۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۹
داخلی سازی ۷۵ درصد تولید برخی قطعات خودرو

داخلی سازی ۷۵ درصد تولید برخی قطعات خودرو

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی گفت: در تولید محصولات تولید بالا ، ۵۵ تا ۷۵ درصد، توان ساخت وجود دارد.

به گزارش بازار، آرش محبی نژاد با اشاره به نقش قطعه سازان در تولید خودروی کامل، افزود: ۸۶ درصد ارزش تولید یک خودرو به قطعه و زنجیره تامین بر می‌گردد؛ یعنی ۸۶ درصد قیمت تمام شده یک خودرو، وابسته به کل سهم ارزش زنجیره تامین است. از نظر کیفیت‏، قیمت تمام شده، گلوگاه‌های تولیدی، بیشترین پیچیدگی و گستردگی حجم بار تولیدی روی دوش قطعه ساز است، به همین دلیل است که امروزه در کل دنیا قطعه سازان، بیشترین نقش را در تولید و قیمت تمام شده خودرو دارند.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی با بیان اینکه در صورت حمایت نشدن از قطعه سازان، تامین خودرو دچار مشکل می‌شود، گفت: امروزه قطعه سازان بزرگ عملا شریک خودروسازان شده اند و فعالیت آنهاست که روی قیمت تمام شده خودرو نقش موثری دارد.

وی اضافه کرد؛ در سال‌های اخیر در ایران متاسفانه حمایت‌های کمی از قطعه سازان شده، به طوری که نبود نقدینگی باعث ورشکستی برخی قطعه سازان شد.

محبی نژد با بیان اینکه مشکلی که در فرآیند تولید یک خودروی کامل با آن مواجه می‌شویم به منابع مالی و مواد اولیه بر می‌گردد گفت: در تولید محصولات تولید بالا ۵۵ تا ۷۵ درصد، توان ساخت در کشور وجود دارد، اما آن دسته از قطعاتی داخلی سازی نشدند که تولیدشان کم بود یعنی اگرمیزان تولید آن قطعات در کشور افزایش می‌یافت می‌توانستیم این قطعات باقی مانده را هم داخلی سازی کنیم.

وی با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس راهی برای جبران زیان انباشته خودروسازان است‏‌, افزود: مشکلات تورمی و زیان انباشته از جمله مشکلات اصلی قطعه سازان است؛ این مشکلات باعث شد نقدینگی مورد نیاز این صنعت به مرور زمان کاهش یابد در نتیجه اکنون می‌توان کلید حل مشکلات را در تامین نقدینگی قطعه سازان دانست.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی ادامه داد: اکنون حجم نقدینگی کشور ۵۷۰۰ هزار میلیارد تومان است که اگر این رقم به سمت تولید هدایت می‌شد می‌توانستیم شاهد رونق تولید باشیم.

کد خبر: ۱۹۵٬۱۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha