۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
شهرهای هوشمند زیرساخت‌های اقتصادی را رونق می‌بخشند
یک کارشناس و مدرس سابق دانشگاه:

شهرهای هوشمند زیرساخت‌های اقتصادی را رونق می‌بخشند

شاهرود - یک کارشناس و مدرس سابق دانشگاه بابیان اینکه شهرهای هوشمند زیرساخت‌های اقتصادی را رونق می‌بخشند، گفت: ‏کاهش هزینه‌های عمرانی، انرژی، وقت و اتلاف نیروی انسانی در شهر هوشمند اولویت هستند که همین امر خود، یک نوع ‏مزیت اقتصادی است‎.‎

حسین‌علی پورمؤذن در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن اشاره به مزیت‌های شهر هوشمند به‌خصوص در حوزه اقتصادی، بیان کرد: مدت‌ها است که ضرورت شهرهای هوشمند در سطح استان سمنان مطرح می‌شود شهرهایی که با استفاده از فنّاوری در آن‌ها کارها سهولت یافته و از اتلاف بسیاری از هزینه‌ها و به‌خصوص انرژی باارزش جلوگیری می‌شود لذا کارشناسان معتقدند این شهرها بهترین رونق دهنده به اقتصاد بومی هستند.

وی افزود: شهر هوشمند مدت‌ها است که در دنیا در حال مطرح‌شدن است در ایران نیز از سال‌ها قبل در راستای زیرساخت‌های این نوع شهرها، تحقیقات و برنامه‌ریزی‌هایی نیز شده است اما هنوز نمی‌توانیم ادعا کنیم که توانسته‌ایم در این پروژه‌ها موفق عمل کنیم.

استفاده از فناوری

این کارشناس مسائل شهری، گفت: شهر هوشمند یعنی شهری که با استفاده از فناوری زندگی انسان در آن تسهیل و از هزینه‌های بیهوده، اتلاف انرژی و ... جلوگیری شود. موضوعی که قطعاً می‌تواند مزیت‌های اقتصادی فراوان داشته باشد.

پور مؤذن بابیان اینکه پرفسور علی‌اکبر جلالی مبدع شهر هوشمند برای نخستین بار در ایران از دهه ۶۰ و ۷۰ این موضوع را مطرح ساخت که اتفاقاً ایشان فرزند شاهرود نیز هستند، بیان کرد: اگر بتوانیم زیرساخت‌های شهر هوشمند را در یکجا صورت دهیم بهترین نقطه شهرهای استان سمنان هستند زیرا هم جمعیت اندکی دارند و هم به پایتخت نزدیک هستند و البته بیشترین میزان نفوذ اینترنت و شبکه نیز در کشور به این استان تعلق دارد.

وی گفت: شهر هوشمند البته تفاوت‌هایی نیز با شهر انسان‌محور دارد همان‌طور که از نام شهر انسان‌محور برمی‌آید شهرهایی مدنظر هستند که برای زندگی انسان طراحی‌شده‌اند و نه خودرو و حمل‌ونقل و ... اما شهر هوشمند می‌تواند هر دو مقوله یعنی طراحی شهری برای زیست انسان و در کنار آن تسهیل زیرساخت‌ها برای خودروها و ماشین‌آلات را نیز داشته باشد.

صرفه اقتصادی

این مدرس سابق دانشگاه گفت: مهم‌ترین مزیت شهر هوشمند این است که در آن شما از هزینه‌های فراوان برای انرژی، نیروی انسانی، ماشین‌آلات، سوخت، مسائل عمرانی و ... معاف می‌شوید و این مزیت اقتصادی به شما می‌دهد که می‌توانید اعتبارات آن را صرف دیگر مسائل شهری کنید پس شهرهای هوشمند راهی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و ارتقای اقتصاد شهری هستند پس باید بتوانیم از این ظرفیت‌ها بیشتر و بهتر استفاده کنیم.

پور مؤذن بابیان اینکه امروز بسیاری از هزینه‌های شهرداری‌ها به آبیاری فضای سبز، نور خیابان‌ها و تیرهای برق، انرژی و ده‌ها مورد دیگر اختصاص می‌یابد که با زیرساخت‌های شهر هوشمند مثلاً الکترونیکی ساختن آبیاری درختان و فضای سبز در یک برهه زمانی خاص، برحسب نیاز رطوبت خاک و گیاه و با سنجش شرایط دیگر، می‌توان هم مصرف آب را کاهش داد و هم هزینه نیروی انسانی را صرفه‌جویی کرد که در طول سال صرفه اقتصادی بالایی را به شهرداری‌ها می‌بخشد.

وی بابیان اینکه این روزها عمده شهرداری‌های کشور با مشکلات اقتصادی روبرو هستند که کاهش هزینه‌ها یکی از راه‌های جبران این کمبود بودجه است، گفت: هوشمند سازی شهری شاید در ابتدا هزینه‌ای برای اجرا داشته باشد اما این هزینه‌ها یک‌بار انجام می‌شوند و دیگر نیاز نیست همیشه تکرار شوند از سوی دیگر این هزینه‌ها تا سال‌ها برای ما صرفه اقتصادی را به دنبال خواهند داشت.

کد خبر: ۱۹٬۴۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha