۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۹
پتروشیمی و پالایشی‌ها در بدترین سناریوها، بازدهی معقولی نصیب سرمایه‌گذاران می‌کنند
کارشناس بازار سرمایه:

پتروشیمی و پالایشی‌ها در بدترین سناریوها، بازدهی معقولی نصیب سرمایه‌گذاران می‌کنند

برخی صنایع در شرایطی قرار دارند که می‌توان به سرمایه‌گذاری در آن‌ فکر کرد و صنایع پتروشیمی در این زمره قرار می‌گیرند که در بدترین سناریوهای ترسیمی، می‌توانند بازدهی معقولی را نصیب سرمایه‌گذاران کنند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، مجتبی بهرامی، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که علت و ریشه اصلی نگاه کوتاه مدت سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه چیست؟ به بورسان گفت: بخشی از موضوع به گذشته برمی‌گردد چرا که تشدید دعوت دولت و استقبال بدون تحلیل مردم از بازار سرمایه در سال ۹۹ آسیب‌های شدیدی به سهامداران وارد کرد که با این اتفاق ضمن بی‌اعتماد شدن سهامداران به بازار، سرمایه‌گذاران غیر حرفه‌ای مسیر خروج از بازار را طی و به بازارهای دیگر روی آوردند.

بهرامی تاکید کرد: اینکه حرفه ای‌های بازار با عوام همسو شوند منطقی نیست زیرا شرایط سرمایه‌گذاری افراد با یکدیگر متفاوت است.

وی با بیان اینکه یک سرمایه‌گذاری اشتباه می‌تواند دارایی‌های مردم را از بین ببرد، تصرح کرد: برای کنترل لنگرهای تورمی همانند افزایش قیمت سکه و ارز باید به سوی استفاده از ابزارهای نوین بورسی پیش رفت؛ که می‌توان به بازار آتی اشاره کرد.

به گفته این کارشناس بازار؛ دولت با استفاده از بازار آتی می‌توانست مسیری به وجود بیاورد که اگر قیمت‌ها دچار حباب بود، عرضه و اگر قیمت‌ها ارزنده می‌شد بازار را کنترل کند و عطش معاملات کاغذی، در بازار کف خیابان هم گرفته می‌شد.

به گفته بهرامی؛ بدون شک افراد فعال در بازار آتی، از جمله تحلیل‌گران خبره‌ای هستند که می‌توانند در مسیر تعیین قیمت سکه و ارز به دولت کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: مسیر بازارهای جهانی یک مسیر ثابتی شده است و انتظار ریزش شدید قیمت نفت، طلا و یا فلزات اساسی وجود ندارد، بنابراین با در نظر گرفتن ثبات قیمتی و در صورت بررسی دقیق صورت‌های مالی شرکت‌ها، بدون شک می‌توان یکسری از شرکت‌ها را در بازار بورس تهران یافت که حتی در سخت‌ترین مسیر پیش رو می توانند روندی را طی کنند و با تمامی اتفاق‌های غیرقابل پیش‌بینی، سودی بیش از تورم کسب کنند.

این کارشناس تاکید کرد: اگر سهامداران خواهان ماندن در بازار سرمایه هستند با تحلیل صنایع مختلف می‌توانند بخشی از دارایی خود را در بازار حفظ کنند و اگر بازار شرایط رشد را پیدا کند، از قافله جا نمانند.

به عقیده وی؛ شرایط بازار سرمایه این روزها دستخوش اتفاقاتی است که در سال‌های گذشته رخ داده اما در حال حاضر برخی صنایع در شرایطی قرار دارند که می‌توان به سرمایه‌گذاری در آن‌ها فکر کرد و صنایع پتروشیمی و پالایشی در این زمره قرار می‌گیرند که حتی در بدترین سناریوهای ترسیمی، می‌توانند بازدهی معقولی را نصیب سرمایه‌گذاران کنند.

کد خبر: ۱۹۳٬۶۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha