۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷
ساحل عاج زمینه ساز ورود ایران به بازار افریقا؛ ساحل عاج مشتاق دانش فنی کشاورزی ایران
بازار گزارش می دهد؛

ساحل عاج زمینه ساز ورود ایران به بازار افریقا؛ ساحل عاج مشتاق دانش فنی کشاورزی ایران

برگزاری دومین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و ساحل عاج در آینده نزدیک با توجه به پتانسیل ایران در زمینه داروسازی، ساخت و ساز و کشت فراسرزمینی راه را برای ورود کشور به دروازه بازار بزرگ آفریقا باز می کند.

بازار؛ گروه بین الملل: به گفته سفیر ساحل عاج در ایران، تاماکولو واتارا، این کشور به همراه ۷ کشور دیگر در غرب افریقا اعضای جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا هستند که عمده درآمد بین این کشورها مربوط به ساحل عاج است و در واقع اگر دسترسی به یکی از این کشورها در غرب افریقا میسر شود، می توان به هفت کشور دسترسی داشت و جمعیتی حدود ۱۰۰ میلیون نفر را در اختیار داشت که بازار گسترده ای برای ایران خواهد بود . در واقع با استفاده از ظرفیت بندر آبیجان این کشور برای نقل و انتقال کالاهای ایرانی به سایر نقاط آفریقا میتوان از این فرصت برای انباشت ثروت، درآمد زایی و ایجاد پیوندهای اقتصادی و سیاسی با کشورهای این قاره استفاده کرد.

سفیر ساحل عاج در ایران می گوید شرکت های ایرانی فعال در این کشور با داشتن حساب بانکی در کشور سوم جابجایی پول را انجام می دهند و از این طریق می تواند مبادلات مالی را در صورت سرمایه گذاری در ساحل عاج اجرایی کرد

وی در خصوص مشکلات و موانع بانکی و نقل و انتقال پول برای سرمایه گذاری و انجام پروژه های مشترک میان ایران و ساحل عاج اعلام کرد که شرکت های ایرانی مایل به سرمایه گذاری در ساحل عاج می توانند در گام نخست به کمک یک ساحل عاجی اقدام به تاسیس شرکت و افتتاح حساب بانکی کنند و تا ۵۰ درصد مشمول تخفیفات گمرکی شوند و مضاف بر این برای سود سرمایه گذاری نیز مالیاتی متحمل نمی شوند. به دلیل تحریم ها مبادلات به سختی انجام می گیرد، اما شرکت های ایرانی فعال در ساحل عاج با داشتن حساب بانکی در کشور سوم جابجایی پول را انجام می دهند و از این طریق می تواند مبادلات مالی را در صورت سرمایه گذاری در ساحل عاج اجرایی کرد. در حال حاضر ۱۹شرکت ایرانی در ساحل عاج مشغول فعالیت هستند . طبق گفته سفیر ساحل عاج در ایران، سرمایه گذاری در این کشور افریقایی به منزله دسترسی آسان به تمام کشورهای عضو این اتحادیه است که ارز یکسانی دارند.

اخیرا امیرحسین نیک‌بین، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ساحل عاج اعلام کرده است که تلاش بر این است تا دومین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور در آینده نزدیک برگزار شود. برگزاری مستمر کمیسیون مشترک بستری مناسب برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و انعقاد یادداشت تفاهم، موافقت‌نامه و قرارداد تجاری میان ایران و ساحل عاج است.

فرصت های سرمایه گذاری و فعالیت های اقتصادی ایران در ساحل عاج

به گفته نیک اندیش استفاده از ظرفیت های هلال احمر، محصولات دارویی ایرانی با توجه به شرکت های توانمند دانش بنیان پزشکی و داروسازی و صدور خدمات فنی مهندسی میتواند در راستای تقویت مراودات اقتصادی دوجانبه میان ایران و ساحل عاج بسیار مثمرثمر باشد.

پیش تر یک تفاهم نامه میان وزارت بهداشت ایران و ساحل عاج امضا شده است و هلال احمر یک کلینیک درمانی فعال و دایر در ساحل عاج برپا کرده است که با توجه به استقبال فراوان از آن میتوان فعالیت های این چنینی را بسط و توسعه داد.

با توجه به ظرفیت های بندر آبیجان در ساحل عاج به عنوان دومین بندر بزرگ آفریقا و نقطه اتصال صادرات به کشورهای غرب آفریقا، ایران می تواند با استفاده از این فرصت اقدام به صادرات کالاهای خود به غرب افریقا کند زیرا آفریقا بازاری جذاب برای فعالیت تولیدکنندگان و صنعتگران ایرانی می‌باشد

شهریور سال جاری سفیر ساحل عاج در ایران در نشستی با فعالان اقتصادی استان مرکزی تاکید کرد که با توجه به ثبات اقتصادی ساحل عاج هیچ نگرانی برای سرمایه گذاری توسط فعالان اقتصادی ایرانی در این کشور وجود ندارد. اقتصاد ساحل عاج عمدتا بر محور کشاورزی است و بخش عمده ای از آن را قهوه، کاکائو و بادام هندی تشکیل می دهد. . سالانه دو میلیون تن کاکائو در ساحل عاج تولید می شود که ۴۰ درصد نیاز جهانی را تامین می کند اما این کشور خواهان استفاده از دانش کشاورزی ایران است. ۴

با توجه به خواسته و تمایل ساحل عاج به صادرات کاکائو (عمده ترین محصول صادراتی این کشور) به صورت پودر یا کره کاکائو اهمیت استفاده از دانش فنی شرکت های ایرانی نمود بیشتری پیدا میکند.

این کشور اما در حال حاضر به علت فقدان تجهیزات و کارخانه های مدرنیزه کاکائو را بدون فراوری پس از برداشت به صورت دانه ای صادر می کند و مایل است از تجربیات شرکت های ایرانی در این زمینه بهره مند شود.

از سوی دیگر با توجه به اشتیاق ساحل عاج برای استفاده از دانش فنی کشاورزی ایران و با عنایت به تجربه های ایران در کشت فراسرزمینی و توانمندی های کشاورزی، فعالان و مهندسان این عرصه میتوانند با ورود به حوزه مربوطه هم در جهت رفع نیازهای کشاورزی ساحل عاج اقدام کرده و هم اقدام به ارزآوری برای کشور کنند و به این ترتیب تعامل اقتصادی با برد دو جانبه ای را رقم زنند. ایران در ونزوئلا، روسیه ، صربستان و اوکراین در حال انجام پروژه های کشت فراسرزمینی است.

با توجه به ظرفیت های بندر آبیجان در ساحل عاج به عنوان دومین بندر بزرگ آفریقا و نقطه اتصال صادرات به کشورهای غرب آفریقا، ایران می تواند با استفاده از این فرصت اقدام به صادرات کالاهای خود به غرب افریقا کند زیرا آفریقا بازاری جذاب برای فعالیت تولیدکنندگان و صنعتگران ایرانی می‌باشد. مزایای صادرات و بازرگانی در این قاره برای ایران شامل جمعیت فراوان، مصرف گرایی، منابع غنی درآمدی، توان تولید پایین و واردات بالا است.

افزون بر این با توجه به وجود معادن آهن، نیکل، طلا و الماس در ساحل عاج و کارنامه مثبت همکاری ایران در پروژه های فراسرزمینی معدنی در آمریکای لاتین از جمله اکوادور، مهندسین، پیمانکاران و سرمایه گذاران معدنی می توانند با بهره گیری از این فرصت با صدور خدمات فنی مهندسی و سرمایه گذاری در حوزه معدن ساحل عاج نسبت به تحکیم پیوندهای اقتصادی و سیاسی ایران با این کشور گام بردارند.

از دیگر ملزومات کنونی ساحل عاج میتوان به تامین زیرساخت های حمل و نقل این کشور اشاره کرد به نحوی که در حال حاضر ۸۰ هزار کیلومتر جاده در ساحل عاج نیازمند آسفالت است، البته یک شرکت ایرانی در این زمینه در حال فعالیت است، اما زمینه برای فعالیت شرکت های بیشتر وجود دارد. همچنین با توجه به نیاز این کشور به قیر میتوان از ظرفیت های قیر صادراتی ایران که در مقیاس گسترده تولید و عرضه می شود بهره گرفت. از سوی دیگر با در نظر گرفتن نیاز ساحل عاج به تامین سالانه بیست هزار مسکن طبیعتا حجم بالایی از سیمان مورد نیاز این کشور است که با توجه به تولید گسترده و صادرات سیمان در ایران این مساله نیز یکی از فرصت های پیش رو است.

پیش تر رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی مهدی غضنفری اعلام کرده بود که این صندوق آماده سرمایه گذاری در خارج از کشور است و در صورت وجود فرصت‌های سرمایه‌گذاری کم خطر و پربازده، به کشورهای آفریقایی نیز ورود پیدا خواهد کرد

در سال ۱۳۹۷ با هدف بسط و توسعه روابط اقتصادی دو جانبه، سازمان توسعه تجارت ایران نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران را در شهر ابیجان برپا کرد. این نمایشگاه در جهت صادرات کشور به غرب آفریقا با حضور اتاق های بازرگانی، اتاق های تعاون، اتحادیه ها، انجمن ها، سازمان های نظام مهندسی و شرکت های فعال تولیدی و صادراتی در زمینه های مصالح ساختمانی، برق، خدمات فنی و مهندسی، مشتقات نفتی، گاز و پتروشیمی، ماشین آلات، خودرو، صنعت و معدن، مواد غذایی، کشاورزی و ماشین آلات مربوطه، بهداشتی، تجهیزات پزشکی و دارویی، لوازم خانگی، مبلمان، فرش و موکت و موتور سیکلت و قطعات وابسته برگزار شد.

پیش تر رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی مهدی غضنفری اعلام کرده بود که این صندوق آماده سرمایه گذاری در خارج از کشور است و در صورت وجود فرصت‌های سرمایه‌گذاری کم خطر و پربازده، به کشورهای آفریقایی نیز ورود پیدا خواهد کرد. وی ضمن استقبال از ورود صندوق به بخش سرمایه گذاری در بخش انرژی ساحل عاج تاکید کرده بود چنانچه شرکت‌های ایرانی تمایل به ورود در این بخش داشته باشند؛ صندوق توسعه ملی نیز حمایت ارزی مناسبی از آن خواهد داشت.

ساحل عاج عضو اتحادیه آفریقا و عضو جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس) می‌باشد. این کشور عضو اتحادیه اقتصادی و پولی غرب آفریقا و ۳۵% تولید ناخالص داخلی و ۶۰% صادرات محصولات کشاورزی این اتحادیه را به خود اختصاص داده است. همچنین۴۰% سرمایه بانک مرکزی کشورهای غرب آفریقا متعلق به ساحل عاج است.

محصولات کشاورزی این کشور شامل کاکائو، قهوه، الوار، نفت، پنبه، موز، آناناس، روغن خرما و ماهی است که به فرانسه، هلند، آمریکا، نیجریه و آلمانصادر می‌شود و محصولات وارداتی این کشور شامل سوخت، کالاهای اساسی و مواد غذایی است که از کشورهای نیجریه ، فرانسه و چین بیشترین واردات را دارد.

این کشور آفریقایی با حدود ۲۴ میلیون نفر جمعیت که ۳۹ درصد آن مسلمان و ۳۳ درصد آن مسیحی می باشند دارای زبان رسمی فرانسوی و بزرگترین صادرکننده کاکائو در دنیا بحساب می آید. بندر ابیجان دومین بندر بزرگ غرب آفریقا بعد از کشور آفریقای جنوبی است و میتوان از ساحل عاج بعنوان دروازه ورود به غرب آفریقا نام برد. بخش عمده صادرات ایران به ساحل عاج مصالح ساختمانی، مشتقات نفتی، گاز و پتروشیمی و مواد غذایی تشکیل می دهد. حجم فعلی تبادلات تجاری دو کشور حدود ۴۰ میلیون دلار در سال است که با توجه به ظرفیت های دو طرف امکان توسعه هر چه بیشتر آن وجود دارد.

نتیجه

علی رغم مرور تمام فرصت های ذکر شده برای حضور فعالان اقتصادی، سرمایه گذاران و بازرگانان ایرانی در ساحل عاج لازم به ذکر است با توجه به عدم شناخت جامع و کامل از بازار آفریقا در شرایط کنونی، سفرا و رایزنان اقتصادی باید به طور پیوسته گزارش و اطلاعات به‌روز را برای سرمایه گذاران، تجار و فعالان اقتصادی ایران در ساحل عاج فراهم کنند و همچنین باید نسبت به طرح ها و برنامه های رقبای ایران در کشورهای آفریقایی از جمله ساحل عاج شناخت دقیقی ایجاد شود.

بی تردید صحیح ترین و سنجیده ترین مسیر برای شناخت بازار افریقا خصوصا ساحل عاج برای تجار و سرمایه گذاران ایرانی برپایی نمایشگاه های اختصاصی است تا تجار و سرمایه گذاران به اهدافی چون شناخت قوانین، مقررات و الزامات قانونی ورود به بازار ساحل عاج، آشنایی و برقراری ارتباط با فعالان اقتصادی و شناخت فرصتها و زمینه های همکاری مشترک دست یابند.

مضاف بر این با توجه به مشکلات بانکی و نقل و انتقال پول برای ایران متعاقب تحریم های ناعادلانه غربی با راهکارهایی نظیر تاسیس بانک مشترک میان ایران و ساحل عاج، تهاتر کالا و ایجاد پیمان های پولی بدون درگیر شدن ارز کشورثالث می توان در جهت خنثی سازی تاثیر تحریم ها بر تبادلات بانکی و مالی گام برداشت. بدین ترتیب فعالان اقتصادی ایرانی و شرکت های توانمند با ظرفیت های گسترده فنی مهندسی و دانش فنی خود میتواند حضوری گسترده تر در بازارهای افریقا داشته باشد.

کد خبر: ۱۹۴٬۸۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha