۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳
افزایش ۲.۵ درصدی تولید جهانی جو| جایگاه نهم ایران در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲

افزایش ۲.۵ درصدی تولید جهانی جو| جایگاه نهم ایران در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲

درحالی که فائو تخمین زده تولید جهانی جو در سال ۲۰۲۲-۲۰۲۳ به بیش از ۱۴۵میلیون و ۵۳۰هزار تن برسد، ایران با تولید ۲میلیون و ۷۰۰هزار تن در جایگاه نهم دنیا قرار دارد.

بازار؛ گروه کشاورزی: جو یکی از قدیمی‌ ترین گیاهان زراعی بوده که از ده هزار سال قبل توسط بشر کشت می ‌شده است. جو یکی از مهمترین غلات دانه ریز است که در ایران پس از گندم از لحاظ تولید و سطح زیر کشت در رتبه دوم قرار دارد و به عنوان یکی از محصولات استراتژیک در تامین نیازهای علوفه‌ای کشور از اهمیت خاصی برخوردار است. از سوی دیگر زراعت جو از آن جهت دارای اهمیت است که در کشور ما اراضی وسیعی وجود دارد که به دلیل شوری خاک، عمق کم خاک و شوری آب زراعی صرفا برای تولید جو مناسب است.

تخمین تولید ۱۴۹میلیون و ۵۳۰هزار تن جو در سراسر جهان

به این ترتیب کشت محصول جو در سراسر دنیا از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بر اساس آنچه فائو منتشر کرده، پیش بینی می شود در سال زراعی ۲۰۲۲-۲۰۲۳ تولید جهانی جو به بیش از ۱۴۹ میلیون و ۵۳۰ هزار تن برسد. این در حالی است که بر اساس آمار فائو این میزان در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ حدود ۱۴۵ میلیون و ۵۰۰هزار تن بوده است. به این ترتیب در صورت محقق شدن میزان تخمین زده شده در سال ۲۰۲۲-۲۰۲۳ افزایش ۴.۰۶ میلیون تنی را نسبت به سال قبل به همراه خواهد داشت. به عبارت دیگر می توان گفت پیش بینی می شود تولید جهانی جو در سال زراعی ۲۰۲۲-۲۰۲۳ نسبت به سال قبل ۲.۷۹درصد رشد را به ثبت برساند.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان فائو در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ اتحادیه اروپا تولید حدود ۵۳ میلیون تن محصول جو را ثبت کرد و در جایگاه نخست تولید قرار گرفت. این در حالی است که روسیه با تولید ۱۷ و نیم میلیون تن در رتبه دوم تولید و استرالیا نیز با رقم زدن تولیدی به میزان ۱۳ میلیون تن در جایگاه سوم جهان قرار دارد.

ایران؛ در جایگاه نهم تولید جو

از سوی دیگر داده های فائو بیانگر این است که در مدت نامبرده به ترتیب کشورهای «اوکراین با بیش از ۱۰میلیون تن، کانادا با حدود ۷ میلیون تن، آرژانتین با حدود ۵ میلیون تن، ترکیه با ۴ ونیم میلیون تن، مراکش با ۲میلیون و ۷۸۰ هزار تن» در جایگاه چهارم تا هشتم تولید جو در دنیا قرار دارند.

بر اساس این گزارش ایران نیز در مدت نامبرده تولیدی به میزان ۲میلیون و ۷۰۰هزار تن محصول جو داشته است و به این ترتیب در جایگاه نهم دنیا قرار گرفته است. از سوی دیگر این آمارها حاکی از این است که «ایالات متحده، قزاقستان، اتوپیا، چین، هند و الجزایر» بعد از ایران در جایگاه دهم تا پانزدهم تولید قرار دارند. بر اساس گزارشات منتشر شده فائو همچنین تخمین زده است در بحث تولید جو در سال زراعی ۲۰۲۲-۲۰۲۳ ایران تولیدی به میزان ۳میلیون تن رقم بزند.

از سوی دیگر در این گزارش آمده است که تخمین زده می شود تولید محصول جو در اتحادیه اروپا در مدت نامبرده ۵۱میلیون و ۵۰هزار تن باشد به این ترتیب کاهش تولید نسبت به سال زراعی قبل خواهند داشت.

استرالیا؛ در صدر صادرات جو در ۲۰۲۱-۲۰۲۲

بر اساس این گزارش داده های آماری فائو نشان می دهد در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ در بخش صادرات جو، کشور استرالیا ۸ و نیم میلیون تن محصول جو را روانه بازارهای جهانی کرده است و در جایگاه برترین صادرکننده دنیا قرار دارد.

از سوی دیگر این داده های حاکی از این است که در مدت نامبرده به ترتیب «اتحادیه اروپا با صادرات بیش از ۷میلیون تن، اوکراین با ۶میلیون تن، روسیه با ۴ونیم میلیون تن، آرژانتین با ۳ و نیم میلیون تن، کانادا با یک و نیم میلیون تن» در جایگاه دوم تا ششم دنیا جای دارند. این در حالی است که کشورهای قزاقستان، سوریه و اروگوئه نیز در رتبه های بعدی صادرات جو جای دارند.

کد خبر: ۱۹۳٬۵۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha