۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۱
کنار زدن آمریکا توسط تنها هم پیمانش در خاورمیانه

کنار زدن آمریکا توسط تنها هم پیمانش در خاورمیانه

روابط پکن و ریاض ضربه ای گیج کننده به بایدن شمرده میشود آن هم درست در دورانی که جنگ جهانی انرژی یکی یکی درحال قربانی گرفتن است و اولین قربانی کسی نبود جز اروپا.

بازار؛ امیررضا اعتمادی: آمریکا با علم اینکه عربستان را به عنوان تنها شریک استراتژیکی از نظر اقتصادی و تنها راه نفوذش برای ورود به منطقه و خاورمیانه میداند، هیچگاه فکر نمی‌کرد عربستان برای فروش نفت به بازاری به غیر از آمریکا فکر کند، اما با دیداری که عربستان و چین انجام دادند به قدری دولت آمریکا را به هم ریخت که آمریکایی ها در تلاش بودند این دیدار را در رسانه های بین المللی بر ضد منافع ایران نشان دهند در صورتی که هم چین و هم عربستان به خوبی می‌دانند تنها راه همکاری اقتصادی این دو کشور عبور از شاهراه ارتباطی است که تحت تسلط ایران می‌باشد یعنی (تنگه هرمز).

در چند روز گذشته طی دیداری که رئیس جمهور چین با ولیعهد عربستان سعودی داشت، بیانگر این مسئله بود که پروژه خروج غرب و ناتو از خاورمیانه و منطقه به خوبی درحال انجام است. ایران سالهاست با استراتژی های دیپلماسی هم پیمان های قدرتمندی در خاورمیانه برای خود یافته است و با ورود به عنوان عضو رسمی سازمان همکاری شانگهای که کشور های عضو این سازمان تنها یک هدف اصلی یعنی «بیرون کردن ناتو و غرب» را از خاورمیانه دنبال میکنند، نشان داد که به طور جد به دنبال اتحاد میان کشور های خاورمیانه می‌باشد. پیش از این هم جمهوری اسلامی ایران طی سالهای گذشته به دنبال برنامه بیرون سازی غرب از منطقه، عراق و سوریه را از نیروهای آمریکایی خالی کرد. ایران با وجود متحدان قدرتمندی که هدف ضد غربگرایانه را دنبال میکنند راه نفوذ غرب را به خاورمیانه بسیار دشوار کرده بود، اما با این حال همچنان آمریکا یک متحد هم قسم در خاورمیانه به نام عربستان سعودی داشت که اصلی ترین تأمین کننده انرژی و نفت خام غرب هم می‌باشد. حال که به خوبی می‌دانیم چین مدتهاست به دنبال کنار زدن آمریکا از جایگاه نفوذ در یکی حیاط خلوت‌های خود در خاورمیانه است و برای کنار گذاشتن ابر قدرت روبه افول یعنی آمریکا باید وابستگی عربستان به آمریکا را قطع یا به صورت موقت هم که شده کاهش دهد.

همچنین از نظر بنده روابط پکن و ریاض ضربه ای گیج کننده به بایدن شمرده میشود آن هم درست در دورانی که جنگ جهانی انرژی یکی یکی درحال قربانی گرفتن است و اولین قربانی کسی نبود جز اروپا، آن هم به این دلیل که اروپایی ها چوب اعتماد به آمریکا را خوردند.

مسئله ای که بیش از هرچیز غرب را نگران‌ میکند «حاکمیت تمامیت ارضی و دورانی جدید در روابط کشور های دارای انرژی حوزه خلیج فارس و خاورمیانه می‌باشد» حال با تغییرات سیاست های دیپلماتیک و سیاستگذاری های انرژی میتوان به این باور دست یافت که تحولات عظیمی پیش رو است و در طی این تحول افول دو قدرت به نام آمریکا و اروپا، و شکوفایی تک قدرتی به نام متحدان خاورمیانه را پیش رو خواهیم داشت تک قدرتی که ایران، روسیه و چین سیاست های آن را مشخص خواهند کرد.

کد خبر: ۱۹۳٬۴۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha