۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶
آمریکا در حال توسعه ارز دیجیتال بانک به بانک
بازار گزارش می‌دهد؛

آمریکا در حال توسعه ارز دیجیتال بانک به بانک

ایالات متحده آمریکا، به لطف پروژه سدار، به سمت توسعه یک ارز دیجیتال بانک مرکزی حرکت کرده است.

بازار؛ گروه بین الملل: در حالی که جهان مشغول تماشای سقوط صرافی رمزارز FTX بود، سیستم فدرال رزرو ایالات متحده آمریکا حرکت مهمی انجام داد. یکی از مقامات ارشد فدرال رزرو نیویورک در سخنرانی خود در جشنواره فین‌تک سنگاپور، بسیاری از حاضران را با اعلام اینکه فدرال رزرو نیویورک در چند ماه گذشته در حال توسعه یک ارز دیجیتال بانک مرکزی بوده است، شگفت زده کرد. این ارز دیجیتال برای سرعت بخشیدن به نقل و انتقالات بین بانک ها در سراسر جهان طراحی شده است.

برای کسانی که فکر می کردند ایالات متحده در «مسابقه فضایی» ارز دیجیتال عقب مانده است، این خبر خوشایند بود. فدرال رزرو نیویورک توضیح داد که قبلاً مرحله یک آزمایش را به پایان رسانده و ثابت کرده است که تراکنش‌های ارز بین‌المللی می‌تواند به سرعت و ایمن از طریق بلاک چین انجام شود. اما در جزئیات فنی یک خط آشکار در مورد جاه طلبی های این پروژه پنهان بود: هدف شبکه جدید «کاهش ریسک تسویه در معاملات بین مرزی و ارزی است». پیام؟ ما می بینیم که جهان در مورد ارز دیجیتال بانک مرکزی چه می کند و ایالات متحده نیز از این قافله عقب نخواهد ماند.

ایالات متحده آمریکا، به لطف پروژه سدار، به سمت توسعه یک ارز دیجیتال بانک مرکزی حرکت کرده است و به همکاران خود در بانک مرکزی اروپا، بانک ژاپن و بانک انگلستان در ایجاد جهش رو به جلو پیوسته است.

همه این حوزه‌های قضایی پروژه‌های متفاوتی دارند - برخی، مانند ایالات متحده آمریکا، بر عمده‌فروشی متمرکز هستند، در حالی که برخی دیگر مانند منطقه یورو، سخت در حال کار روی یک ارز دیجیتال «خرده‌فروشی» هستند که می‌توان از آن برای خرید اسپرسو استفاده کرد. بسیاری از این بانک‌های مرکزی از جمله فدرال‌رزرو، در واقع تصمیمی برای انتشار ارز دیجیتال نداشته‌اند – برای این کار، اکثر بانک‌های مرکزی به تصویب قانونی نیاز دارند و قبل از اینکه اکثر آمریکایی ها گوشی های خود را باز کنند و از دلار دیجیتال استفاده کنند، چالش های بزرگ حریم خصوصی و امنیت سایبری وجود دارد که باید به آنها رسیدگی شود.

اما در طی دو سال، بانک‌های مرکزی پیشرو جهان نسبت به شکل دولتی ارز دیجیتال از رویکرد شک و تردید به سمت رویکرد جدیت حرکت کرده اند. انگیزه ها در هر اقتصاد متفاوت است، اما برخی موضوعات مشترک وجود دارد. اولین مورد همه گیری است یا به طور خاص، درس های آموخته شده از آن. در اوج شیوع بیماری کووید ۱۹ بسیاری از کشورها - از جمله ایالات متحده - کشف کردند که قوانین مالی آنها چقدر قدیمی است.

توزیع چک‌های محرک که می‌توانست ساعت‌ها طول بکشد، گاهی هفته‌ها طول می‌کشید. از آنجایی که اقتصاد جهانی احتمالاً در سال ۲۰۲۳ وارد رکود می شود، نیاز به بهبود تحویل پول به شهروندان برای سیاست گذاران بسیار مهم است.

دومین مورد رمزنگاری است. شکست FTX جدیدترین و بزرگ‌ترین شکست در یک رشته از شکست‌های برجسته ارزهای دیجیتال است. وزارتخانه های دارایی و مجالس قانونگذاری در سراسر جهان در تلاش هستند تا قوانینی را بیابند که می تواند به مهار بدترین بازیگران در این زمینه کمک کند. اما در حالی که تنظیم‌کننده‌ها دست به کار می‌شوند، بانک‌های مرکزی نمی‌خواهند در حاشیه بنشینند.

بانک‌های مرکزی نگران از دست دادن حاکمیت پولی و کور شدن نسبت به آنچه در داخل اقتصادشان می‌افتد، هستند. آنها ارز دیجیتال بانک مرکزی را راهی برای تکامل و رقابت در این چشم انداز در حال تغییر می دانند

رمزارزها و استیبل کوین ها در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال، در هند، نزدیک به ۱۰ درصد از جمعیت اکنون مالک ارزهای دیجیتال هستند یا قصد دارند روی آن سرمایه گذاری کنند. در ایالات متحده، این رقم نزدیک به ۱۳ درصد است.

بانک‌های مرکزی نگران از دست دادن حاکمیت پولی و کور شدن نسبت به آنچه در داخل اقتصادشان می‌افتد، هستند. آنها ارز دیجیتال بانک مرکزی را راهی برای تکامل و رقابت در این چشم انداز در حال تغییر می دانند.

انگیزه نهایی ژئوپلیتیک است: حمله روسیه به اوکراین. در ده ماه پس از جنگ اوکراین، تحقیقات مرکز ژئواکونومیکس نشان داده است که علاقه به ارز دیجیتال بانک مرکزی عمده فروشی تقریباً دو برابر شده است. طیف وسیعی از کشورها از جمله چین، هند، اندونزی، کره جنوبی و برزیل این فناوری جدید را دنبال می کنند. سوال این است: جنگ زمینی در اروپا چه ربطی به آینده مالی دارد؟

زمانی که ایالات متحده آمریکا و گروه هفت (G۷) به جنگ اوکراین پاسخ دادند، این کار را نه با درگیری مستقیم نظامی، بلکه با گسترده‌ترین مجموعه تحریم‌های مالی که تاکنون علیه یک اقتصاد بزرگ وضع شده، انجام دادند.

غرب ذخایر روسیه را مسدود کرد، بانک‌های روسیه را از سیستم پیام‌رسانی پرداخت سوئیفت قطع کرد و بیش از ۶۵۰۰ نفر را تحریم کرد. از همان ابتدا مشخص بود که تحریم‌های مالی باعث شده چندین کشور در مورد دلار متفاوت فکر کنند. حرکت منطقی برای بسیاری از کشورها، توسعه یک طرح پشتیبان بود. اینجاست که ارزهای دیجیتال بانک مرکزی وارد می شوند.

دلار تقریباً در ۸۸ درصد از کل معاملات ارزی نقش دارد. این تسلط تا حدی ناشی از این واقعیت است که دلار یک دارایی نقدی پایدار است که تقریباً توسط هر بانک مرکزی و مؤسسه مالی مورد تقاضا است. اما تنها ۶۰ درصد از قراردادهای رسمی فرامرزی در واقع به دلار است.

این امر به این دلیل است که حتی زمانی که کشورها به دلار تسویه حساب نمی کنند، همچنان از آن به عنوان یک واسطه قابل اعتماد بین سایر ارزها استفاده می کنند. گاهی اوقات معاملات بین المللی ممکن است چند روز طول بکشد تا نهایی شود، بنابراین داشتن دلار به عنوان تبدیل توافقی به هر دو طرف کمک می کند تا ریسک ها را مدیریت کرده و هزینه ها را کاهش دهند.

فن‌آوری‌هایی مانند ارز دیجیتال بانک مرکزی که به کشورها و بانک‌های تجاری آنها امکان تسویه ارز در سراسر مرزها را می‌دهد، در حال تغییر ماهیت جریان‌های فرامرزی پول هستند. ماه گذشته، هنگ کنگ، چین، تایلند و امارات متحده عربی نشان دادند که در اولین آزمایش موفقیت آمیز در نوع خود، تسویه حساب ها ممکن است در آینده چگونه باشد

فن‌آوری‌هایی مانند ارز دیجیتال بانک مرکزی که به کشورها و بانک‌های تجاری آنها امکان تسویه ارز در سراسر مرزها را می‌دهد، در حال تغییر ماهیت جریان‌های فرامرزی پول هستند. ماه گذشته، هنگ کنگ، چین، تایلند و امارات متحده عربی نشان دادند که در اولین آزمایش موفقیت آمیز در نوع خود، تسویه حساب ها ممکن است در آینده چگونه باشد.

بنابراین ایالات متحده آمریکا می تواند آینده را سریعتر از آنچه قبلاً پیش بینی می کرد، ببیند. اگر کشورها بتوانند بدون دست زدن به دلار ارزهای خود را بین خود تسویه کنند، می توانند به میزان قابل توجهی گزند تحریم ها را کاهش دهند.

در حالی که بحث‌ها در مورد قوانین ارزهای دیجیتال و ارزهای دیجیتال بانک مرکزی سال‌هاست در کاپیتول هیل در جریان بوده است، تا به حال اقدام مشخصی انجام نشده است. سرعت امور مالی سریعتر از تصور قانونگذاری کنگره است.

فدرال رزرو نیویورک نشان می دهد که وقتی بزرگترین بازار مالی جهان از پیشرفته ترین فن آوری برای بهبود جریان های مالی در سراسر جهان استفاده می کند، چه اتفاقی ممکن است. البته این اطلاعیه فقط اولین قدم بود. آزمایش‌های بیشتری طی شش ماه آینده انجام خواهد شد و احتمالاً یک سال طول می‌کشد تا پول واقعی در شبکه ارز دیجیتال بانک مرکزی ایالات متحده تسویه شود.

کد خبر: ۱۹۴٬۶۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha