۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۹
آغاز برنامه ارزیابی منابع جنگلی جهان
فائو اعلام کرد

آغاز برنامه ارزیابی منابع جنگلی جهان

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد؛ برنامه ارزیابی منابع جنگلی جهان موسوم به FRA۲۰۲۵ را آغاز کرد.

به گزراش بازار، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد- فائو از سال ۱۹۴۸ به تناوب در دوره‌های ۵ الی ۱۰ ساله اقدام به تدوین گزارش‌های "ارزیابی منابع جنگلی جهان" با هدف بررسی وضعیت موجود و روندهای آتی جنگل در راستای نیل به مدیریت پایدار جنگل نموده که تاکنون ۱۳ دوره ارزیابی انجام شده و آخرین آن نیز برنامه ارزیابی منابع جنگلی جهان فائو در سال ۲۰۲۵ است.

در این ارتباط، وظیفه رابطین ملی و تیم‌های فنی پشتیبان، تهیه اطلاعات و داده‌های ملی جهت برنامه FRA ۲۰۲۵ و همچنین کمک به فائو و سازمان‌های بین‌المللی همکار در راستای ایجاد هماهنگی در فرآیند گزارش‌دهی و اجتناب از موازی‌کاری است.

ارزیابی منابع جنگلی جهان در واقع برنامه‌ای است که هر ۵ سال یک بار از طریق اخذ بهنگام داده‌های منابع جنگلی از کشورهای عضو توسط کمیته جنگلداری فائو انجام گرفته و نتایج و ماحصل آن در کتابی تحت عنوان Forest Resources Assessment (FRA) منتشر و در اختیار کشورهای عضو قرار می‌گیرد.

در برنامه اخیر نیز بخش اصلی کار در فاصله سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ میلادی انجام خواهد پذیرفت.

در ضمن برگزاری کارگاه‌های منطقه‌ای در سال ۲۰۲۳ در حال برنامه‌ریزی و در دست اقدام بوده که در زمان مناسب به اطلاع رابطین ملی خواهد رسید.

در همین راستا، متعاقب ارسال مکاتبه‌ای رسمی از سوی دپارتمان جنگلداری فائو مبنی بر اعلام آغاز اقدامات اولیه برای دوره جدید برنامه مزبور از اوایل سال ۲۰۲۳ میلادی و درخواست از کشورهای عضو جهت معرفی رابط ملی و همچنین رابط علی‌البدل جهت همکاری در برنامه ارزیابی منابع جنگلی جهان فائو ۲۰۲۵، دفتر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان متبوع، ضمن هماهنگی با معاون محترم امور جنگل، پیگیری‌های لازم را به منظور تسریع در فرآیند انتخاب و معرفی رابطین به عمل آورد که پس از تائید نهائی توسط ریاست محترم سازمان، طی صدور احکام جداگانه‌ای، دکتر کامران پورمقدم- رییس مرکز جنگل‌های خارج از شمال به عنوان رابط ملی و مهندس مهراج خائیز-مدیرکل دفتر مهندسی و مطالعات به عنوان رابط علی‌البدل این برنامه معرفی و مراتب با ارسال نامه‌ای رسمی به دپارتمان جنگلداری فائو اعلام گردید.

شایان ذکر است در دوره قبلی ارزیابی منابع جنگلی جهان (FRA۲۰۲۰) هم مهندس رضا بیانی مدیرکل وقت دفتر مهندسی و مطالعات به عنوان رابط اصلی و دکتر پورمقدم رییس وقت شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری به عنوان رابط علی‌البدل مسئولیت انجام و هماهنگی برنامه یادشده را بر عهده داشتند.

کد خبر: ۱۹۳٬۲۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha