۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۷
بررسی تاثیر بذر هیبریدی بر کم و کیف تولید محصولات کشاورزی کشور

بررسی تاثیر بذر هیبریدی بر کم و کیف تولید محصولات کشاورزی کشور

کارشناسان حوزه اصلاح بذر کشور گفتند: سالانه بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار بذر اصلاح شده از خارج از کشور وارد می‌شود که بیشترین ارزبری مربوط به بذور هیبریدی است.

به گزارش بازار، نهمین نشست ماهیانه اندیشه‌ورزی و هفتمین جلسه گروه ارتباطات بین‌الملل اندیشکده چرخه نوآوری مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با حضور مریم گل‌آبادی و دکتر سید باقر محمودی برگزار شد.

در این نشست، مریم گل‌آبادی دانشیار گروه تولید و ژنتیک گیاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان با موضوع اهمیت، جایگاه و چالش‌های تولید بذر اصلاح شده هیبریدی در ایران و سید باقر محمودی عضو هیات علمی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند با موضوع چالش‌ها و راهکارهای تولید فناورانه بذر در ایران سخنرانی کردند.

مریم گل‌آبادی در این نشست گفت: بذر از جمله بنیادی‌ترین نهاده‌های کشاورزی است که به صورت مستقیم بر مصرف سایر نهاده‌ها، نیروی انسانی و درآمد کشاورز تاثیرگذار است و تولید بذر می‌تواندبه صورت غیر مستقیم منطبق با نیازهای منطقه‌ای و قومی منجر به صرفه‌جویی در مصرف انرژی شود.

وی ادامه داد: بذر هیبرید به دلیل ماهیت تولید آن از سایر بذور محبوبیت بیشتری داشته و ارزش ریالی آن نیز بالاتر است. بذر هیبرید از تلاقی دادن دو والد پدری و مادری تولید شده و خصوصیات تکمیل کننده هر دو والد را دارا می‌باشد. معمولا این ارقام دارای عملکرد و کیفیت محصول بالاتری نسبت به سایر انواع بذور می‌باشند. تامین بذور هیبرید مصرفی در کشور یا از طریق واردات و یا از طریق اصلاح و تولید آن در کشور قابل انجام است. متاسفانه اکثریت بذر هیبرید مصرفی در کشور در صیفی و سبزیجات و گل‌های زینتی وارداتی و با قیمت بالاست و در صورتی که به هر دلیل امکان وارد کردن بذر محیا نشود، تولید در بخش کشاورزی به خطر خواهد افتاد.

دانشیار گروه تولید و ژنتیک گیاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان خاطرنشان کرد: در دنیا چندین شرکت بزرگ چند ملیتی واقع در کشورهای اروپایی و آمریکا بخش عمده بذر هیبرید را تولید می‌کنند بنابراین لازم است برای تولید پایدار در کشاورزی، اصلاح و تولید بذر به عنوان یک حلقه بسیار مهم از کشاورزی بومی شده و کیفیت آن متناسب با نیاز کشور باشد. می‌توان ادعا کرد تولید بذور هیبرید با توجه به پیچیدگی‌ها و علوم جدید به کار رفته در تولید آن‌ها سال‌ها در انحصار چند کشور غربی بوده و ورود به این فناوری قطعا از ملزومات خودکفایی و رقابت در بازارهای جهانی است که البته چالش‌های متعددی در تولید این بذور در کشور وجود دارد.

گل‌آبادی خاطرنشان کرد: در مجموع تلاش در جهت تولید این بذور در کشور علاوه بر تامین امنیت غذایی، منجر به اشتغال‌زایی، جلوگیری از خروج ارز، مقابله با تحریم‌ها و تولید بذور متناسب با شرایط آب و هوایی ایران و با قیمت تمام شده پایین‌تر خواهد شد. خوشبختانه تولید بذور هیبرید صیفی‌جات در ایران آغاز و اولین محصولات آن وارد بازار شده و مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است، اما تا رسیدن به خودکفایی و تامین بذر داخلی مسیر پرفراز و نشیبی را باید طی کرد.

وی اظهار کرد: تولید بذر هیبریدی صیفی‌جات و برنج در انحصار چند شرکت امریکایی است. یکی از شرکت‌های معروف آمریکایی در این حوزه ۲۳ درصد سهم بازار تولید بذر جهان را در اختیار دارد. گردش مالی شرکت‌های خارجی فعال در این بخش بسیار بالاست به طور مثال در سال ۲۰۱۷ درآمد یکی از این شرکت‌ها بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار بود. این شرکت‌ها سیاست درهم ادغام را اعمال می‌کنند. علت آن هم بزرگتر شدن و در اختیار گرفتن سهم بیشتری از بازار بذر جهان است.

دانشیار گروه تولید و ژنتیک گیاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان وضعیت تولید بذر در داخل کشور را نامناسب دانست و گفت: در چهار محصول خیار، گوجه قرمز، فلفل و بادمجان نسبت به سایر محصولات کشاورزی وضع بهترین داریم. در حوزه صادرات، این محصولات نیز جزو بیشترین محصولات کشاورزی ارزآور هستند. بذر هیبریدی به دلیل هزینه‌های بالای تولید از سوی کشاورزان در تولید گلخانه‌ای استفاده می‌شود چرا که کشاورزان از بذرهای ناشناخته‌ای که از میزان تولید آن‌ها در هکتار اطمینان ندارند، استفاده نمی‌کنند.

گل‌آبادی سطح فعلی زیر کشت زمین‌های کشاورزی را ۲۰ هزار هکتار اعلام کرد و از پیش‌بینی دولت برای افزایش این میزان به ۷۰ هزار هکتار سخن گفت.

وی تصریح کرد: برای تولید بذر هیبریدی در داخل کشور به سرمایه بسیار کمتری نسبت به هزینه پرداختی بابت واردات بذر خارجی نیازمند است. نوسانات قیمت ارز موجب آشفتگی بازار بذر هیبریدی وارداتی به کشور شده است.

کد خبر: ۱۹۵٬۰۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha