۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱
ضعف دولت در حفظ ارزش پول ملی!| آیا صالح آبادی با دلار ۳۸ هزار ۲۰۰تومانی می ماند؟
«بازار» گزارش می دهد؛

ضعف دولت در حفظ ارزش پول ملی!| آیا صالح آبادی با دلار ۳۸ هزار ۲۰۰تومانی می ماند؟

با اوج گیری نرخ ارز و سکه در بازار، فوران رشد نقدینگی و افت ارزش پولی طی ۱۴ ماهه مدیریت رئیس کل بانک مرکزی، خبرهای تائید نشده حکایت از ترک صالح آبادی از ساختمان معروف میرداماد دارد.

بازار گروه بانک و بیمه: قیمت انواع ارز بدون هیچ موانعی همچنان در حال افزایش است آنگونه که دلار مرز ۳۸ هزار تومان را در نوردید، افزایش قیمتی که کارشناسان تبعات چنین آشفته بازاری را در اقتصاد کشور و خانوارها سخت و بحرانی پیش بینی می کنند و معتقدند؛ بانک مرکزی در کنترل قیمت این کالای مهم سرنوشت ساز ناتوان است. البته مدیریت بانک مرکزی در دولت دکتر رئیسی را فردی بر عهده دارد که متخصص بازار سرمایه است هر چند وی چند سالی نیز در باز پول صاحب منصب بوده اما از همان ابتدای سکانداری وی برمسند بانک مرکزی خیلی ها معتقد بودند که ریاست بانک مرکزی را باید کسی عهدار شود که علاوه برعلم، تجربه و تخصص، سیاست گذاری قوی برای صیانت ازحفظ ارزش پول ملی، مدیری توانمند درمقابل رشد تورم و نقدینگی باشد و از طرفی در چینش مدیران تراز اول این بانک بر اصل شایسته سالاری بدور از سیاسی کاری و حزب بازی توجه کند تا با مدیریتی قوی فرمان بانک مرکزی بسمت توسعه، رونق اقتصادی، بهود معیشت مردم آنطور که ارزش پول ملی حفظ شود، بچرخد.

زمانی کلید ساختمان شیشه ای معرف خیابان میرداماد به صالح آبادی سپرده شد که نرخ دلار در کانال ۲۷ هزار تومان قرارداشت اما طی این مدت قیمت دلار به بیش از ۳۸ هزارتومان رسیده است. از طرفی نیز پول ملی طی این مدت آن قدربی ارزش شده است که خیلی ها باید دو شیفته کار کنند تا بتوانند به زور امورات زندگی خود را بچرخانند

کارنامه ضعیف بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز

هرچند دکترعلی صالح آبادی مدیری جوان و کاربلد در دو حوزه پولی و مالی است و از توان بالایی در این بخش ها برخورداراست اما آنگونه که مشاهده می شود وی در طول مدیریت ۱۴ ماهه خود در بانک مرکزی خیلی نتوانسته است خوش بدرخشد چرا که زمانی کلید ساختمان شیشه ای معرف خیابان میرداماد به او سپرده شد، نرخ دلار در کانال ۲۷ هزارتومان قرارداشت اما طی این مدت قیمت دلار با حرکتی شتابان هم اکنون به بیش از ۳۸ هزارتومان رسیده است. از طرفی نیز پول ملی طی این مدت آن قدربی ارزش شده است که خیلی ها این روزها باید دو و یا بعضا سه شیفته کار کنند تا بتوانند به زور، امورات زندگی خود را بچرخانند.

دراین میان هرچند نباید همه تقصیرات آشفتگی اقتصاد را به گردن بانک مرکزی انداخت چرا که مشکلاتی چون تشدید تحریم ها، تاثیر اجرای برخی سیاست گذاری های کلان اقتصادی نظیر حذف ارزترجیحی بر رشد نرخ تورم، الزام بانک ها به پرداخت وام و تسهیلات تکلیفی، ناهماهنگی های تیم اقتصادی دولت و ... سری موضوعاتی است که توان بانک مرکزی را در اداره درست اموراقتصاد کشور در حوزه پولی تضعیف کرده است اما به عقیده کارشناسان،بانک مرکزی می توانست برای حفاظت و صیانت از ارزش پول ملی آنطور که تورم به این شکل معیشت مردم را در تنگنا قرار ندهد در برابر اجرای برخی سیاست های تورم زا ایستادگی می کرد و یا به گونه ای بازار ارز را سامان می بخشید که این بازارمهم اقتصادی به این حال روز نمی افتاد. به هر حال نداشتن قدرت نه گفتن و عدم استقلال بانک مرکزی در اجرای برخی سیاست های تحمیلی دولت موجب شده تا تورم اکنون سرسام آور و نقدینگی افسار پاره کند و به نظر می رسد بازار پولی کشور نیاز به یک شوک مدیریتی دارد.

شایعاتی مبنی بر رفتن صالح آبادی از بانک مرکزی مطرح است و زمزمه هایی برای جایگزینی دکتر محمد رضا فرزین مدیرعامل فعلی بانک ملی همچنین شمس الدین حسینی وزیراقتصاد در دوران دولت احمدی نژاد برای سکانداری بانک مرکزی به گوش می رسد

صالح آبادی در بانک مرکزی می ماند یا می رود؟

البته صالح آبادی خیلی تلاش کرده است که برای جلوگیری از رشد تورم در بانک مرکزی پولی چاپ نشود تا از این طریق ترمز نقدینگی تا حدودی کشیده شود اما آن طور که شاخص های اخیر گزارش خود بانک مرکزی نشان می دهد، مشخص است برای تامین نیاز مالی دولت به جای استقراض و چاپ پول از حساب شرکت های دولتی برداشت انجام می شود، سیاست مسکنی که نتوانست در این دوره ۱۴ ماه مانعی برای رشد نقدینگی در کشور شود.

سیاست گذاری اشتباه فروش ارز گران در بازار برای تامین نیاز مالی دولت نه از طریق چاپ پول بلکه از طریق فروش ارز گران با عرضه انبوه آن به بازار نیز یکی دیگر از سیاست های اشتباه بانک مرکزی است که به گفته خبرگان اقتصادی چون دولت بزرگترین دارنده و فروشنده ارز است و با فروش آن در بازار کسب منابع هنگفت می کند بنابراین خیلی راغب به این نبوده که قیمت ارز خیلی پایین درنظر گرفته شود این در حالی است که به جایی اینکه مدیریت بازار ارز را با درایت و اصول کارشناسی در دست داشته باشد، سکان تعیین نرخ ارز را به دست معامله گران در بازار توافقی داده است و آنها با نرخ گذاری هر روز قیمت آن را در بازار به نفع خود و صد البته دولت بالا می برند که دود این بی تدبیری باید به چشم مردم بینوا بروند چرا که با افزایش نرخ ارز در بازار قیمت همه کالاها نیز سیر صعودی به خود گرفته و ارزش پول ملی روز به روز آب می رود.

سیاستی که بانک مرکزی برای ترغیب ارز صادرکنندگان به بازار و ایجاد بازار معاملات توافقی ارز دست به این کار زد. اکنون اما شایعاتی مبنی بر رفتن صالح آبادی از بانک مرکزی مطرح است و زمزمه هایی برای جایگزینی دکتر محمد رضا فرزین مدیرعامل فعلی بانک ملی ومعاون پیشین اقتصادی وزیر اقتصاد در دولت احمدی نژاد همچنین شمس الدین حسینی عضوفعلی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی وزیراقتصاد در دوران دولت احمدی نژاد برای سکانداری بانک مرکزی به گوش می رسد. این درحالی است که اخیرا رئیس کل بانک مرکزی چند روزی در بانک مرکزی حضور نداشت و خیلی از رسانه ها علت عدم حضور وی را قهر و احتمال برکناری وی از ریاست بانک مرکزی عنوان کردند اما صالح آبادی دیروز با حضور در بانک مرکزی به حاشیه ها پایان داد.

مردم به دلیل ناتوانی در مدیریت اقتصاد کشور هم اکنون با فشار اقتصادی مضاعفی مواجه اند. موضوعی که ناشی از کاهش شدید ارزش پول ملی است و دولت به جای اینکه با درایت و سیاست گذاری درست برای حل چنین معظلی چاره جویی کند، متاسفانه شاهد رشد روز افزون نرخ ارز در بازار است

بی ارزش شدن روز افزون پول ملی در پی رشد قیمت ها در بازار ارز

علی قنبری، اقتصاددان در گفتگو با «بازار» درباره آشفتگی قیمت ها دربازار ارز و ناتوانی تیم اقتصادی دولت بخصوص مدیریت بانک مرکزی در ساماندهی این بازار، گفت: قیمت ارز سرسام آور در حال رشد است، این رشد قیمت پول ملی را بیش از پیش بی ارزش می کند و قدرت خرید مردم را به شدت پایین می آورد، کاهش قدرت خریدی که هم اکنون اغلب مردم توانایی تامین معاش روزمره خود را با این گرانی ها ندارند.

وی با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت در تحقق برنامه های اقتصادی خود بخصوص وعده بهبود معیشت مردم، مردود شده است، گفت: مردم به دلیل ناتوانی در مدیریت اقتصاد کشورهم اکنون با فشار اقتصادی مضاعفی مواجه و برای گذاران زندگی خود لنگ مانده اند موضوعی که ناشی از کاهش شدید ارزش پول ملی است و دولت به جایی اینکه با درایت و سیاست گذاری درست برای حل چنین معظلی چاره جویی کند، متاسفانه شاهد رشد روز افزون نرخ ارز در بازار است. نتیجه چنین فاجعه ای نه تنها اقتصاد خانوارها بیش از این در تنگناه سخت معیشتی قرارمی گیرد بلکه نرخ رشد اقتصادی کشور بشدت کاهش، نرخ بیکاری افزایش و بخش تولید نیز با مشکل عدیده مواجه خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی به عنوان متولی حافظ ارزش پول ملی و سیاست گذار در مهار نرخ تورم و نقدینگی کارنامه قابل قبولی ندارد و در ارزیابی های اقتصادی کاملا واضح است که نتوانسته مسئولیت خود را آنگونه که باید باشد به درستی انجام دهد چرا که اکنون نرخ تورم در کشور بالا، حجم نقدینگی نجومی و ارزش پول ملی لحظه به لحظه افت می کند

وقتی رئیس کل بانک مرکزی در انجام وظایف خود ناتوان است

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: رئیس کل بانک مرکزی به عنوان متولی حافظ ارزش پول ملی و سیاست گذار در مهار نرخ تورم و نقدینگی کارنامه قابل قبولی ندارد و در ارزیابی های اقتصادی کاملا واضح است که نتوانسته مسولیت خود را آنگونه که باید باشد به درستی انجام دهد چرا که اکنون نرخ تورم در کشور بالا، حجم نقدینگی نجومی و ارزش پول ملی لحظه به لحظه افت می کند.

قنبری اظهارداشت: وقتی بانک مرکزی بی اختیاربله قربان گوی دولت است و از طرفی در انجام وظایف خود ناتوان بوده این موضوع به معنای سلب مسئولیت است. البته بانک مرکزی به تنهایی شاید خیلی نتواند برای رونق اقتصاد کشور کاری را پیش ببرد بلکه تیم اقتصادی دولت باید در این مسیر با هم هماهنگ باشند تا وعده های که به مردم و سرمایه گذاران در شعارهای انتخاباتی چون توسعه اقتصادی، ایجاد اشتغال، رشد شاخص های اقتصادی، کاهش تورم، بهبود معیشت مردم، رونق بازار سرمایه و ... محقق شود این در حالی که طی این مدت هیچ کدام از این وعدها به درستی محقق نشده بلکه فشار اقتصادی جامعه را احاطه کرده است.

همه می دانند که قیمت ارز هیجانی در بازار افزایش می یابد بنابراین مدیران کاربلد تصمیم گیر در تیم اقتصادی دولت نباید بازار را به این شکل رها کنند که نرخ دلار به بیش از ۳۸ هزار تومان برسد در چنین شرایطی این سئوال در اذهان عمومی متبادر می شود که مدیران بانک مرکزی چکار می کند؟

افزایش قیمت ارز ربطی به متغیرهای اقتصادی ندارد

سید مرتضی افقه دیگر کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه نیز در گفتگو با «بازار» درباره این روزهای وضعیت اقتصادی مردم با رشد قیمت ارز و گرانی هایی که قدرت خرید مردم را بشدت کاهش داده است، گفت: دولت و مشاورین اقتصادی آن گویا متوجه نیستند که افزایش نرخ ارز ربطی به متغیرها و سیاست گذاری های اقتصادی ندارد و این پدیده حاصل بی برنامگی و بی تدبیری برای ساماندهی قیمت ها در بازار ارز است که توجه چندانی به آن نمی شود.

وی با بیان اینکه البته همه می دانند که تحریم ها بر این موضوع بی تاثیر نیست و عوامل داخلی و خارجی باعث شده که قیمت ارز هیجانی در بازار افزایش یابد اما مدیران کاربلد تصمیم گیر در تیم اقتصادی دولت نباید بازار را به این شکل رها کنند که نرخ دلار به بیش از ۳۸ هزار تومان برسد در چنین شرایطی این سئوال در اذهان عمومی متبادر می شود که مدیران بانک مرکزی چکار می کند؟

این کارشناس اقتصادی همچنین با بیان اینکه البته سکاندار بانک مرکزی باید فردی اقتصاد بلد با گرایش پولی بانکی باشد و به خوبی با تخصص و تجربه لازم مدیریت بازار پول را بداند و در دست گیرد، افزود: مشکل اصلی این روزها در اقتصاد کشور علاوه بر تاثیر گذاری مسائل سیاسی و بین المللی ضعف و ناکارآمدی مدیریتی است. به طور مثال وقتی قیمت دلار روز به روز افزایش می یابد و کنترلی در این بازار به چشم نمی خورد باید شاهد افت ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید مردم بود.

بنا به این گزارش، با آنکه گزارش های منتشره شده از سوی مراجع رسمی دولت حکایت از کاهش نرخ تورم را دارد اما مردم افزایش قیمت ها را هر روز می بینند از طرفی اکنون که نرخ دلار به بیش از ۳۸ هزار تومان رسیده است بی تردید آثار آن بیش از پیش قدرت خرید آنها را در تامین مایحتاج زندگی کم و کمتر می کند. کارشناسان معتقدند؛ دولت و تیم اقتصادی باید با درایت فکری به حال وضعیت اقتصاد کشور و مدیریت متولیان اصلی بازار پول کنند تا معیشت مردم بیش از این در تنگنا قرار نگیرد.

کد خبر: ۱۹۳٬۷۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha