۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۶
صنعت پالایش بدون همیاری پژوهش‌ و دانش‌بنیان‌ها با مشکل روبه‌رو می‌شود
مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران:

صنعت پالایش بدون همیاری پژوهش‌ و دانش‌بنیان‌ها با مشکل روبه‌رو می‌شود

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران گفت: ارتقای استانداردهای کاهش آلایندگی در پالایشگاه‌ها و استفاده از فناوری برای بهینه‌سازی مصرف انرژی از دغدغه‌های جدی مدیران این صنعت است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نفت، حامد آرمان‌فر در نشست تخصصی «اقتصاد دانش‌بنیان در صنعت پالایش نفت کشور» در نخستین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری محصولات دانش‌بنیان در صنعت نفت با رویکرد چالش‌ها و فرصت‌ها با اشاره به کلیات چشم‌انداز فناوری‌های دانش‌بنیان در صنعت پالایش نفت کشور، با اشاره به شرکت‌های مطرح در زمینه فناوری‌های نو در صنعت نفت، اظهار کرد: با توجه به درآمدهای کلان حاصل از بهینه‌سازی پژوهش‌محور و ریسک‌های موجود در این بستر می‌توان گفت صنعت پالایش بدون همیاری با پژوهش محکوم به شکست خواهد بود.

وی افزود: ارتقای استانداردهای کاهش آلایندگی در پالایشگاه‌ها و استفاده از فناوری برای بهینه‌سازی از دغدغه‌های جدی مدیران این صنعت است که باید با بهره‌گیری از پژوهش‌های دانش‌بنیان و فناوری روزآمد به‌سوی تسهیل انجام آن گام برداشت.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران گفت: استانداردهای صنعت پالایشی جهان در حال روزآمد شدن است و ما نباید از آنها غافل بمانیم و این مسئله و تدبیر در آن، یک دوراندیشی راهبردی برای کشور است.

آرمان‌فر ضمن ابراز امیدواری درباره موفقیت‌های پژوهش‌محور در صنعت پالایش کشور تصریح کرد: اگر روزآمدسازی و تقویت زیرساخت با برنامه‌ریزی صحیح همراه نباشد بی‌شک طی یک دهه آینده با تعطیلی پشت سر هم پالایشگاه‌ها روبه‌رو خواهیم بود زیرا نیازهای روز بازار انرژی نشانگر آن است که باید با برنامه‌ای مدون و بلندمدت به سمت پژوهش‌محوری و دانش‌بنیان شدن صنعت و فرآورده‌های پالایشی پیش رفت.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران با اشاره به پیشرفت خیره‌کننده و رشد روزافزون کیفیت فعالیت‌های پالایشی به سبب بهینه‌سازی بر مبنای اتکا به توان داخلی و پژوهش‌های دانش‌بنیان بیان کرد: ما در زمینه تأمین و تجهیز بخش زیادی از نیازهای پالایشگاهی خود به اشباع رسیده‌ایم؛ کیفیت فرآورده‌های این پالایشگاه نمایانگر تأثیر مستقیم رویکرد دانش‌بنیان آن بوده و دستیابی به این توان بالا در تحقق اقتصاد مقاومتی برای کشور در مواقع بحرانی ضروری است.

وی اظهار کرد چندی پیش یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان به سبب نزدیکی با پالایشگاه تهران و تبادل اطلاعات برای رفع نیازهای پالایشگاهی موفق به ساخت نوع بسیار حساسی از کاتالیست‌های پالایشی شد که افزون بر تأمین نیاز داخلی، از آن به‌عنوان محصول راهبردی به کشورهای هم‌پیمان در حوزه انرژی صادر شد و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعت پالایشگاهی جهان به نام «یواوپی» پیشنهاد ارائه ضمانت استفاده از این کاتالیست کاملاً ایرانی در پالایشگاه‌های دنیا را داده است.

کد خبر: ۱۹۴٬۶۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha