بزرگ‌ترین مانع تجارت برزیل و ایران، عدم شناخت از یکدیگر است
سفیر برزیل در نشست با فعالان اقتصادی استان زنجان:

بزرگ‌ترین مانع تجارت برزیل و ایران، عدم شناخت از یکدیگر است

سفیر برزیل در تهران، می‌گوید: تحریم‌ها یک مانع بزرگ در تجارت ایران و برزیل است؛ اما مانع اصلی، شناخت ناکافی دو طرف از ظرفیت‌های همکاری است که با حضور تجار در نمایشگاه‌ها می‌توان آن را برطرف کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، سفیر برزیل در تهران، بزرگ‌ترین مانع تجارت برزیل و ایران را عدم شناخت و نداشتن دانش کافی نسبت به هم دانست و گفت: اگر شناخت دو طرف بیشتر شده و هیئت‌های تجاری بین دو کشور پذیرش شوند و همچنین نمایشگاه‌های مختلف بین دو کشور برگزار شود، سبب شناخت بیشتر و بالا رفتن سطح روابط دو کشور خواهد شد.

لودمار گونسالوس دآگیارنتو همچنین با اشاره به مشکلات ناشی از تحریم، افزود: متأسفانه تحریم‌ها سبب بالا رفتن هزینه تجارت بین دو کشور و همچنین باعث صدمه زدن به مردم و طولانی شدن زمان مبادله بین دو کشور می‌شود.

وی تصریح کرد: بزرگ‌ترین شریک تجاری خاورمیانه‌ای برزیل، کشور ایران است و ما علاقه‌مند هستیم تجارت با ایران را بیشتر کرده و صادرات را افزایش دهیم.

گونسالوس دآگیارنتو ادامه داد: نسبت به سال گذشته، امسال صادرات برزیل به ایران به دو برابر رسیده است و همچنین صادرات از ایران به برزیل نیز افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه عدد تجارت مستقیم ایران و برزیل به ۴ میلیارد دلار رسیده است افزود: تجارت غیرمستقیم نیز بین ایران و برزیل وجود دارد؛ اما روی تعداد کمی از کالاها تمرکز داریم که باید تعداد آن افزایش پیدا کند.

سفیر برزیل در تهران با بیان اینکه ۹۵ درصد تجارت بین دو طرف به نفع برزیل است بیان کرد: وظیفه من به‌عنوان سفیر این است به بیشتر شدن تجارت بین ایران و برزیل کمک کنم، اما تجربه ۴۰ ساله بنده نشان می‌دهد اگر بخواهیم صادرات بیشتر کنیم باید واردات هم بیشتر شود.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل در این کشور وجود دارد تفاهم‌نامه همکاری نیز با اتاق زنجان امروز به امضاء رسید.

گونسالوس دآگیارنتو با بیان اینکه علاوه بر اتاق مشترک ایران و برزیل، سفارت جمهوری اسلامی ایران در برازیلیا بسیار فعال است، افزود: تحقیقات بسیاری در زمینه معدن، ماهی، گوسفندهای چند قلوزا، غذای دام، دام‌پروری، همکاری مشترک در زمینه مواد غذایی، تولیدکنندگان آبمیوه، رب گوجه‌فرنگی، فرش، روغن ترانسفورماتور استان انجام شده و امیدوار هستیم با توجه به ظرفیت‌های موجود که در استان وجود دارد شاهد همکاری‌های بیشتر باشیم.

وی تصریح کرد: ما دولتی‌ها باید تسهیلگر و کمک‌کننده باشیم زیرا نقش اصلی را بخش خصوصی دو طرف بازی می‌کنند.

سفیر برزیل در تهران با بیان اینکه تحریم یک مانع اساسی است اما مانع اصلی، شناخت ناکافی دو طرف است، افزود: از هیئت‌های تجاری درخواست می‌شود با حضور در نمایشگاه‌هایی که در برزیل برگزار می‌شود حاضر شده و کالاهای خود را در معرض دید قرار دهید تا دو طرف نسبت به هم شناخت کافی پیدا کنند تا باعث افزایش مبادلات شود.

برزیل در فهرست اهداف توسعه تجاری زنجان

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان نیز در نشست اختصاصی سفیر برزیل در تهران با فعالان اقتصادی استان زنجان، با بیان اینکه برزیل با سابقه ۱۲۰ سال روابط دیپلماتیک با ایران دارد، اظهار کرد: این کشور پنجمین کشور بزرگ جهان با بیش از ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت و سومین کشور دارنده قدرت اقتصادی در نیمکره غربی است.

علی یگانه‌فرد افزود: برزیل نهمین اقتصاد جهان با تولید ناخالص داخلی ۲.۴ تریلیون دلار است و تا سال ۲۰۲۳ پنجمین بازار مصرف دنیا خواهد بود.

یگانه‌فرد با بیان اینکه مبادلات تجاری ایران با برزیل ۲.۵ میلیارد دلار است که می‌تواند تا ۱۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند، تصریح کرد: برزیل از جایگاه ویژه‌ای در مبادلات تجاری جمهوری اسلامی قرار دارد و سیاست دولت نیز توسعه روابط تجاری با این کشور است.

رئیس اتاق زنجان گفت: ظرفیت گسترده برزیل در زمینه کشاورزی، معدن، تولد، خدمات این کشور را در زمره اهداف توسعه تجاری استان قرار داده است و امیدوار هستیم بتوانیم همکاری‌های خوبی داشته باشیم.

وی به تفاهم‌نامه منعقد اشاره کرد و ابراز داشت: تفاهم‌نامه‌ای با اتاق مشترک ایران و برزیل امضا شد و امیدواریم مقدمه‌ای برای ارتقا استان باشد و بتوانیم در مبادلات، اعزام هیئت‌های تجاری و حوزه‌های نمایشگاهی همکاری کنیم.

یگانه‌فرد ابراز امیدواری کرد: در زمینه انتقال تکنولوژی معدنی و صادرات ماشین‌آلات معدنی از برزیل، تشکیل کارگروه ویژه در زمینه بازیافت ۱۰ میلیون تن پسماند روی در استان زنجان و همچنین در کوزه‌های دانشگاهی و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، زمینه مساعد برای همکاری با برزیل ایجاد شود.

همچنین در ادامه این نشست، سید فخرالدین عامیران رئیس اتاق مشترک ایران و برزیل، گفت: استان زنجان دارای پتانسیل و ظرفیت‌های زیادی است؛ اما در چندین سال گذشته به دلیل عدم شناخت تجار با بازار برزیل فعالیت‌های آن بسیار کم بوده است.

وی افزود: امیدوار هستیم با امضاء تفاهم‌نامه که بین اتاق مشترک ایران و برزیل و استان زنجان انجام شد شاهد همکاری‌های بیشتر باشیم.

عامریان بیان کرد: اتاق ایران و برزیل پنج سال است که در تهران تشکیل شده و سال گذشته نیز دفتر خود را در برزیل افتتاح کرده که از زمان افتتاح، صادرات ایران به برزیل دو برابر شده است.

وی گفت: برزیل به‌صورت مستقیم چهار میلیارد دلار واردات کالا داشته که شامل کالاهای اساسی از جمله گوشت، نهادهای دامی، سویا، ذرت بوده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و برزیل عنوان کرد: صادرات ما نیز شامل فرش، صنایع‌دستی، کشمش، خشکبار محصولات پتروشیمی بوده که به ۱.۵ میلیارد دلار می‌رسد. امیدواریم صادرات محصولات پتروشیمی (اوره) که در حال حاضر یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن است به بیش از سه میلیون تن افزایش پیدا کند.

وی اظهار کرد: علیرغم اینکه برزیل واردکننده میوه است اما تاکنون کشور ایران اقدامی برای صادرات میوه انجام نداده، اما با همکاری اتاق ایران و برزیل و با توجه به جلسات برگزار شده با جهاد کشاورزی تفاهم‌نامه‌هایی در این زمینه امضاء شده است.

عامریان افزود: امیدوار هستیم تولیدات استان زنجان که شامل ۱۶۰ هزار تن سیب‌درختی است صادر گردد و طبق تفاهم‌نامه در قبال صادرات این میوه‌ها، واردات میوه‌های استوایی از برزیل انجام شود.

رئیس اتاق مشترک ایران و برزیل افزود: سالانه در استان زنجان ۳۵ هزار تن کشمش تولید می‌شود و برزیل یکی از بزرگ‌ترین واردکننده‌های کشمکش است و می‌تواند بازار خوبی برای کشمش زنجان باشد.

وی با بیان اینکه چاقو جز محصولات مهم استان زنجان است افزود: با توجه به اینکه برزیل واردکننده چاقو است اما تا حال حاضر موفق نشدیم صادرات این محصول را به برزیل را داشته باشیم.

کد خبر: ۱۹۴٬۵۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha