۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
بلاتکلیفی کارگران اخراجی؛ دلخوش به وعده های پساکرونایی
بازار از مازندران گزارش می‌دهد:

بلاتکلیفی کارگران اخراجی؛ دلخوش به وعده های پساکرونایی

ساری- ۳۰ هزار کارگر بیش از پنج هزار واحد تولیدی و صنفی مازندران هم‌زمان با شیوع کرونا بیکار شدند اما نه‌تنها تاکنون ریالی بیمه بیکاری دریافت نکرده‌اند بلکه هرروز ناامیدتر از روز قبل روزگار سپری می‌کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها- اگرچه بیش از ۳۰ هزار کارگر مازندران برای دریافت بیمه بیکاری ثبت‌نام کردند اما متولیان امور در بخش تعاون معتقدند ۱۲ هزار کارگر مشمول دریافت بیمه هستند و تأمین اجتماعی نیز ساز خود را می‌زند.

باگذشته سه ماه از بیکاری شمار قابل‌توجهی از کارگران، دست‌فروشان، رانندگان و تاکسیرانان هنوز ریالی به کارگران خانه‌نشین و بیکار پرداخت نشد و متولیان امر نبود اعتبار را دلیل این مسئله عنوان می‌کنند.

یک کارگر مازندرانی که از اسفند ۹۸ تاکنون بیکار شده است، به خبرنگار بازار می‌گوید: دو ماه از ثبت‌نام در سامانه درخواست بیمه بیکاری می‌گذرد و فقط یک پیامک برای ما ارسال شد که درخواست شما در حال بررسی است و برای شیوع از بیماری از مراجعه حضوری پرهیز کنید.

دو ماه از ثبت‌نام در سامانه درخواست بیمه بیکاری می‌گذرد و فقط یک پیامک برای ما ارسال شد که درخواست شما در حال بررسی است و برای شیوع از بیماری از مراجعه حضوری پرهیز کنید

محمد که علاوه بر اخراج شدن و بیکاری از کار، مستأجر نیز هست، ادامه می‌دهد: در این اوضاع‌واحوال بیکاری و خانه‌نشین شدن، صاحب‌خانه نیز بر مشکلاتمان افزوده است و می‌گوید یا خانه را تخلیه کنید و یا اجاره را دو برابر سال قبل باید افزوده شود.

شیوع کرونا و بیکاری نان‌آور منزل

همسر یکی از کارگران بیکار شده در مازندران نیز می‌گوید: شیوع کرونا و بیکاری نان‌آور منزل، اوضاع‌واحوال زندگی را برای ما سخت کرده است و از تأمین هزینه‌های زندگی عاجز ماندیم.

این بانوی ساروی بابیان اینکه دل‌خوشی ما در این اوضاع‌واحوال بد اقتصادی به دریافت بیمه بیکاری بود، افزود: باگذشت حدود دو ماه و چند بار مراجعه حضوری به اداره کار و تأمین اجتماعی، مسئولان می‌گویند فعلاً خبری نیست.

طبق قانون کار، کارگرانی که بیمه بودند و نسبت به پرداخت حق بیمه آنان از سوی کارفرما اقدام می‌شد مشمول دریافت بیمه بیکاری می‌شوند

در استان مازندران ۳۰ هزار نفر متقاضی دریافت بیمه بیکاری ناشی شیوع کرونا شدند که متولیان امر پس از راستی آزمایی حدود چهار هزار نفر را تأیید کردند و این مسئله موجی از نارضایتی را بین انجمن‌های صنفی و کارگری ایجاد کرده است.

نرخ بیکاری در مازندران حدود ۱۰ درصد است و طبق اعلام مسئولان تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیش از ۱۱۰ هزار بیکار شناسایی‌شده در استان وجود دارد که ۴۰ هزار نفر در کاریابی‌ها برای یافتن شغل ثبت‌نام کردند و با شیوع کرونا نیز ۳۰ هزار نفر اظهار بیکاری و اخراج شدن کردند و متقاضی دریافت مقرری شدند.

منتظر دریافت اعتبار هستیم

از مجموع افرادی که متقاضی دریافت بیمه بیکاری هستند، یک هزار و ۳۰۰ نفر کارگر ساختمانی و میدانی هستند. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه بیکاری ناشی از کرونا جزو حوادث غیرمترقبه محسوب می‌شود، گفت: ازاین‌رو نمی‌توان از درآمدهای سازمانی به کارگران مقرری پرداخت شود و باید اعتبار موردنیاز آن را تأمین کنیم.

وی شمار کارگرانی که متقاضی دریافت بیمه بیکاری شدند را در استان حدود ۳۰ هزار نفر بیان کرد و گفت: برای پرداخت مقرری بیمه بیکاری باید اعتبار آن از سوی دولت تأمین شود و تاکنون ابلاغی نداشتیم.

وی درعین‌حال به اعطای کارت اعتباری خرید اضطراری برای خانواده‌های آسیب‌پذیر شامل رانندگان، کارگران فصلی و دست‌فروشان اشاره کرد و گفت: این افراد برای دریافت کارت خرید اضطراری از طریق سامانه اطلاعات رفاه ایرانیان شناسایی و سپس به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند.

اصغری با اشاره به اینکه کارگران و افراد بیکار شده نیازی نیست برای ثبت بیکاری مراجعه حضوری داشته باشند، گفت: این افراد تا پایان اردیبهشت‌ماه می‌توانند از طریق سامانه نسبت به ثبت‌نام و دریافت کد رهگیری اقدام کنند.

از مجموع ثبت‌نام کنندگان برای دریافت بیمه بیکاری ناشی از شیوع کرونا در مازندران حدود سه هزار و ۸۰۰ نفر واجد شرایط و مشمول دریافت مقرری شناسایی شدند

درعین‌حال علی‌اصغر محمودی مدیرکل تأمین اجتماعی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۱۱ هزار کارگر در استان مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کنند، افزود: از مجموع ثبت‌نام کنندگان برای دریافت بیمه بیکاری ناشی از شیوع کرونا حدود سه هزار و ۸۰۰ نفر واجد شرایط و مشمول دریافت مقرری شناسایی شدند.

وی درباره دلیل پرداخت نشدن مقرری بیمه بیکاری، تأمین نشدن اعتبار را مطرح کرد.

به گزارش بازار، تعطیلی کسب‌وکارها و ناهمخوانی حقوق و دستمزد کارگران در حالی است که خانوارهای زیادی چشم‌انتظار دریافت حقوق حداقلی ناشی از بیمه بیکاری هستند تا بتوانند بخشی از مشکلات خود را رفع کنند و تعلل در پرداخت، این قشر را بلاتکلیف و سرگردان کرده است.

شیوع کرونا سبب شد تا ۱۴۰ هزار واحد صنفی و کسبی مازندران حدود دوماه تعطیل باشد و زیان حدود ۹ هزار میلیارد تومانی به این بخش وارد شود، از سوی دیگر این ویروس منحوس ۱۵ هزار شاغل بخش گردشگری و سه هزار و ۵۰۰ تاسیسات گردشگری را در استان مازندران به کام تعطیلی کشانده است.

کد خبر: ۱۹٬۳۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha