عرضه در بورس هم بالا می رود و همین موضوع منجر به فشار به شرکت ها هم می شود.

سیاست کاذب برای مهار تورم

ماشین خروج نقدینگی از بورس سالهاست که متوقف نشده و سیاست های وعده داده شده بانک مرکزی هم به موتور جدیدی برای تشدید خروج پول از بازار خواهد شد. یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در شرایط کنونی رشد نرخ سود بانکی بزرگترین فشار عرضه را در بورس به وجود بیاورد، اظهار کرد: در ماه های گذشته یکی از مهمترین دلایل توقف بورس عدم وجود نقدینگی در بورس بود که بعد از اینکه دولت سیاست های جدید را برای حمایت از بورس با منابع صندوق توسعه ملی و صندوق تثبیت اجرا کرد، بازار کمی رونق گرفت و حالا اجرای سیاست های مغایر با آن می تواند بار دیگر سرمایه های بورسی را به چالش بکشد.

علیرضا ساداتی با بیان اینکه اطمینان از ادامه تورم در اقتصاد کشور هم خود مانعی برای ورود نقدینگی به بانک ها است، اظهار کرد: در سال های اخیر با وجود اینکه بورس در روندی نزولی بوده و بسیاری از سرمایه ها از بازار خارج شده اند اما سرمایه اندکی وارد بانک ها شده و بیشتر به بازارهایی مانند خودرو، ارز و ... سرازیر شده است.

براساس این گزارش به نظر می رسد رئیس کل بانک مرکزی آخرین ضربه مهلک را قبل از کنارگیری از سمت خود می خواهد به بازار سرمایه بزند، پیش از این او سابقه ریاست بر سازمان بورس را داشته و در همان زمان با وجود اینکه متولی این بازار مالی بود اما سیاست های او هیچگاه کمکی به بازار نکرد و حتی خودش به عنوان مهمترین عامل سرکوب بورس بوده است.

کد خبر: ۱۹۵٬۱۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha