۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
اقتصاد گردشگری جایگزین نفت شود/ ناکامی در معرفی ظرفیت‌های قزوین
منتخب مردم قزوین در مجلس یازدهم:

اقتصاد گردشگری جایگزین نفت شود/ ناکامی در معرفی ظرفیت‌های قزوین

قزوین - نماینده منتخب مردم قزوین در مجلس با بیان اینکه متاسفانه هنوز درگیر درمان اقتصاد نفتی هستیم، گفت: این در حالی است که اقتصاد گردشگری به راحتی می‌تواند جایگزین مناسبی برای اقتصاد نفتی باشد.

به گزارش خبرنگار بازار، لطف‌الله سیاهکلی مرادی چهارشنبه شب در دیدار با علیرضا خزائلی مدیرکل صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری قزوین که در محل این اداره کل برگزار شد، اظهار داشت: حوزه گردشگری از مواردی است که در کشور با بی‌مهری‌های فراوان مواجه شده است و به دلیل کوتاهی مسئولین در بازه‌ای از زمان از رونق در این حوزه و معرفی کشور ایران محروم مانده‌ایم.

وی گفت: اگرچه امروز دنیا به قدرت عظیم نهفته در این عرصه پی برده است و با تدوین روش‌ها و دستورالعمل‌های مختلف هر کشور به دنبال سهم گیری بیشتری از این بازار بزرگ جهانی است اما ما هنوز از ظرفیت‌های این حوزه بی‌بهره هستیم.

ضعف جدی در برندسازی گردشگری ایران

نماینده منتخب مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بعد جهانی هنوز کشور ایران برای بسیاری از مردم دنیا ناشناخته است در حالی که معرفی جاذبه‌های ویژه کشور ایران می‌تواند مارا در صدر بسیاری از کشورهای تاریخی و تمدن‌دار جهان در حوزه گردشگری قرار دهد.

سیاهکلی افزود: اگر برند سازی و تبلیغات مناسبی در این حوزه در دنیا صورت گیرد قطعا در بازه زمانی کوتاهی اقتصاد نفتی ما به سمت اقتصاد گردشگری تغییر خواهد کرد و می‌تواند درمانی بر بسیاری از دردها و مشکلات اقتصادی موجود در کشور باشد.

وی گفت: متاسفانه برند سازی امروز به یک چالش جدی در این حوزه تبدیل شده است و ما چه بخواهیم یا نه نتوانسته‌ایم در حوزه گردشگری برند مخصوص خود را برای کشور ایجاد و در ذهن جهانیان تثبیت کنیم.

سهم ناچیز قزوین از گردشگری داخلی و خارجی

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی همچنین ادامه داد: این مشکل در بعد داخلی در خصوص استان قزوین نیز وجود دارد تا جائی‌که سهم ما از همین میزان کم گردشگران خارجی نیز بسیار اندک است.

سیاهکلی افزود: برندسازی مناسبی از قزوین، جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این شهر صنایع دستی، میراث فرهنگی و سوغات و شیرینی‌های آ در کشور صورت نگرفته است و هنوز نتوانسته‌ایم به حوزه گردشگری به چشم یک منبع درآمد برای شهر نگاه کنیم.

وی گفت: این در شرایطی است که بر اساس آمارها و نتایج موجود جایگاه قزوین در این حوزه در مقایسه با بسیاری از استان‌های کشور جایگاه مطلوبی است و می‌توان باکمی برنامه ریزی و مدیریت درست در این بخش شاهد سوددهی و شکوفایی باشیم.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد:  طی چند سال گذشته با برگزاری جشنواره‌ها و مراسمات بین المللی و ملی بزرگ در استان تلاش‌هایی برای معرفی استان قزوین انجام شد که تا حدودی نیز موفق بوده است اما هنوز سهم قزوین از گردشگری داخلی و خارجی به تناسب ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاص این استان ناچیز است.

سیاهکلی ادامه داد: شاید بتوان گفت امروز بسیاری از مردم خود قزوین نیز هنوز جاذبه‌های خاص این استان را ندیده و نمی‌شناسند که باید در این زمینه بسترسازی لازم برای معرفی استان صورت گیرد.

ورودی‌های قزوین برای گردشگر جذابیت ندارد

وی با انتقاد از وضعیت ورودی‌های شهر قزوین گفت: با وجود این که قزوین در شاهراه ارتباطی کشور قرار دارد و سالانه میلیون‌ها سفر از راه‌های استان قزوین صورت می‌گیرد اما هنوز نتوانسته‌ایم با معرفی، برند سازی و حتی ساماندهی ورودی های شهر قزوین جذابیت کافی را برای حضور و ورود گردشگر به استان قزوین ایجاد کنیم.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: هنوز ورودی‌های استان قزوین برای حضور گردشگر طراحی و مناسب سازی نشده است و ظرفیت‌های ویژه این استان از ظرفیت‌ها طبیعی نظیر منطقه الموت گرفته تا جاذبه‌های تاریخی آن به مردم کشور معرفی نشده است.

سیاهکلی ابراز داشت: بسیاری از ویژگی‌های استان قزوین حتی برای ساکنین این استان نیز ناشناخته است.

سوغات قزوین همچنان ناشناخته

وی همچنین بیان کرد: همین بی‌توجهی‌ها باعث شده تا امروز شیرینی سنتی قزوین که از بهترین‌ها در نوع خود است نتواند به عنوان یک محصول لوکس و کالایی با ویژگی‌های سوغات به مردم کشور معرفی شود.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی ادامه دارد: باقلوای قزوین امروز اگرچه خاص و منحصر به فرد است اما به عنوان سوغاتی مطرح نیست و حتی بسیاری از میهمانان شهر ما انواع شیرینی‌های این شهر را نمی‌شناسند.

سیاهکلی گفت: از سوی دیگر شاهد بیکاری هنرمندان تولید کننده صنایع دستی در استان قزوین هستیم در حالی که قزوین در این حوزه از برترین‌ها در کشور است ولی نتوانسته‌ایم به خوبی این توانمندی‌ها را در کشور معرفی کنیم.

وی افزود: ارائه تولیدات هنرمندان قزوینی در نمایشگاه‌های بین المللی و ملی از راهکارهایی است که می‌تواند محصولات خاص استان را معرفی، درآمد زایی و اشتغال برای استان قزوین به همراه داشته باشد.

زیرساخت‌های حضور سرمایه‌گذار در حوزه گردشگری در قزوین مهیا نیست

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: در سال‌های گذشته با هماهنگی‌های انجام شده تعدادی از سرمایه گذاران برای ورود به این عرصه در استان اعلام آمادگی کردند و تفاهم نامه‌هایی هم به امضا رسید اما باید پذیرفت امروز زیرساخت‎های حضور سرمایه گذار در حوزه گردشگری در قزوین مهیا نیست.

سیاهکلی عنوان کرد: سرمایه گذار در جایی که ریسک بازگشت سرمایه بسیار زیاد است و از یک سو همراهی مسئولین نیز مناسب نیست نمی‌تواند کار کند و از این رو اگر می‌خواهیم در حوزه گردشگری در استان قزوین شاهد اتفاقات خوبی باشیم باید با ارائه مشوق‌های مختلف از تخفیف‌های مالیاتی تا همراهی در صدور مجوز و تسهیل فرآیندها خود را در کنار سرمایه گذار بدانیم.

وی افزود: سرمایه گذاری در حوزه اقتصادی در استان قزوین اگرچه در شرایط امروز قدری دشوار به نظر می‌رسد اما قطعا آینده روشنی در استان خواهد داشت و با رونق گردشگری قزوین می‌تواند به مشاغلی سودآور در استان تبدیل شود.

ضرورت معرفی تمدن ۵ هزار ساله قزوین

علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین نیز در این نشست بیان کرد: امروز در استان در حالی با مسئله جذب گردشگری درگیر هستیم که آثار و شواهد به جای مانده از پیشنیان نشان از تمدنی غنی در این شهر دارد.

وی ادامه داد: بر اساس شواهد یافت شده در منطقه تاکستان و سگز آباد بوئین زهرا تمدنی ۵ هزار ساله در قزوین ریشه دارد و امروز باید بتوانیم برای معرفی این تمدن به مردم کشورگام برداریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین اظهار داشت: مسئله اصلی ما امروز در حوزه گردشگری در استان نبود تعریف واحدی از توسعه و پیشرفت است چرا که در بازه‌ای از زمان در قزوین برای رسیدن به مفهوم توسعه و پیشرفت بسیاری از بافت‌های ارزشمند تاریخی تخریب و میراث گذشتگان ما زیرسایه توسعه مدفون شده است.

بافت تاریخی قزوین زیر سایه برج‌های سربه فلک کشیده

خزائلی گفت: معماری منحصر به فرد، بافت تاریخی و ویژگی‌های خاص شهرسازی در قزوین از گذشته از جذابیت‌ها و داشته‌های معنوی ما در قزوین بوده است که امروز به دلیل برخی الگو برداری‌های غلط از پایتخت و تلاش برای مدرنیزه شدن در حال تخریب است.

وی ادامه داد: امروز مسئله تراکم در شهرسازی آنهم در مجاورت آثار و بناهای تاریخی ارزشمند ما بسیار حساس شده است و با ادامه این روند دیگر چیزی از معماری ارزشنمد و اصیل تاریخی در قزوین به یادگار نخواهد ماند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنیاع دستی و گردشگری قزوین بیان کرد: اگرچه قزوین در حوزه کشاورزی و صنعت از جایگاه برجسته‌ای برخوردار است اما سایه این دو حوزه امروز بر بخش گردشگری آنقدر سنگین است که بسیاری از الویت‌ها در گردشگری نادیده گرفته می‌شود.

خزائلی گفت:  در پرداخت تسهیلات به فعالین این حوزه نیز متاسفانه شاهد همین روند هستیم و این مسئله مانع از رشد استان در بخش گردشگری شده است.

کد خبر: ۱۹٬۳۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha