۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۹
مجلس با خودروی بورسی مخالف است
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

مجلس با خودروی بورسی مخالف است

عضو کمیسیون صنایع مجلس ضمن اعلام نظر مخالف مجلس با بورسی شدن خودرو، تاکید کرد که با عرضه خودرو در بورس قیمت‌ها را بالا برده و برای تولید کننده و فروشنده، رانت ایجاد کرده‌ایم.

به گزارش بازار، الله‌وردی دهقانی از ناهمخوانی عرضه و تقاضای خودرو در کشور سخن گفت و افزود: تقاضا بیش از دو میلیون است و تولید کننده ادعا می‌کند این میزان به یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه در سال خواهد رسید.

وی گفت: در این شریط به هر کاری دست بزنیم، قطعا قیمت خودرو افزایش پیدا خواهد کرد.

دهقانی بورس را صرفا محلی برای کشف قیمت دانست و تاکید کرد عرضه خودرو در شرایط کنونی در بورس، دیگر معنا و مفهومی ندارد.

این نماینده مجلس افزود: در بورس هر کس بیشترین قیمت را ارائه دهد، خریدار خواهد بود و در حقیقت با عرضه خودرو در بورس قیمت‌ها را بالا برده و برای تولید کننده و فروشنده، رانت ایجاد کرده‌ایم.

دهقانی خاطرنشان کرد: کسانی که تلاش دارند خودرو در بورس عرضه شود، همان تولید کننده‌ها هستند تا فاصله قیمتی بین بازار و قیمت تمام شده را به جیب خود واریز کنند.

وی کمیسیون صنایع و مجلس را مخالف چنین رویه‌ای دانست و تصریح کرد: زمانی خودرو باید وارد بورس شود که کشف قیمت صورت گیرد.
در این شرایط یک خودرو ممکن است با نرخی کمتر از قیمت تمام شده به فروش برسد و باید توجه داشت که عرضه و تقاضا نیز باید همخوانی داشته و ارائه خودرو در بازار رقابتی باشد.

دهقانی ورود خودرو به بورس بر اساس شرایط مدیریت و کنترل شده را به ضرر مصرف کننده و مردم دانست و گفت: برای صنعت خودرو استراتژی مشخصی نداریم و این معضل مختص چند سال اخیر نیست.

این مشکل به دو دهه قبل باز می‌گردد که معضلات صنعت خودرو انباشت شده است؛ دو خودرو ساز هم محصولی تولید کرده و با هر قیمتی که می‌خواهند به مردم می‌فروشند و هر زمان مایل هستند قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.

وی اضافه کرد: ما حتی استانداردهای چندگانه را رعایت نمی‌کنیم و نباید با هر قیمتی که بخواهیم، خودرو را به مصرف کننده بفروشیم؛ این صنعت باید به سمت رقابتی شدن پیش رود و عرضه خودرو با تقاضا همخوانی داشته باشد.

دهقانی لزوم تولید خودروهایی با استانداردهای به روز را متذکر شد و افزود: سایر کشورها به سمت خودروهای پاک و الکتریکی حرکت می‌کنند، اما تولیدکننده داخلی کجای کار است؟

این نماینده مجلس در خصوص راهکارها گفت: باید اجازه دهیم خودروی خارجی برای تعادل بخشی به بازار داخلی وارد شود تا قیمت‌ها را کنترل و از طرفی به شکل گیری قطب‌های جدید تولید در کشور کمک کند.

کد خبر: ۱۹۴٬۳۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha