۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶
 کنترل بازار فقط با حرف درمانی!
آیا سد قیمتی ۴۰ هزار تومانی دلار می شکند؟

کنترل بازار فقط با حرف درمانی!

قیمت دلار در آستانه ۴۰ هزار تومان قرار گرفته، فعالین بازار امیدی به کاهش قیمت ها نداشته و نگران شکسته شدن سد قیمتی هستند. افسری کارشناس بازار ارز معتقد است بازار را با حرف درمانی نمی توان کنترل کرد.

بازار؛ گروه ایران: رکورد شکنی های اسکناس آمریکایی روزانه و به گفته برخی از فعالین بازار ساعتی شده است. دلاری که در زمان روی کار آمدن صالح آبادی ۲۸ هزار و ۱۳۷ تومان قیمت داشت جالا به قیمت ۳۹ هزار و ۴۰۰ تومان معامله می شود. البته رشد ۴۰ درصدی قیمت دلار در شرایطی اتفاق افتاده که آینده بازار ارز بیشتر از هر زمان نگران کننده و تقاضا مدام در حال افزایش است. کارشناسان از احتمال رشد دوباره قیمت ها سخن می گویند و سیاست های بانک مرکزی در کنترل قیمت ها شکست خورده است. کامبیز افسری کارشناس بازار ارز به بازار می گوید که قیمت ها در بازار تابع عرضه و تقاضاست. هم اکنون عرضه در بازار به اندازی تقاضا نیست. چرا که دولت خود از یک سو با کسری منابع ارزی مواجه بوده و از سوی تقاضای خرید مدام در حال افزایش است.

او همچنین از تاثیر توافقات چین و کشورهای عربی بر رشد خرید دلار خبر داد و گفت: در روزهای اخیر که قیمت دلار افزایشی بوده، تقاضای خرید هم بیشتر شده و بسیاری از مردم برای حفظ قدرت مالی خود به بازارهای ارز و سکه هجوم آورده اند.

رشد ۵۶ درصدی سکه و ۴۰ درصدی دلار

روزی که علی صالح‌ آبادی به بانک مرکزی آمد، دلار ۲۸ هزار و ۱۳۷ تومان بود، اما امروز که این گزارش را می‌ خوانیم دلار حدود ۳۹ هزار و ۴۰۰ تومان در بازار قیمت دارد. سکه امامی هم که مهر سال قبل ۱۱ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان قیمت داشت، امروز در نرخی بیش از ۱۸ میلیون تومان( ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان) قرار دارد. رشد حدود ۴۰ درصدی قیمت دلار و افزایش بیش از ۵۶ درصدی نرخ سکه در روزهایی ثبت می شود که فعالین بازار به شدت نگران شکسته شدن سد قیمتی ۴۰ هزار تومان هستند. افسری کارشناس بازار ارز می گوید که رسیدن قیمت دلار به بالای ۴۰ هزار تومان اثرات روانی زیادی خواهد گذاشت و می تواند بازار را برهم بریزد.

روزی که صالح‌ آبادی به بانک مرکزی آمد، دلار ۲۸ هزار و ۱۳۷ تومان بود، اما امروز دلار حدود ۳۹ هزار و ۴۰۰ تومان در بازار قیمت دارد. سکه امامی هم که مهر سال قبل ۱۱ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان قیمت داشت، امروز به قیمتی بیش از ۱۸ میلیون تومان( ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان) معامله می شود

او می گوید: در بازار کار به جایی رسیده که فعالین بازار به ثابت ماندن قیمت ها در همین سطح هم راضی هستند. بسیاری امیدوارند که تا حدود ۵ دی ماه بتواند قیمت ها را در همین سطح کنترل کند تا تقاضایی که قبل از شروع سال میلادی وجود دارد، فروکش کند. به عبارت دیگر اگر قیمت دلار ظرف روزهای آینده در همین سطح باقی بماند، بعد از آن تاریخ شاهد تعدیل قیمت ها خواهیم بود.

حرف درمانی برای کنترل قیمت ها در بازار

هفدهم آبان بود که آقای رییس اعلام کرد بانک مرکزی ابزار لازم برای مدیریت بازار ارز را در اختیار دارد. او تلاش بسیار کرد که قیمت دلار و سکه بالا نرود. هم ارز پاشی‌ های بسیار داشت و هم ابزارهای جدید به بازار معرفی کرد، اما این راهکارها افاقه نکرد. بعد از آن عرضه‌ های سنگین ارز را هم در بازار متشکل و هم در بازار نیما شاهد بودیم. در نیما به‌ طور نمونه در یک ماه گذشته چهار میلیارد دلار ارز فروخته شد.

بانک مرکزی نمی تواند با حرف درمانی قیمت ها در بازار را کنترل کند. دولت برای حل مشکلات بازار باید به دنبال احیای برجام و رفع مشکلات تحریمی باشد

صالح‌ آبادی رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده که افزایش نرخ دلار واقعی نیست و به زودی بانک مرکزی ثبات را به بازار باز می‌ گرداند. او همچنان تأکید دارد که تورم کاهشی و ارزش پول ملی تقویت می‌ شود؛ وعده‌ای که هیچ‌ کس دقیقا نمی‌ داند چقدر به بار می‌ نشیند، آن‌ هم در بازاری که روزهای گذشته مدام با کاهش ارزش پول ملی مواجه شده است.

کارشناس بازار ارز که معتقد است قیمت ها در بازار تابع عرضه و تقاضاست، ادامه داد: بانک مرکزی نمی تواند با حرف درمانی قیمت ها در بازار را کنترل کند. دولت برای حل مشکلات بازار باید به دنبال احیای برجام و رفع مشکلات تحریمی باشد.

در این میان برخی کارشناسان اقتصادی از جمله دکتر افقه کارشناس اقتصادی هم هستند که دولت را در افزایش نرخ ارز بی میل نمی دانند و افزایش درآمد از محل فروش ارز گران را دلیل این موضوع می دانند هر چند که عواملی چون تورم انتظاری ، برجام نافرجام و افزایش نقدینگی را از عوامل موثر در این باره می دانند.

شکست سیاست های بانک مرکزی

در روزی که رئیس‌ کل از رونمایی سیاست جدید بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز سخن گفت بهای هر دلار امریکا در محدوده ۳۶ هزار و ۶۸۰ تومان بود، اما در شرایط فعلی نرخ دلار به بیش از ۳۹ هزار تومان رسیده و افزایش قیمتی بیش از دو هزار تومان و ۲۰۰ تومان را تجربه کرده است. معلوم نیست چگونه رئیس کل بانک مرکزی بر این اعتقاد است که افزایش نرخ ارز واقعی نیست و به صورتی غیرواقعی این رشد در بازار رخ داده است.

بررسی‌ها نشان می‌ دهد رشد قیمت دلار که به زعم سکاندار سیاست پولی در کشور غیرواقعی است، سبب شده است بهای سکه نیز در مرز ۱۹ میلیون تومان بایستد.

قیمت مسکن و خودرو نیز در همین روزهای اخیر تحت‌ تاثیر افزایش نرخ دلار، رشدی قابل توجه را تجربه کرده است. این روند رو به رشد به زعم کارشناسان و فعالان بازار تداوم خواهد داشت. برخی پیش‌ بینی می‌کنند مقصد دلار در شرایط پیش‌ رو محدوده ۴۰ هزار تومان باشد.

وضعیت منابع ارزی بهبود یافته؟

با وجود رشد های هیجانی بازار دلار اما مسئولین از بهبود وضعیت ذخایر ارزی سخن می گویند. آنگونه که صالح‌ آبادی اعلام کرده از ابتدای سال تاکنون ۳۲.۱ میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه شده این در حالی است که سال گذشته در همین مدت ۱۹.۶ درصد بوده است. به عبارت دیگر عرضه ارز در سامانه نیما نسبت به پارسال حدود ۶۴ درصد بهبود یافته است.

افسری در اینباره گفت: مذاکرات برجام در شرایط کنونی به مدت نامعلومی متوقف است. از سوی دیگر وعده‌ ۱۶ ماهه دولت برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در حد همان وعده باقی مانده است. در عین حال تنگ‌تر شدن بازارهای جهانی نفت برای نفت صادراتی ایران نیز عامل دیگری است که درآمدهای ارزی ایران را تهدید می‌کند.

به گفته او، نپیوستن به اف‌ای‌تی‌اف نیز خود عامل بزرگی است که سبب شده ورود پول به کشور درگیر مشکلات عدیده باشد.

حال باید از رئیس کل بانک مرکزی پرسید تحت تاثیر چه اتفاقی و بنا بر کدام تغییر قرار است نرخ ارز تعدیل شود؟

وی با صراحت اعلام کرده است که در بسیاری از کشورها نرخ دلار تحت تاثیر افزایش نرخ بهره بالا رفته است. به نظر می‌رسد بازار اعتنای چندانی به وعده رییس‌ کل ندارد چراکه شکل معاملات و مسیر قیمت‌ها حتی پس از این اظهارات در بازار تغییر نکرد. حالا باید دید بانک مرکزی پس از شکست سیاست عرضه اوراق ارزی، چه سیاست تازه‌ای را برای مهار قیمت ارز در چنته دارد.

کد خبر: ۱۹۴٬۷۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha