۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
پیدا شدن سر و کله دلال ها در بازار لوله و پروفیل به بهانه تأمین مالی
دبیر انجمن لوله و پروفیل مطرح کرد

پیدا شدن سر و کله دلال ها در بازار لوله و پروفیل به بهانه تأمین مالی

کاوه، دبیر انجمن لوله و پروفیل با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی با مشکلاتی برای تهیه ورق فولادی از بورس کالا مواجهند، گفت: دلال ها در این بازار جولان می دهند و از سهمیه تولید کننده در بورس استفاده می کنند و قیمت ورق را بالا نگه می دارند.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، امیرحسین کاوه، دبیر انجمن لوله و پروفیل با اشاره به اینکه تفاوت قیمت ورق فولادی در بورس کالا و بازار آزاد واقعیت دارد، گفت: در بورس کالا اگر امروز ورق فولادی را به قیمتی خریداری کنید نمی تواند در بازار آزاد هم به همان قیمت خریداری کرد. در بورس خریدار اگر امروز خرید می کند نیاز خود را سه ماه بعد دریافت خواهد کرد علاوه براینکه هزینه های سه ماهه ای به او تحمیل می شود و یک هزینه حمل و نقل هم خواهد داد.

وی افزود: هم اکنون در بازار کالاهای آهنی، ورق فولادی چند قیمت دارد و نمی توانیم قیمت بازار بورس کالا را به عنوان قیمت نهایی در نظر بگیریم.

کاوه با اشاره به چگونگی خریدکردن ورق فولادی از بازار بورس کالا گفت: تولیدکنندگان لوله و پروفیل سهمیه ای دارند که بتوانند از بورس کالا خرید کنند اما توان ندارند که برای تأمین مایحتاج خود سه ماه صبر کنند. در چنین شرایطی افرادی که خود را تأمین کننده مالی می نامند و ما آنها را دلال می دانیم وارد بازار شدند.

وی ادامه داد: این دلال ها با تولیدکنندگان کوچک لوله و پروفیل وارد معامله می شوند و به آنها پول پرداخت می کنند و از سهمیه فرد استفاده می کنند. بعد شرط می کنند که بعد از تحویل فولاد ۵۰ درصد را برای خود نگاه دارند.
کاوه گفت: پیشتر در بازار این شرایط نبود و تولید کننده ها با در اختیار قرار دادن یک سند در رهن بانک ال سی دریافت می کردند. اما این موضوع حذف شد و تولید کننده ها در شرایط سختی قرار گرفتند.

دبیر انجمن لوله و پروفیل اظهار داشت: قرار است دوباره الی سی هایی که به تولید کنندگان تعلق می گرفت بازگردد.

وی ادامه داد: در همه دنیا مواد اولیه را به تولید کننده همراه با مزایایی می دهند. اما در کشورمان صنایع کوچک وظیفه خون رسانی به صنایع بزرگتر را بر عهده گرفتند در حالی که در دنیا برعکس است.

کاوه با اشاره به اینکه تصور بر این بود که اگر تأمین مالی کم شود تقاضای تولید کننده ها کم می شود، گفت: این اتفاق نیفتاد و در عوض برای تأمین مالی واحدهای تولید دلال ها به میدان آمدند.

این فعال بازار لوله و پروفیل گفت: وقتی کالا را تبدیل به محصول نهایی مثل لوله پروفیل می کنیم کالای ما به قیمت ورق فولادی است. چون دلال اجازه نمی دهد ورق فولادی قیمتش کم شود. در حالی که تولید کننده به قیمت پایین عرضه می کند تا حقوق کارگرانش را بدهند.

وی افزود: کارخانه ای که تعطیل است اما سهمیه ورق فولادی دارد می رود ورق می گیرد به کارخانه فعال می فروشد. اگر ارزیابی سهیمه بندی به سندیکاها سپرده شود هر واحد تولیدی متناسب با ظرفیت خودش ورق خواهد گرفت. این را نماینده مربوطه در دولت هم در جلسه اخیرمان پذیرفته است.

کاوه تصریح کرد: درخواستی که از اعضای خودمان و تولید کننده های تکمیلی داشتیم تفاوت ۲۵ درصدی بین ورق فولادی و محصول معقول است.

کد خبر: ۱۹٬۴۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha