۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
۵ هزار کارگر واحدهای صنعتی در قزوین بیکار شدند
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قزوین:

۵ هزار کارگر واحدهای صنعتی در قزوین بیکار شدند

قزوین- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین با یادآوری اینکه سال گذشته پنج هزار کارگر در واحدهای بحرانی و نیمه تعطیل قزوین بیکار شدند، گفت: رسیدگی به این مسئله بسیار ضروری است.

به گزارش خبرنگار بازار، رضا گروسی چهارشنبه شب در دیدار با لطف‌الله سیاهکلی مرادی نماینده منتخب مردم قزوین در مجلس یازدهم که با حضور معاونین و کارشناسان در محل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان برگزار شد، با اشاره به برخی از مشکلات حوزه تولید و صنعت در قزوین گفت: در حال‌حاضر بر اساس پایش‌های صورت گرفته در استان ۵۵ واحد صنعتی مشکل‌دار داریم که این واحدها یا تعطیل هستند و یا بیش از دو ماه از معوقات کارگری آن‌ها گذشته است.

وی بیان کرد: مشکلاتی که صنایع سال گذشته پشت سر گذاشتند موجب شد تا بیش از ۵ هزار کارگر مشغول در این واحدها بیکار شوند و امسال نیز با شیوع بیماری کرونا این آمار به ۸ هزار و ۲۰۰ نفر در سال جدید رسیده است.

ثبت نام ۸۲۰۰ نفر برای دریافت بیمه بیکاری

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قزوین عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ۸ هزار و ۲۰۰ نفر برای دریافت بیمه بیکاری در سامانه مربوطه ثبت نام کرده‌اند که نشان از عمق تاثیر گذاری بیماری کرونا در بازارهای اقتصادی و واحدهای تولیدی است.

گروسی گفت: بررسی این آمارها و وضعیت موجود در بین واحدهای تولیدی و صنعتی استان قزوین عمق ماجرا را در حوزه کرونا به تصویر می‌کشد و امکان تصمیم گیری درست و منطقی در این خصوص برای حمایت از فعالین اقتصادی و کارگران واحدهای تولیدی را فراهم می‌کند.

وی افزود: امروز بسیاری از فعالین واحدهای تولیدی و صنعتی استان قزوین نیازمند همراهی و مشارکت مسئولین استان برای ادامه روند فعالیت خود هستند.

۹۶ درصدکارگران قزوینی قرار دادی هستند

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان قزوین تاکید کرد: اگر مسئولین همراهی مناسبی با این واحدها نداشته باشند در آینده نزدیک به بحران‌ها و مشکلات کارگری گسترده‌ای در استان مواجه خواهند بود که مدیریت این مسئله قطعا بسیار دشوار تر خواهد بود.

گروسی بیان کرد: امروز مسئله فعالیت کارگران قرار دادی به یک چالش در استان و به خصوص در جامعه کارگری تبدیل شده است.

وی افزود: نقص قوانین در برخی از امور نظیر همین حوزه موجب شده است تا از مجموع ۱۵۹ هزار کارگر بیمه شده در استان قزوین بیش از ۹۶ درصد به صورت قرارداری مشغول به فعالیت باشند و این به معنای کمترین میزان امنیت و تعهد شغلی نسبت به این جامعه کارگری است.

رسیدگی به ۳ هزار و ۵۶۴ شکایت کارگری

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قزوین گفت: رسیدگی به معضل کارگران قرارداری امروز به یک اولویت در جامعه کارگری تبدیل شده است و در این زمینه نیازمند همراهی قانونی مجلس شورای اسلامی هستیم.

گروسی با اشاره به رسیدگی به شکایات کارگری در قزوین بیان کرد: سال گذشته در قزوین بیش از ۳ هزار و ۵۶۴ شکایت کارگری از کارفرمایان ثبت و رسیدگی شد که این میزان نسبت به آمار سال ۹۷ نزدیک به ۶ درصد کاهش و روند بهبود  را نشان داد.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های جدی ما در سال گذشته برای تحقق حقوق کارگران رسیدگی فوری به شکایات کارگری بود که موجب شد با تسریع روند رسیدگی و کاهش فرآیندها میانگین مدت زمان رسیدگی به این پرونده‌ها به ۲۰ روز برسد.

قزوین پرچم‌دار اصلاحات قانون تولید و تجارت

در بخش دیگری از این دیدار لطف الله سیاهکلی نماینده منتخب مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات حوزه تولید و تجارت در کشور بیان کرد: اگرچه قانون باید حامی تولید کننده و جامعه کارگری باشد اما گاهی مشاهده می‌شود نقص در قوانین توانسته است حقوق طرفین را تضییع و به روند تولید صدمه وارد کند.

وی بیان کرد: قوانین امروز موجود در کشور پاسخگوی نیاز کشور نیست و در بسیرای از موارد قانون نمی‌تواند به مشکلات ایجاد شده پاسخ مناسب بدهد.

نماینده منتخب مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: امروز زمان اصلاحات بزرگ در حوزه قانون تولید و تجارت باشد و از این رو قزوین به عنوان یکی از قطب‌های اساسی تولید در کشور می‌تواند در این زمینه پرچم‌داری کند.

سیاهکلی ادامه داد: شناسایی نواقص قانونی، خلاها و مواردی که قانون دچار ابهام و ایراد است از یک سو و تلاش برای رفع این مشکلات به نفع حوزه تولید از سوی دیگر می‌تواند راه برای تولدی و شکوفایی در کشور باز کند.

وی گفت: قوانین حوزه کار و تجارت باید با مفهوم تولید گره بخورد و شرایط به نفع تولید تغییر کند.

قوانین حوزه کسب و کار به نفع تولید تغییر کند

نماینده منتخب مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی افزود: تا زمانی که در دعوای بین بانک و واحد تولیدی بانک پیشتاز باشد و بتواند با بیکار کردن کارگران و تعطیلی کارخانه طلب خود را وصول کند نمی‌تواند ادعا داشت که ما حامی تولید هستیم و نیاز است که به صورت جدی به سمت منطقی شدن قوانین در حوزه کسب و کار و حمایت قانونی از حوزه تولید پیش برویم.

سیاهکلی ابراز داشت: سوددهی، تولید و پیشرفت واقعی زمانی در یک واحد صنعتی رقم می‌خورد که درآمد کارگر با تولید و سودآوری ارتباط مستقیم داشته باشد، به عبارتی سرمایه‌گذار و کارآفرین باید کارگر را در سود خود شریک بداند نه این که با حقوقی اولیه برای رسیدن به سودآوری کلان از کارگر انتظار همراهی داشته باشد.

وی گفت: امروز سرمایه‌گذاران نیز در کشور دچار مشکلاتی هستند که قطعا با اصلاح این رویه‌ها و تمایل به سمت شیوه‌های جدید می‌توان بر این مسئله نظارت و مدیریت درست را اعمال کرد.

نماینده منتخب مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مسئله کیفیت امروز در برخی از واحدهای صنعتی و تولیدی نادیده گرفته شده است در حالی که در دنیای رقابت و تکنولوژی کیفیت حرف اول را می‌زند و محصول بدون کیفیت جایی در بازارهای عرضه و تقاضا ندارد.

کارآفرین در کشور تکریم نمی‌شود

سیاهکلی گفت: متاسفانه فرهنگ غلطی طی چند سال گذشته در حوزه صنعت و تولید در کشور ایجاد شده است که واژه کارآفرین و سرمایه‌گذار را از یکدیگر متمایز کرده است اما به نظر ما کسی که در شرایط امروز حاضر می‌شود سرمایه خود را در عرصه تولید هزینه کند باید با عنوان « کارآفرین» مورد تکریم قرار گیرد.

وی بیان داشت: باید بپذیریم سرمایه‌گذار و کارآفرین برای سوددهی اقتصادی وارد این عرصه می‌شود و با توجه به تاثیری که این افراد در حوزه اشتغال، اقتصاد و تکمیل زنجیره تولید در استان دارند باید از این افراد تکریم شود در حالی که رویه‌های حاکم بر این حوزه در کشور امروز این گونه نیست.

نماینده منتخب مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این که یاد بگیریم به سرمایه‌گذار به چشم احترام نگاه کنیم قطعا مسیر را برای خدمت به این افراد پیش روی ما باز می‌کند و این فرصت را در اختیارما قرار می‌دهد تا با نگاهی منطقی مشکلات و رویه‌های غلط موجود را شناسایی و برای رفع آن برنامه‌ریزی کنیم.

کد خبر: ۱۹٬۳۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha