۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۲:۵۹
افزایش فاصله ارز نیما و آزاد، بازارهای صادراتی ایران را تقدیم رقبا می‌کند
مدیر سبد سبدگردان کاریزما:

افزایش فاصله ارز نیما و آزاد، بازارهای صادراتی ایران را تقدیم رقبا می‌کند

مدیر سبد سبدگردان کاریزما گفت: دولت در نهایت مجبور می‌شود نرخ نیما را افزایش دهد، چرا که برای افزایش درآمدهای دلاری خود و کاهش کسری بودجه، یکی از راه‌حل‌های کم‌دردسرتر افزایش نرخ دلار نیماست.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، آرمین عبدی، مدیر سبدگردان کاریزما با اشاره به اینکه رشد نرخ ارز نیمایی سیگنال خوبی برای بازار سرمایه خواهد بود به بورسان گفت: اختلاف نرخ نیما و نرخ بازار آزاد در سقف‌ خود قرار دارد و به بیش از ۳۰ تا ۳۵ درصد اختلاف رسیده است.

وی افزود: اینکه دولت نرخ نیما را با سرعت بیشتری به بازار آزاد نزدیک‌تر کند می‌تواند یک اتفاق و سیگنال بسیار خوبی باشد، از اینکه این نرخ هم همچون نرخ بازار آزاد رو به رشد خواهد بود. با توجه به اینکه اغلب شرکت‌های بورسی صادرات محور هستند این امر می‌تواند رشد مبالغ فروش‌ و رشد بازار سرمایه را به همراه داشته باشد.

عبدی با بیان اینکه با رشد نرخ دلار آزاد اختلاف بین دو نرخ نیما و آزاد دوباره افزایش می‌یابد، عنوان کرد: به نظر می‌رسد دولت در نهایت مجبور می‌شود نرخ نیما را افزایش دهد، چرا که با کاهش فروش نفت (به واسطه دور شدن از برجام) برای افزایش درآمدهای دلاری خود و کاهش کسری بودجه، یکی از راه‌حل‌های کم‌دردسرتر افزایش نرخ دلار نیماست. از سوی دیگر، روسیه بازارهای صادراتی ایران را تحت تاثیر قرار داده و موجب شده شرکت‌های صادراتی کشور با سختی بیشتر فروش داشته باشند.

به گفته مدیر سبدگردان کاریزما؛ همه موارد فوق موجب می‌شود که دولت نتواند نرخ ارز نیمایی را کنترل کند؛ بنابراین، به این سمت خواهد رفت که نرخ نیما را افزایش داده تا به بازار آزاد نزدیک شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پایین نگه داشتن نرخ نیما برای دولت هزینه دارد و همچنین پرداخت یارانه دولت به صنایع مختلف با نرخ نیمایی با مشکلات زیادی مواجه است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد نرخ نیما افزایش پیدا می‌کند و به مرور گپ نیما و آزاد هم کاهش می‌یابد.

عبدی خاطرنشان کرد: خوشبختانه شرکت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه وجود دارد و بازار هم منطقی‌تر از گذشته رفتار می‌کند. با وجود انتظارات تورمی رشد دلار و تورم، بازار نشان داده که خوب تحلیل کرده و بر روی سهام با پتانسیل خوب سرمایه‌گذاری می‌کند.

کد خبر: ۱۹۴٬۲۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha