۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۷
ثبات در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی؛ راهی برای تقویت پیش‌بینی‌پذیری بورس
مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد

ثبات در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی؛ راهی برای تقویت پیش‌بینی‌پذیری بورس

نظام بانکی کشور به دلیل بنگاه‌داری، شرکت‌داری و وجود ناترازی بالا در برخی از بانک‌ها با مشکلاتی در تهیه منابع مالی مواجه است که بازار سرمایه می‌تواند وجود چنین نقصی را در بانک مرکزی مرتفع کند.

به گزارش بازار به نقل از با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، وحید شقاقی شهری، مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی به ارزیابی این روزهای معاملات بورس و نیز مشکلات حاکم در این بازار پرداخت و افزود: باید بپذیریم که بازار سرمایه می تواند عامل تامین مالی برای بنگاه ها باشد و از این طریق بخشی از کمبود سرمایه در گردش ها را برطرف کند.

وی بازار سرمایه را محرکی برای رشد اقتصادی دانست و اظهار داشت: متاسفانه نظام بانکی کشور به دلیل بنگاه‌داری، شرکت‌داری و وجود ناترازی بالا در برخی از بانک‌ها با مشکلاتی در تهیه منابع مالی مواجه است.

شقاقی شهری با تاکید بر اینکه بازار سرمایه می تواند وجود چنین نقصی را در بانک مرکزی مرتفع کند، خاطرنشان کرد: اکنون بازار سرمایه کشور، بازاری بزرگ بوده و عملا با احتساب مشمولان سهام عدالت دارای جمعیتی بیش از ۵۰ میلیون نفر سهامدار است.

مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: با توجه به وجود چنین ظرفیتی در بازار سرمایه باید تلاش کرد تا زمینه رفع مشکلات نهایی در بازار سرمایه را برطرف کنیم.

وی بازار سرمایه را یکی از اولویت های فعالیت رییس جمهور دانست و اعلام کرد: تلاش برای تحقق وعده ها می تواند زمینه ساز افزایش امید و اعتماد سرمایه گذاران به بازار سهام باشد.

شقاقی شهری تاکید کرد: مشکلات فعلی حاضر در بازار سرمایه از جمله مسایلی است که از سال ٩٩ به دلیل ضعف نظارت ها و ساختارهای نهادی در بازار سرمایه ایجاد و منجر به ضرر و زیان بسیاری از سهامداران خرد در این بازار شد.

مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی به وجود برخی از مشکلات در بازار سرمایه کشور تاکید کرد و گفت: وزارت اقتصاد باید تلاش کند زمینه رفع این موانع و مشکلات را فراهم کند، اما بخشی از این مشکلات فراتر از سازمان بورس و وزارت اقتصاد است و جزو مسایل اقتصاد کلان است که باید برای رفع آنها در درون دولت به اجماع برسند.

وی معتقد است که باید تلاش شود تا قیمت‌گذاری دستوری از کالاهایی که هنوز شامل حذف این نوع قیمت‌گذاری نشده‌اند، حذف شود.

شقاقی شهری اظهار داشت: بهتر است اقدامی صورت گیرد تا شفافیت و ثباتی را در بازار سرمایه از حیث قوانین و مقررات ایجاد کنیم که در این زمینه باید از تصمیمات شبانه و تغییر مکرر قوانین و مقررات جلوگیری کنیم.

مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: هر چقدر در بازار سرمایه به سمت پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد و نیز ثبات اقتصاد حرکت کنیم، بازار سرمایه واکنش مثبتی را نسبت به این اتفاق از خود نشان خواهد داد.

به گفته وی، باید ارکان دولت به یک اجماع در زمینه ثبات بخشی تصمیمات، سیاست گذاری و رویه های مدنظر برسند.

مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: این مساله زمینه پیش بینی پذیری بازار را ارتقا می دهد و تحقق چنین اتفاقی می تواند کمکی در رشد و ثبات بخشی بازار سرمایه باشد.

کد خبر: ۱۹۳٬۸۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha