۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۶
۵ میلیون دارنده مشاغل سال آینده پرونده مالیاتی تشکیل می‌دهند
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی:

۵ میلیون دارنده مشاغل سال آینده پرونده مالیاتی تشکیل می‌دهند

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: سال آینده برای ۵ میلیون فعال در بخش مشاغل غیردولتی پرونده مالیاتی در سامانه مالیاتی تشکیل می‌شود.

به گزارش بازار، داود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: سال آینده برای ۵ میلیون فعال در بخش مشاغل غیردولتی پرونده مالیاتی در سامانه مالیاتی تشکیل می‌شود.

بر اساس این گزارش، منظور رئیس سازمان امور مالیاتی در برنامه صف اول سیما در مورد پرونده سامانه پایانه‌های فروشگاهی در قالب سامانه جامع مؤدیان گفت: منظور ما از اجرای این طرح رفتن به سمت مالیات هوشمند و الکترونیک و دولت الکترونیک است و باید مالیات‌ها بر اساس اطلاعات و داده‌های واقعی دریافت شود و لازمه آن این است که اطلاعات به موقع به سازمان مالیاتی داده شود. این اطلاعات شامل خرید و فروش شرکت‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی است.

وی این را هم گفت: با شفافیت اطلاعات مالیاتی و اطلاعات خرید و فروش می‌توانیم قانون پایانه‌های فروشگاهی را به خوبی اجرا کنیم و این قانون مهمترین ابزار برای تحقق دولت الکترونیک و مالیات‌ستانی هوشمند است.

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه شرکت‌ها و اشخاص حقوقی باید اطلاعات خود را به موقع ارائه کنند گفت: اشخاصی که اطلاعات مالیاتی را به موقع ارائه نکنند، مشمول جریمه می‌شوند و حتی شرکت‌های بورسی که تأخیرهای یکی دو ماهه در ارائه اطلاعات دارند، نیز مشمول جریمه خواهند شد.

وی در مورد لایحه قانون پایانه‌های فروشگاهی گفت: لایحه را با قید دو فوریت به مجلس ارائه کردیم که با یک فوریت آن موافقت شد و این لایحه در کمیسیون اقتصادی مصوب شده و با اعضای کمیسیون به توافق رسیده‌ایم و به زودی به صحن اصلی مجلس برای رسیدگی وارد می‌شود.

وی این را هم گفت: در این لایحه پیشنهاد کردیم، اگر سازمان مالیاتی تشخیص دهد که یک مؤدی از روی غیرعمد اطلاعات مالیاتی را دیر ارائه کرده است، اجازه داشته باشیم جریمه‌های او را ببخشیم ابتدا قانون با ۵۰ درصد بخشش جرایم موافقت کرده و بعدا ما درخواست کردیم که بتوانیم ۱۰۰ درصد جرایم را ببخشیم و هدف ما این است که به مردم و مؤدیان مالیاتی فشار وارد نشود و اجرای قانون مالیاتی به تدریج انجام شود.

وی گفت:‌همچنین یک اصلاحیه‌ای در قانون مالیات پایانه‌های فروش آوردیم که درخواست کردیم تا زمانی که قانون اجرا می‌شود صورتحساب‌های خارج از سامانه را هم قبول کنیم، اما بعد از اجرای قانون صورتحساب‌ها فقط از طریق سامانه باشد پایان دوره تدریجی هم تا پایان سال ۱۴۰۲ خواهد بود و در این مدت مؤدیان مالیاتی را مرحله به مرحله فراخوان می‌دهیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: هسته سخت قانون پایانه‌های فروشگاهی در سال آینده در بخش مشاغل است که اگر این مشاغل در شرکت‌های غیردولتی باشند، یعنی اشخاص حقوقی غیردولتی محسوب می‌شوند که از ابتدای سال آینده این شرکت‌ها به تدریج فراخوان می‌شوند و پیش‌بینی می‌کنیم، تعداد یک میلیون شرکت غیردولتی در کشور فعالیت دارند که از اول فروردین ۱۴۰۲ فراخوان می‌شوند تا در سامانه سازمان امور مالیاتی اطلاعات خود را ثبت کنند. البته اگر کسی بخواهد زودتر از فراخوان هم می‌تواند وارد سامانه سازمان مالیاتی شود، چون در حال حاضر ۱۰ میلیون کارپوشه در سامانه سازمان مالیاتی طراحی شده است که اگر ۱۰ میلیون فرد حقوقی هم بیایند امکان ثبت اطلاعات وجود دارد.

منظور همچنین گفت:‌از ابتدای تابستان سال آینده مشاغل گروه‌های یک و ۲ که حجم فروش سالانه آن‌ها از ۱۵ میلیارد تومان بیشتر باشد، از اول تیر ماه سال آینده دعوت می‌کنیم، پیش‌بینی می‌شود ۶۰۰ هزار واحد صنفی در این گروه قرار دارند و گروه‌های دیگر مشاغل از نیمه دوم یعنی از اول مهرماه سال ۱۴۰۲ دعوت می‌شوند که پیش‌بینی می‌کنیم ۵ میلیون واحد صنفی و فعال صنفی مانند لبنیاتی، بقالی، میوه‌فروشی، سبزی‌فروشی، آرایشگری، مکانیک و سایر مشاغل در کشور وجود دارند.

رئیس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به این پرسش که آیا کارتخوان‌های موجود نقش صندوق پایانه فروشگاهی را بازی می‌کنند، گفت: ما نمی‌خواهیم برای مشاغل کوچک بار اضافه ایجاد کنیم که آن‌ها مجبور شوند، صندوق پایانه فروش و نرم‌افزار حسابداری خریداری کنند. بلکه طبق قانون برای مشاغل خرد همان دستگاه پوز یا پذیرنده به عنوان پایانه فروشگاهی قبول می‌شود که همانطور که یک رسید به خریدار می‌دهد یک نسخه الکترونیکی هم برای شرکت شاپرک در بانک مرکزی ارسال می‌شود و بر اساس قانون اطلاعاتی که شاپرک از هر دستگاه کارتخوان اطلاعاتی دریافت می‌کند، همان را به بانک مرکزی ارسال می‌کند و آن اطلاعات را با کد اختصاصی برای سازمان امور مالیاتی ارسال کند و برای ۵ میلیون واحد صنفی همین گزارش معاملات به عنوان صورتحساب پذیرفته می‌شود.

وی گفت: از زمانی که فراخوان برای مشاغل می‌دهیم مکلف هستند، صورت‌حساب الکترونیکی بدهند و گزارش فروش آن‌ها از سوی شاپرک در آخر هفته یا آخر هر روز به سازمان مالیاتی ارائه می‌شود و این اطلاعات در کارپوشه مؤدی مالیاتی قرار می‌گیرد.

وی این نکته را هم گفت:‌همه این مسائل خللی در روند عادی خرید و فروش‌ها ایجاد نمی‌کند و فعالان صنفی همچنان به کار خود ادامه می‌دهند. هر کسی که چه اشخاص حقیقی و یا حقوقی به درگاه سازمان مالیاتی وارد شود یک کارپوشه مؤدیان برایش تعریف شده است که می‌تواند اطلاعات خود را در آن ببیند و مشاهده کند چه صورتحساب‌هایی برای او صادر شده و یا کارتخوان به نام او گرفته شده است در آن صورت امکان کلاهبرداری به حداقل کاهش پیدا می‌کند.

وی همچنین گفت:‌سامانه امور مالیاتی می‌تواند به فرد اطلاع دهد که چه کالاهایی به نام او خرید یا فروش شده است و مردم می‌توانند از طریق مراجعه با تلفن همراه خود مرتب به کارپوشه مالیاتی خود مراجعه کنند که آیا مشمول مالیات شده‌اند یا نه.

منظور همچنین در مورد شرکت‌های معتمد خدمات الکترونیکی مالیاتی گفت:‌۲۰ شرکت درخواست دادند که مجوز بگیرند، اما شرایطی برای احراز وجود دارد که این شرایط باید رعایت شود از جمله اینکه توانمندی نیروی انسانی با دارا بودن تخصص‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری باید احراز شود و در حال حاضر ۹ شرکت فعال هستند و تا کنون ۳۰۰ هزار صورتحساب الکترونیکی مالیاتی صادر شده است.

کد خبر: ۱۹۴٬۸۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha