۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
بازار میلیونی آجیل در اصفهان| سفره‌های یلدا کوچک می‌شود
بازار گزارش می دهد؛

بازار میلیونی آجیل در اصفهان| سفره‌های یلدا کوچک می‌شود

اصفهان- در آستانه شب یلدا قیمت آجیل در اصفهان به نیم میلیون تومان هم رسیده و سفره بلندترین شب سال اصفهانی ها از آجیل خالی شده است.

بازار؛ گروه استان ها: بازار خشکبار و آجیل اصفهان در سکوتی معنادار فرو رفته است؛ اگر تا چند سال پیش آجیل پای ثابت سفره ها بود، اکنون با گرانی های بی سابقه مردم کمتر به سمت خرید آجیل می روند.

با اینکه گفته می شود علت گرانی آجیل شب یلدا نیست و به واسطه خشکسالی هایی است که باعث شده تولید کمتر شود اما بازار نشان می دهد که برخی از فروشندگان از این بازار پرتقاضا در این روزها استفاده کرده اند تا خریداران را نقره داغ کنند.

بعد از دو سال که کرونا نگذاشت مردم آن طور که دوست دارند جشن یلدا را سپری کنند، این روزها مردم در تدارک سفره شب یلدا هستند اما مهمترین محصولی که هرسال بیشتر از دسترس مردم خارج می شود شاید آجیل و تنقلات باشد که گاهی با اتخاذ تصمیماتی عجیب در واردات آن شاهد افزایش قیمت چشمگیر این محصولات در بازار بوده ایم.

به عنوان نمونه بادام هندی به دلیل اینکه در داخل کشور تولید نمی‌شود و واردات آن ممنوع شده است، به صورت کالای قاچاق در کشور عرضه می‌شود و فندق به دلیل سرمازدگی که در سال گذشته داشته با کاهش تولید رو به رو بوده است، همین عوامل باعث شده است فندق و بادام هندی امسال ۴۰ تا ۶۰ درصد گران‌تر نسبت به سال‌های گذشته در بازار خشکبار کشور عرضه شود.

به گفته فروشندگان اصفهانی با وجود اینکه امسال یلدا باشکوه تر از سال های قبل برگزار می شود اما میزان فروش آجیل شب چله امسال کمتر از یک‌چهارم سال گذشته است. به عبارت ساده‌ فشار اقتصادی میزان خرید مردم اصفهان را به‌شدت کاهش داده است.

قیمت ها بر اساس فاکتور فروش

یکی از فروشندگان آجیل در خیابان بزرگمهر اصفهان که به عنوان خشکبار فروشی با سابقه محسوب می شود؛ این موضوع را بیش از بقیه در این روزها درک کرده است؛ این فروشنده در گفت و گو با بازار می گوید: با وجود اینکه اتحادیه قیمت هایی را تعیین می کند اما ما قیمت مصوبی نداریم و هر فروشنده متناسب با فاکتور خرید و برحسب کیفیتی که دارد قیمت ها را تعیین می کند تا بتواند با 10 تا ۱۲ درصد سود محصولاتش را بفروشد.

سجادی درپاسخ به این سوال که آیا در آستانه شب یلدا قیمت ها تغییری هم کرده است، می گوید: متاسفانه در برخی از فروشگاه ها این اتفاق می افتد و با بالا رفتن تقاضا برخی از فروشندگان سعی می کنند که قیمت آجیل را بالا ببرند و بنابراین مردم باید از فروشگاه های معتبر خرید کنند.

او درباره قیمت مصوب آجیل شب یلدا یادآور می شود: کف قیمت آجیل شب یلدا به طور میانگین بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است و این مربوط به آجیل با کیفیت مخلوط در اصفهان است و برخی از آجیل ها هم تا سقف ۳۵۰ هزار تومان است.

این آجیل ترکیبی از ۱۰، ۱۲ مورد مشخص است که هرکدام با فرمولی مشخص در کنار هم قرار می‌گیرند؛ اما قیمت بازار فراتر از این اعداد است. چرا؟، سجادی در پاسخ به این پرسش هم می‌گوید: بعضی جاها به درخواست مشتری مقدار و درصد هرکدام را تغییر می‌دهند که قیمت هم بالاتر می‌رود.

قیمت ها هر سال بالاتر رفته و حالا مشتریان هم به گفته این فروشنده کم شده اند؛ یکی از شهروندان اصفهانی در گفت‌وگو با بازار با اشاره به نزدیک بودن به شب یلدا و افزایش قیمت‌ها می گوید: بالا رفتن قیمت ها در شب یلدا، بیشتر از هر زمانی به‌خصوص در آجیل شب یلدا محسوس است، آنچه در بازار قابل‌مشاهده است این است که انگار هیچ خریدی انجام نمی‌شود.

کشور ما در تولید پسته و زعفران در دنیا حرف اول را می‌زند و می‌توان گفت تولید و فروش این دو مورد در جهان در انحصار کشورمان ایران است اما متأسفانه در بازار می‌بینیم پسته‌ای که تولید خودمان است و آن را از جای دیگری تهیه نمی‌کنیم همراه با نوسانات ارز قیمت بالاتری پیدا می کند

نگاهی به برچسب قیمت ها که بیاندازی این موضوع به خوبی روشن است؛ که قیمت ها بالا است و از نیم کیلو پسته ۲۷۰ هزار تومانی شروع می شود تا به یک کیلو پسته ۵۰۰ هزار تومانی می رسد؛ قیمت های دیگر اقلام نیز دست کمی از پسته ندارد تا جایی که محصولی مثل بادام نیز در بسته های ۲۵۰ گرمی قیمتش تا ۱۲۰ هزار تومان می رسد و مغز بادام و گردو هم در بازار اصفهان اگر نوع با کیفیت را بخواهی در بسته های ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرمی به ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

این در حالی است که کشور ما در تولید پسته و زعفران در دنیا حرف اول را می‌زند و می‌توان گفت تولید و فروش این دو مورد در جهان در انحصار کشورمان ایران است اما متأسفانه در بازار می‌بینیم پسته‌ای که تولید خودمان است و آن را از جای دیگری تهیه نمی‌کنیم همراه با نوسانات ارز قیمت بالاتری پیدا می کند.

یک فروشنده آجیل و خشکبار در خیابان عسگریه در این رابطه به بازار می گوید: مردم قدرت خریدشان را از دست داده اند و با اینکه این جشن برایشان خیلی مهم است می آیند می بینند و وارسی می کنند اما کمتر می خرند و این موضوع متاسفانه نسبت به سال های قبل با افزایش قیمت ها شدیدتر شده است.

ایوب که خودش سال هاست در این عرصه کار می کند و شغل خشکبار فروشی دارد؛ قیمت های بی سابقه آجیل را ناشی از گرانی ارز و نوساناتی می داند که در این رابطه اتفاق افتاده است امری که به اعتقاد او با رونق بازارهای صادراتی و خشکسالی هایی که اتفاق افتاده گره خورده است: «خیلی‌ها قیمت‌ها را که می‌بینند دست‌خالی برمی‌گردند و برخی هم نسبت به بودجه‌شان در حد سفره شب یلدایشان خرید می‌کنند و فردی که وضعیت مالی خیلی خوب داشته باشد شاید نهایتاً بتواند ۵۰۰ گرم تا یک کیلوگرم آجیل برای شب عید خود بخرد.

وی با بیان اینکه قیمت‌ها نسبت به سال گذشته حداقل ۱۵۰ تا ۲۰۰ درصد افزایش داشته است، تاکید می کند: سال گذشته آجیل شب یلدا حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان بوده و امسال آجیل با کیفیت پایین‌تر را ۲۵۰ هزار تومان و آجیل‌های با کیفت بالاتر را در قیمت‌های بالاتری در اختیار مشتری قرار داده‌ایم.

این فروشنده آجیل و خشکبار در اصفهان با اشاره به اینکه ما خود از این افزایش قیمت و کم شدن توان خرید مردم بسیار ناراحت هستیم، اظهار امیدواری می کند که دولت به این مساله رسیدگی بیشتری کند.

تخمه هم نیم میلیونی شد

مساله جالب تر اینکه قیمت تخمه نیز امسال در بازار اصفهان به شکل حیرت انگیزی بالا است و اگر مردم می توانستند در سال های گذشته به جای فندوق و بادام و پسته و گردو تخمه بخرند این محصول نیز با قیمت های نجومی خود کم کم از سفره های یلدا رخت برمی بندد.

در بازار آجیل اصفهان در حال حاضر نیم کیلو تخمه کدو بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان قیمت دارد و اگر یک نفر بخواهد یک کیلو تخمه بخرد باید تا ۲۰۰ هزار تومان پول بدهد. نیم کیلو تخمه ژاپنی هم تا ۱۴۰ هزار تومان قیمت خورده است. تخمه هندوانه به نسبت قیمت کمتری داشته و نیم کیلو تخمه هندوانه تا ۱۰۰ هزار تومان به فروش می رود اما بادام هندی به این علت که معمولا وارد می شود در بسته های ۵۰۰ گرمی بین ۲۰۰ تا ۲۳۰ هزار تومان برچسب قیمت دارد.

شرایط جوی خاص هر فصل همچون سرمازدگی و گرمازدگی در سال جاری موجب از بین رفتن برخی اقلام آجیل از جمله پسته شده است؛ از سوی دیگر سطح زیر کشت اقلام آجیل همچون پسته نسبت به سال گذشته کمتر و صادرات برخی اقلام این محصول موجب افزایش قیمت آن شده است

دبیر اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان در گفت و گو با بازار در این رابطه علت گرانی بیش از حد قیمت ها کم‌آبی، سرما، آفت و مسائل این‌چنینی توصیف می کند و می گوید: در کنار این موارد همچنین افزایش هزینه و حقوق کارگران، قیمت آجیل و خشکبار را نیز بالتبع آن بالا برده است.

علیرضا حمصیان با تاکید بر اینکه فعالان بازار نیز از این موضوع چندان خوشحال نیستند ادامه داد: قیمت آجیل شب یلدا نسبت به سال گذشته بین ۴۰ تا ۵۰ درصد گران شده است.

حمصیان با تشریح شرایط امسال اصفهان و شرایط جوی خاص هر فصل همچون سرمازدگی و گرمازدگی تصریح کرد: این مسائل موجب از بین رفتن برخی اقلام آجیل از جمله پسته شده است.

وی افزود: از سوی دیگر سطح زیر کشت اقلام آجیل همچون پسته نسبت به سال گذشته کمتر شده، همچنین صادرات برخی اقلام این محصول موجب افزایش قیمت آن شده است.

دبیر اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان با اعتقاد بر اینکه امروز به نوعی هیچ کس نمی‌تواند مانع برخی افزایش قیمت‌ها شود اظهار داشت: متاسفانه امسال بسیاری از مردم قید خرید آجیل شب یلدا را زده اند و با نوسانات ارزی روبرو شده اند که این بازار را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

وی گفت: با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، افراد کمتر نسبت به خرید اقلام مختلف آجیل شب یلدا تمایل دارند، چراکه قیمت سه پاکت کوچک آجیل دست کم یک ۸۰۰ هزار تومان است که افراد مایلند این هزینه را برای خرید کالاهای ضروری ‌تر صرف کنند.

دبیر اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان افزود: در شرایط اقتصادی فعلی اگر مردم ناچار به خرید آجیل شب یلدا برای عروس و دامادهای خود باشند، وارد این بازار می‌شوند.

حمصیان با بیان اینکه نوسانات ارزی نیز در این افزایش قیمت بی‌تأثیر نبوده است، افزود: در حوزه آجیل و خشکبار صادرات و مقداری هم واردات داریم و این مسئله موجب می‌شود نوسانات ارز تأثیر خود را در قیمت‌گذاری‌ها داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه فروشندگان حق افزایش سرخود قیمت آجیل و خشکبار در شب یلدا را ندارند، تصریح کرد: فروشندگان می‌توانند ۱۰ درصد سود مجاز به ‌اضافه دو درصد کرایه حمل بار را به قیمت خریداری شده اضافه کنند و اینکه چه نوع آجیلی از مرغوب تا معمولی با هر قیمتی در اختیار مشتری قرار بگیرد بستگی به ذائقه خود مردم دارد، مشتری حق انتخاب دارد و می‌تواند بین آجیل سوپرلوکس و معمولی انتخاب کند.

وانت بارهای بی کیفیت

دبیر اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان در خصوص علت پایین‌تر بودن قیمت آجیل و خشکبار عرضه شده توسط وانت‌بارها و خودروهای کنار جاده ها، گفت: متأسفانه کیفیت آجیل و خشکبار عرضه شده مورد نظارت قرار نمی‌گیرد و معلوم نیست کجا و در چه کارگاه‌هایی فراوری می‌شوند، از طرفی نیز این خودروها هیچ‌گونه مالیات، عوارض شهرداری، پول آب و برق، اجاره مغازه و غیره پرداخت نمی‌کنند وهمه این موارد در پایین بودن قیمت آجیل در این فروشگاه های متحرک تاثیر دارد.

وی ادامه داد: شاید از نخودچی و برنجک و کشمش بتوان به‌عنوان ارزان‌ترین نوع آجیل نام برد که قیمت ۵۰۰ گرم برنجک بین ۵۰۰ تا در حال حاضر نخودچی بین ۳۰ تا ۷۰ هزار تومان است و سفره طبقات متوسط را پر می کند.

امسال، پس از دو سال سخت کرونایی، بسیاری از مردم دوست دارند، برنامه ویژه‌ و مفصل‌تری برای شب یلدای امسال داشته باشند و سختی ایام گذشته را با دورهمی‌های خانوادگی طولانی جبران کنند؛ در چنین شرایطی انتظار می رود، مسئولان با تدارک بازارهای ویژه ارزان یلدایی، درست مشابه بازارهای تنظیم قیمت در ایام نوروز،و بازرسی‌های مداوم از بازار شب یلدا، به این شادی‌های کوچک خانوادگی در آستانه برگزاری یکی از زیباترین جشن‌های ایرانی کمک کنند.

کد خبر: ۱۹۵٬۰۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha