۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۱
«گلخانه» ظرفیت پول‌ساز اقتصاد کشاورزی | موانع صادراتی حذف شود
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

«گلخانه» ظرفیت پول‌ساز اقتصاد کشاورزی | موانع صادراتی حذف شود

گرگان- اغلب تولیدکنندگان گلستانی معتقد هستند به رغم کیفیت بالای محصولات گلخانه ای این منطقه، موانع صادراتی انگیزه‌ای برای ارسال این محصولات به بازار بین‌المللی را برای آنها نگذاشته است.

بازار؛ گروه استان ها: توسعه محصولات باغبانی یکی از سیاست های امروز در راستای تامین امنیت غذایی، کشاورزی پایدار، تثبیت اشتغال و نیز جلوگیری از مهاجرت به شهرها، توسعه صادرات و ارزآوری است که در این مسیر توسعه و ترویج کشت گلخانه‌ای با توجه به مهمترین مزیت آن یعنی نیاز کمتر به آب در مقایسه با سایر انواع کشت، به عنوان یکی از راهکارهای مهم به شمار می‌رود

همچنین کشت گلخانه‌ای به دلیل افزایش راندمان تولید، صرفه جویی در مصرف آب و حفاظت محصولات در برابر تغییرات ناگهانی دمای هوا حائز اهمیت است بر این اساس گسترش گلخانه‌ها از جمله راهکارهای عملی است که طی سال‌های اخیر توانسته مشکل کمبود منابع آبی و مدیریت شرایط محیطی را تا حد زیادی رفع کند و درست به همین خاطر است که سیاست کلی دولت در سال های اخیر به سمت توسعه محصولات گلخانه ای است.

این موضوعی است که «معین جاوید» گلخانه دار نمونه در استان به آن تاکید دارد و معتقد است: با کشت گلخانه ای می توان راندمان تولید محصولات را به شش تا ۱۰ برابر رساند. مشروح گفتگو با این کشاورز را در ادامه می خوانید:

* فواید کشت گلخانه ای چیست؟

با کشت گلخانه ای می توان انواع محصولات کشاورزی خارج از فصل را تولید کرد که در واقع از سودآورترین روش های مطمئن برای کشاورزی محسوب می شود. تولید محصولات گلخانه‌ای بهترین نوع سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی است زیرا در این روش میزان تولید در مقایسه با کشت سنتی، ۱۰ برابر می شود ضمن اینکه ارتقا سطح کیفی محصول هم در روش گلخانه ای بسیار چشمگیر است.

صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش بهره‌وری، امکان کاشت، داشت و برداشت محصول در تمام فصول، امکان پرورش محصولات خارج از فصل و اقلیم، قابلیت مقابله با تهدیدات و خسارات به خاطر امکان کنترل‌ و اقدامات پیشگیرانه، از دیگر برتری های کشت گلخانه ای است. ضمن اینکه در این روش با استفاده از سیستم هیدروپونیک امکان کاشت در زمین های شوره زار، دارای بیماری و فقر موادآلی ممکن است.

* شرایط صادرات محصولات گلخانه ای وجود دارد؟

محصولات گلخانه ای ایران یکی از بهترین و با کیفیت‌تـرین محصولات گـلخانه ای در جهان بشمار می‌رود که توانایی رقابت با بازارهای جهانی را دارد اما با توجه به اینکه تولید محصولات گلخانه ای استان در حال حاضر محدود است به ناچار چند گلخانه دار یک محصول را تجمیع کرده و در قالب یک یا چند کانتینر به کشور مقصد ارسال می کنند.

کشت گلخانه‌ای به دلیل افزایش راندمان تولید، صرفه جویی در مصرف آب و حفاظت محصولات در برابر تغییرات ناگهانی دمای هوا حائز اهمیت است

افزایش نرخ عوارض صادرات محصولات گلخانه ای، صادرات این محصولات را با چالش روبه رو کرده است و مانع جدی برای توسعه در این حوزه به شمار می رود. تعیین چنین عوارضی آن هم در شرایطی که تولید انجام شده و آماده صادرات است، با سیاست دولت مبنی بر توسعه گلخانه های کشور در تضاد است. گویی تصمیم گیرندگان نمی دانند محصول تولید شده، باید صادر شود. به عبارت دیگر اگر قرار است تصمیمی گرفته شود باید قبل از تولید به زارعان و تولید کننده ها اعلام شود نه پس از به عمل آوری محصول.

* درباره اهمیت توسعه کشت گلخانه ای توضیح دهید؟

کشاورزی یکی از مهمترین بخش‌های نظام اقتصادی به شمار می‌رود از این رو توسعه در این حوزه از اهمیت قابل توجهی برخوردار است و از آنجاییکه بخش کشاورزی چند وجهی است و با صنعت، خدمات، بازرگانی و تولید ارتباط دارد و با توجه به تغییر اقلیمی که در کشور اتفاق افتاده بهتر از در روش کشت کشاورزی سنتی تجدید نظر کرده و برای توسعه کشت گلخانه ای تلاش کرد.

در کشت‌ گلخانه‌ای مصرف آب در حدود ۱۰ برابر کاهش یافته و عملکرد تولید محصول ۱۲ برابر نسبت به کشت‌های مشابه در فضای باز افزایش دارد که این خود یکی از علل مهم و دارای اهمیت توسعه کشت گلخانه ای است نکته بعدی اینکه با توجه به افزایش جمعیت در دهه های اخیر و استفاده نامناسب بشر از آب و خاک باعث کاهش سطح سفره های آب زیرزمینی و مواد آلی خاک شده به این ترتیب با استفاده از کشت گلخانه ای می توان محصولات مورد نیاز را در سطحی کوچک و با آب بری کمتر تولید کرد. ضمن اینکه این نوع تولید، کشتی ایمن به شمار می رود زیرا افزایش یکباره دما و تغییرات آب و هوایی تاثیری بر محصول نخواهد داشت.

کد خبر: ۱۹۳٬۲۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha