۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
تهران و مازندران مشتری پروپا قرص انار گلستان
یک باغدار گلستانی مطرح کرد؛

تهران و مازندران مشتری پروپا قرص انار گلستان

گرگان- سقر، یک باغدار گلستانی با بیان اینکه اناری که به صورت ارگانیک تهیه می شود طرفداران بیشتری دارد، گفت: استان های تهران و مازندران مشتری پروپا قرص انار گلستان هستند.

نور محمد سقر در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه باغداری را به صورت ارگانیک انجام می دهد، اظهار کرد: در حال حاضر از هر هکتار ۳۵ تن انار برداشت داریم.

این باغدار گلستانی که نزدیک به دو دهه به کشت محصول انار مشغول است، افزود: در آغاز کار با یک سری مشکلاتی مواجه بودیم چراکه در گذشته به جای پرورش ارگانیک از سموم شیمیایی استفاده می شد که متاسفانه منجر به حذف حشرات مفید هم شده است.

وی ادامه داد: بعد از اینکه تراکم حشرات مفید بیشتر شد راحت تر از سم های ارگانیک استفاده کردیم با اینحال نمی توان گفت که ۱۰۰رصد آفات را از بین برده ایم.

سقر گام اول کشت انار را مطالعه دانست و گفت: خوشبختانه انار محصولی است با ماندگاری بیشتری در مقایسه با سایر میوه های تازه خور است و به این ترتیب نگهداری آن برای تحویل به بازار مشکلی برای کشاورز ایجاد نمی کند.

او از ارسال این محصول به استان های مازندران و تهران خبر داد و افزود: به طور معمول استقبال زیادی برای خرید محصول باغات اناری که به صورت ارگانیک پرورش یافته می شود تا جاییکه خریداران حاضر به تهیه این میوه بیشتر از قیمت عرف بازار هستند.

به گفته این باغدار گلستانی، قیمت خرید انار از باغدار به صورت کلی کیلویی ۱۱ هزار تومان است درحالیکه به واسطه کیفیت بالای این محصول خریداران از ما این میوه را کیلویی ۱۶ هزار تومان تهیه می کنند.

وی علاقه به کار، برخورداری از سرمایه کافی و علم را سه مولفه مهم و موثر در توسعه صنعت تولید دانست و اضافه کرد: تهیه نهال شناسنامه دار یکی دیگر از مواردی است که بسیار دارای اهمیت است.

این تولیدکننده گلستانی ادامه داد: هرچند که کوددهی یکی از الزامات برای افزایش کیفیت محصول و کمک به خاک است اما اگر آن بدون علم و دانش کافی انجام شود ثمره ای به جز خسارت به دنبال نخواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: استفاده از کود بیش از نیاز نهال منجر به خشک شدن آن می شود ضمن اینکه مصرف آب به میزان لازم و محلول پاشی درست به موقع هم به رشد و کیفیت آن کمک شایانی خواهد کرد.

او رسیدگی مستمر به درختان حتی پس از فصل برداشت را یکی از عوامل موفقت خود دانست و اضافه کرد:متاسفانه اکثر باغداران به این موضوع بی توجه هستند.

سقر خواستار افزیش تولید کودهای ارگانیک شد و گفت: در حال حاضر هم شرکت هایی کودهای ارگانیک تولید می کنند اما از آنجاییکه تعداد شرکت های تولیدکننده کودهای شیمیایی زیاد است تبلیغات به سمت مصرف سموم شیمیایی رفته است.

وی در خاتمه یادآور شد: بهتر است که شرکت های تولیدکننده کودهای شیمیایی را به سمت تولید ارگانیک ببریم تا در آینده عوارض ناشی از مصرف محصولات شیمیایی در کشاورزی را به حداقل ممکن برسانیم.

کد خبر: ۱۹۴٬۴۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha