۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴
هرآنچه باید درباره وظایف حسابدار رستوران بدانید

هرآنچه باید درباره وظایف حسابدار رستوران بدانید

تاسیس یک رستوران، در نگاه اول شغلی بسیار جذاب به نظر می‌رسد. بسیاری از افرادی که به دنبال راه‌اندازی کسب و کار هستند، حتما به راه‌اندازی رستوران هم می‌اندیشند.

به گزارش بازار، تاسیس یک رستوران، در نگاه اول شغلی بسیار جذاب به نظر می‌رسد. بسیاری از افرادی که به دنبال راه‌اندازی کسب و کار هستند، حتما به راه‌اندازی رستوران هم می‌اندیشند. البته این شغل جذاب چالش‌های فراوانی هم دارد که هر کسی نمی‌تواند از پس آن برآید. یک مدیر رستوران علاوه بر اینکه به یک آشپزحرفه‌ای و تعدادی کارگرنیاز دارد، یا باید خودش به امور حسابداری آشنا باشد یا به فکر استخدام یک حسابدار حرفه‌ای باشد تا به صورت تخصصی به امور مالی مجموعه رسیدگی شود. وظایف حسابدار رستوران بسیار متنوع است، به همین دلیل بسیاری از مدیران ترجیح می‌دهند این کار را به دیگران بسپارند. در این مقاله این وظایف را توضیح می‌دهیم تا با جزئیات آن آشنا باشید.

حسابداری رستوران چیست؟

حسابداری رستوران چیست؟

حسابداری رستوران به معنی بررسی، ذخیره و پردازش داده‌های مربوط به منابع مالی، درآمدها، سود و زیان، حقوق و مالیات است. این کار جزییات بسیاری دارد؛ از محاسبه مواد غذایی اولیه گرفته تا محاسبه هزینه تمام شده انواع غذاها و دسرهای منوی رستوران و برآورد قیمت فروش هر کدام از آن‌ها به‌طور جداگانه.

هر یک از این محاسبات به صورت جداگانه کار سختی است و احتمال بروز خطا در آن وجود دارد. خوشبختانه به دلیل اهمیت زیاد این موضوع، نرم‌افزارهای دقیق و پیشرفته‌ای ایجاد شده‌اند. کاست کنترل رستوران یکی از این نرم‌افزارهاست. شخصی که برای حسابداری رستوران استخدام می‌شود، باید روی کار با این نرم‌افزارها تسلط داشته باشد.

حسابدار با کاست کنترل رستوران نیز تعامل دارد. کاست کنترل مرکزی است که در آن درآمدها و هزینه‌های مجموعه کنترل می‌شود. در این مجموعه هزینه‌ها،‌ درآمدها و اقلام ورودی (مواد اولیه) و خروجی (غذاها) مورد نظارت قرار می‌گیرد.

وظایف حسابدار رستوران چیست؟

فرایند کلی حسابداری در رستوران شبیه به مجموعه‌های دیگر است، اما در جزئیات تفاوت‌های بسیاری دارد. چه قصد دارید حسابدار استخدام کنید، چه خودتان می‌خواهید کارهای مربوط به این بخش را برعهده بگیرید، باید با وظایف این پوزیشن شغلی در رستوران آشنا باشید. در ادامه وظایف حسابدار رستوران را توضیح می‌دهیم.

مدیریت امور مالی

داده‌های مربوط به ورود و خروج منابع مالی رستوران، درآمد و هزینه‌های مجموعه باید به طور دقیق، توسط حسابدار مورد بررسی قرار بگیرد. برای مدیریت امور مالی،‌ داده‌هایی که در ادامه نام می‌بریم محاسبه می‌شود:

  • میزان مصرف مواد اولیه
  • قیمت تمام شده غذاها و سالادها و دسرها
  • دستمزد کارکنان
  • هزینه‌های مالیاتی
  • قبوض خدماتی
  • میزان درآمد رستوران

تهیه صورت سود و زیان 

دقت در حفظ جریان نقدینگی مثبت و بررسی مداوم روند آن بسیار مهم است. تهیه صورت سود و زیان، به منظور اطلاع دقیق از میزان درآمد و مقدار هزینه‌ها در یک بازه زمانی مشخص به حسابدار و مدیر رستوران کمک می‌کند میزان سودآوری یا زیان‌دهی مجموعه را بسنجند. ارسال گزارش معاملات فصلی یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های حسابدار رستوران است.

تهیه ترازنامه

ترازنامه وضعیت مالی کسب و کار را در دوره زمانی خاص مشخص می‌کند. موارد زیر در یک ترازنامه مشخص می‌شود:

  • دارایی‌ها و بدهی‌های مجموعه در یک مقطع زمانی مشخص
  • موجودی کالاها
  • مانده‌های نقدی
  • حساب‌های دریافتی
  • بدهی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت
  • سهم درآمد سهامداران

تهیه و تنظیم لیست حقوق و بیمه کارکنان

مدیریت کلیه پرداخت‌های رستوران،تحت نظر مدیر مجموعه و توسط حسابدار انجام می‌شود. این پرداخت‌ها شامل حقوق کارگران و کارمندان، حق بیمه آن‌ها، پاداش،‌ عیدی و سایر موارد این‌چنینی است.

تهیه و تنظیم لیست مالیاتی مجموعه

حسابدار ترازنامه مالیاتی را به صورت دقیق تهیه می‌کند تا مشکل حقوقی برای مجموعه پیش نیاید. حسابداران باید برای بروزرسانی اطلاعات خود، در کلاس‌های مربوطه شرکت کنند یا با انجمن  صنف خود در ارتباط باشند تا در جریان جدیدترین اطلاعات مالیاتی قرار بگیرند. در غیر این صورت بهتر است در زمینه برآورد امور مالیاتی، از مشاور مالیاتی کمک بگیرید.

حفظ اطلاعات مالی

وظایف مربوط به حفظ اطلاعات مالی عبارت است از:

  • اعلام به موقع بدهی‌ها و دریافت‌هایی نظیر چک‌های دریافتی و پرداختی به مدیر
  • کنترل صندوق و گردش مالی انبار به صورت مداوم
  • کنترل دقیق اسناد حسابداری
  • بستن حساب‌ها در پایان دوره مالی و بایگانی کردن حساب‌ها در آخر هر سال مالی

چطورحسابداراستخدام کنیم؟

چطورحسابداراستخدام کنیم؟

حالا که به اهمیت حضور حسابدار حرفه‌ای در رستوران پی بردید و از وظایف حسابدار رستوران آگاه شدید، باید نکات مهم در استخدام حسابدار را بدانید. اگر صاحب یک رستوران کوچک هستید، مشکل خاصی ندارید و با استخدام یک حسابدار آشنا با نرم‌افزارهای مالی می‌توانید امور کسب و کار خود را مدیریت کنید.

اگر رستورانی بزرگ با گردش مالی بالا و کارمندان زیادی دارید، می‌توانید از حسابداران خبره‌ به صورت تمام وقت کمک بگیرید که در این زمینه تخصص داشته باشند.  شاخص‌های حسابداری رستوران با سایر صنایع متفاوت است. یک حسابدار حرفه‌ای، امور مالی پیچیده‌ای چون ورود و خروج پول و مواد اولیه را کنترل می‌کند و در بازه های زمانی منظم گزارش‌های مالی مورد نیاز را ارائه می‌دهد. این فرد به عنوان کارشناس باید بتواند برنامه‌هایی برای افزایش توان مجموعه و در نتیجه افزایش درآمد ارائه کند.

همچنین برای برآورده کردن انتظارات شما به عنوان کارفرما، باید مهارت کار با نرم‌افزارهای حسابداری مورد نظرتان را بداند. بدیهی است که پیدا کردن چنین شخصی سخت و زمانبر خواهد بود. به همین دلیل مدیران بسیاری از رستوران‌های کوچک و بزرگ از راهکار جایگزینی که در ادامه توضیح می‌دهیم،‌ استفاده می‌کنند.

برون سپاری حسابداری رستوران

با برون‌سپاری وظایف حسابدار رستوران به یک مجموعه معتبر می‌توانید از مهارت‌های افراد خبره در این زمینه استفاده کنید بدون اینکه نیاز باشد حقوق تمام وقت به آن‌ها بپردازید. در چنین شرکتی حسابداران کار بلدی مشغول به کارند که به پشتوانه سال‌ها تجربه مفید کاری، از عهده انجام کلیه امور پیچیده مالی رستوران برمی‌آیند.

دراین شرکت‌ها حسابدارها به صورت فریلنسرکار می‌کنند، از این رو دستمزدشان را بر اساس زمانی که برای شما کار کرده‌اند محاسبه می‌کنند. ابن موضوع برای شما بسیار مقرون به صرفه است.

حرف آخر

دراین مقاله شما را با وظایف مهم حسابدار رستوران آشنا کردیم. اکانتیک مجموعه‌ای حرفه‌ای در زمینه حسابداری و امور مالیاتی است که با حرفه‌ای‌ترین حسابداران و مشاوران همکاری می‌کند. کارشناسان ما تجربه چند ساله در زمینه حسابداری رستوران‌ها دارند و می‌توانند امور مالی رستوران شما را نیز با بالاترین دقت انجام دهند. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره،‌ از سایت اکانتیک بازدید کنید.

کد خبر: ۱۹۴٬۵۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha