۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
صنعت ابریشم تهران از پیله درآمد؛ رضایت نوغان‌داران از نرم‌تنان سخت کوش
بازار گزارش می‌دهد؛

صنعت ابریشم تهران از پیله درآمد؛ رضایت نوغان‌داران از نرم‌تنان سخت کوش

تهران- نوغان‌داری از صنایع باسابقه در استان تهران است که در صورت حمایت می‌تواند سودآوری مناسبی برای فعالان این صنعت داشته باشد.

بازار؛ گروه استان‌ها- پرورش کرم‌های کوچک ابریشم، با قدمتی بیش از چهار هزار و ۵۰۰ سال در جهان به‌عنوان فعالیت اقتصادی دیرینه شناخته‌شده است، که در این امر، نوغانداران کرم ابریشم را بر روی برگ سبز توت پرورش می‌دهند.

کشورمان از ابتدای پیدایش نوغانداری در جهان به‌عنوان کشورهای پیشرو در این صنعت فعال بوده است، اما این صنعت چندی بود، که در کشورمان روبه‌زوال گذاشته بود، که خوشبختانه در سال‌های اخیر احیاشده و بخش کشاورزی استان تهران نیز درزمینهٔ نوغانداری طی سال‌های اخیر پیشرفت شایانی داشته است و البته فعالان این بخش نیز از سودآوری آن تا حدود زیادی راضی هستند.

افزایش پروژه‌های مشترک خانوادگی با نوغان‌داری
یکی از نوغانداران ری در جنوب تهران بابیان این‌که چهار سال است، به نوغانداری می‌پردازم، در پاسخ به این سؤال خبرنگار بازار که اصلی‌ترین چالش نوغانداری را چه چیز می‌دانید؟ گفت: در حال حاضر نوغانداری غیراصولی چالش اصلی است، که کشاورزان این بخش با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

احمد ممیزی توضیح داد: متأسفانه « تلنبار» استفاده‌شده توسط بسیاری از همکاران نامناسب است و انبارهای نامناسبی استفاده کرده و درخت‌های توت خود را ازدست‌داده‌اند.

وی نوغانداری را فعالیتی خانوادگی دانست و افزود: من و همسرم به‌طور مشترک در نوغانداری فعالیت می‌کنیم و یکی از مزایای این شغل نیز همین است، که کانون خانواده را محکم‌تر و پروژه‌های مشترک خانوادگی را بیشتر و نوغاندار را از دنیای ماشینی امروز دور می‌کند.

سودآوری ۲میلیون و ۵۰۰ هزارتومانی هر بسته نوغان
نوغاندار شهر قدسی دیگری که سال دوم فعالیت خود را آغاز می‌کرد، بابیان این‌که از درآمد نوغان‌داری راضی هستم، به خبرنگار بازار گفت: چالش فعلی این فعالیت ورود ابریشم‌های مصنوعی و آغشته به پنبه باقیمت‌های پایین‌تر از ابریشم طبیعی و مرغوب است.

وی اضافه کرد: برای تهیه یک کیلوگرم ابریشم نیاز به حدود شش هزار پیله است و هر بسته نوغان حدود ۱۰۰ هزار تومان است و ۴۰ کیلوگرم پیله می‌دهد و می‌توان در مدت کم‌تر از دو ماه به پرورش کرم‌ها پرداخت و این ۱۰۰ هزار تومان را تبدیل به بیش از سه میلیون تومان پول کرد، که اگر بتوانید، برگ درخت توت را تهیه کنید، حداقل دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان این پول سود است، که فکر کنم مناسب باشد.

رضا امیری افزود: البته من این شغل را به‌صورت فصلی و فقط در بهار انجام می‌دهم و امکانات ویژه و گلخانه حرفه‌ای برای فعالیت در دیگر فصول سال را ندارم، چراکه سرمایه زیادی می‌خواهد و در حال حاضر برایم مقدور نیست، چنین گلخانه‌ای راه‌اندازی کنم، اما به‌عنوان یک شغل فصلی و فعالیتی مختص بهار از این شغل راضی هستم و چندین بسته نوغان در این فصل پرورش می‌دهم.

وی گفت: می‌توان این فعالیت را در خانه‌ها نیز انجام داد، اما باید دقت داشت، که برای جلوگیری از ورود خسارت و ضرر باید قفسه‌ها را در آب قرار دهید، که مورچه‌ها و سایر حشرات نتوانند از آن بالا بروند، چراکه کرم ابریشم در برابر مورچه و سایر حشرات ضعیف است.

این فعال نوغانداری اضافه کرد: برای مقابله با ورود زنبور نیز باید تمام منافذ و سوراخ‌های ورودی را ببندید و نیز محیط نگهداری کرم‌ها را نیز تمیز نگه‌دارید، چراکه حضور زنبورها ضرر فراوانی در پی خواهد داشت.

بازده ۴ برابری فعالیت در زمینه تولید کرم ابریشم
نوغاندار دیگری که در رباط‌کریم در غرب تهران « تلنبار» داشته و چند سالی است، در این خصوص فعالیت می‌کند نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: معمولاً سه الی چهار برابر سرمایه‌ای که می‌گذارید، سود خواهید برد، البته کار راحتی نیست، مراقبت و نظافت می‌خواهد و نیز تأمین برگ سبز توت از دیگر چالش‌های این فعالیت است.

وی ادامه داد: البته من در نظر دارم، که کارگاه کوچک تولید نخ ابریشم از پیله‌ها را راه‌اندازی کنم، که فعلاً در مرحله بررسی هستم، ولی کار خوبی باید باشد، چراکه ارتباط مناسبی با نوغانداران در اسلام‌شهر، قدس، ری و رباط‌کریم دارم و همه اظهار آمادگی کردند، که در صورت راه‌اندازی کارگاه پیله‌هایشان را به من بدهند.

توزیع ۳۰۰ جعبه تخم نوغان طی سال جاری
رئیس سازمان جهاد کشاورزی تهران در خصوص حمایت‌های انجام‌شده و تسهیلات ارائه‌شده به نوغان‌داران در گفتگو با خبرنگار بازار از توزیع ۳۰۰ جعبه تخم نوغان بین متقاضیان این استان خبر داد و اظهار داشت: سال گذشته نیز ۳۰۲ جعبه تخم نوغان بین بهره‌برداران توزیع و با این توزیع تعداد هشت هزار و ۷۶۶ کیلوگرم پیله تر کرم ابریشم تولید شد.

کریم ذوالفقاری افزود: هر ۲.۵ کیلوگرم پیله‌ور یک کیلوگرم پیله خشک تولید می‌کند و از هر ۲.۵ کیلوگرم پیله خشک، یک کیلوگرم ابریشم خام تولید می‌شود؛ همچنین کرم‌های ابریشم در هر جعبه بین ۷۰۰ تا یک هزار کیلوگرم برگ توت تغذیه می‌کنند.

وی بیان داشت: متقاضیانی که در تأمین برگ توت توانمند باشند می‌توانند برای دریافت تخم نوغان به شماره تلفن ۸۱۱۲۲۸۴۳ تماس گرفته و یا به سازمان جهاد کشاورزی استان تهران مراجعه کنند.

کسب درآمد ۶۷۵ میلیون تومانی نوغان‌داران استان تهران طی سال گذشته
رئیس سازمان جهاد کشاورزی تهران عنوان داشت: در حال حاضر نوغانداری در شهرستان‌های ورامین، ملارد، ری، قدس، رباط‌کریم، پاکدشت، اسلامشهر و تهران در حال اجرا است.

ذوالفقاری اضافه کرد: در سال ۹۸ بخش کشاورزی استان تهران از پرورش نوغان ۶۵۷ میلیون تومان کسب درآمد کرد.

پرورش کرم ابریشم که به‌عنوان فعالیت نوغانداری نام‌گرفته، با پیشینه چهار هزار و ۵۰۰ ساله در جهان، از دیرباز در کشور ما رواج داشته است.

نگاهی به نوغانداری نشان می‌دهد، که این فعالیت به‌عنوان یکی از مشاغل فصلی خانگی و نیز مشاغل روستایی می‌تواند، سودآوری مناسب و همچنین حرکت در جهت « جهش تولید» باشد، که البته در این مسیر نیاز به فرهنگ‌سازی، آموزش، ارائه تسهیلات برای راه‌اندازی کارگاه‌های تبدیل و دیگر حمایت‌های علمی و مشاوره‌ای است، که در صورت انجام می‌تواند، علاوه بر تأمین نیاز داخلی کشورمان را در عرصه صادرات ابریشم و ارزآوری موفق سازد.

کد خبر: ۱۹٬۴۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha