۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴
لزوم توجه ویژه به حکمرانی اقتصاد برای برخورد با قاچاق کالا و ارز
وزیر اقتصاد عنوان کرد

لزوم توجه ویژه به حکمرانی اقتصاد برای برخورد با قاچاق کالا و ارز

وزیر اقتصاد در سومین همایش علمی پژوهشی اقتصاد پنهان گفت: تمرکز مبارزه با قاچاق باید در حکمرانی اقتصاد باشد.

به گزارش بازار، سید احسان خاندوزی در سومین همایش علمی پژوهشی اقتصاد پنهان گفت: اقتصاد پنهان معلول، مشوق‌ها و نظام انگیزشی برای اقدام غیر شفاف است. اگر مشوق‌های اقتصادی به سمت کار قانونی باشد و از طرف دیگر ساختارها به نحوی باشد که اقدام غیرقانونی هزینه‌ای کلان داشته باشد، آن وقت می‌توان امید داشت اقتصاد پنهان به حداقل برسد.

وزیر اقتصاد اضافه کرد: شاید کمترین جرم در اقتصاد پنهان فرار مالیاتی باشد، با گسترش اقتصاد پنهان امکان مدیریت بازار از بین می‌رود، به عنوان مثال در بازار ارز به علت اقتصاد پنهان گسترده مدیریت بازار سخت و مشکل است.

خاندوزی با بیان ۳ مورد در این باره گفت: یکی از عوامل ترغیب اقتصاد پنهان، قیمت‌های غیر واقعی است که نمونه بارز آن قیمت ارز و ارز ترجیحی بود، قیمت‌های مخرب انگیزه فعالان اقتصادی را به سمت قاچاق و اقتصاد پنهان می‌برد.

وزیر اقتصاد شرح داد: با حذف ارز ترجیحی ۴۰ درصد واردات روغن و ۲۸ درصد واردات گندم کاسته شد. در مواجه با اقتصاد پنهان نباید تمرکز بر اقدامات پلیسی بوده و باید مابه ازای آن در حکمرانی اقتصاد پرداخت و آن را اصلاح کرد.

خاندوزی با بیان قانون جدید برای اتباع غیر مجاز گفت: تمام اتباع غیر مجاز کارت بانکی دریافت خواهند کرد تا مبادلات اقتصادی قابل رصد باشد.

وزیر اقتصاد در پایان گفت: هر چقدر مسیر شفاف و آسان باشد و باید برای فعالیت‌های قانونی مسیرهای درست و آسان را ایجاد کرد به عنوان مثال باید واردات ارز و طلا با سیاست‌های تشویقی بدون اخذ مالیات باشد تا معاملات قابل رصد باشد. امروز دلالی در بازار مسکن مشمول مالیات نیست، اما فعال اقتصادی برای واردات قانونی باید مالیات سنگینی بپردازد.

کد خبر: ۱۹۵٬۰۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha