۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۸
احتمال توقف پذیرش شرکت مبین در فرابورس
بازار گزارش می دهد؛

احتمال توقف پذیرش شرکت مبین در فرابورس

وزارت دفاع به طرفیت سهامداران خود خواستار توقف پذیرش شرکت مبین در فرابورس تا اعلام رأی دادگاه شده است.

بازار؛ گروه بورس: به تازگی دولت اعلام کرده که شرکت هایی که وارد بورس می شوند از بعد معافیت های مالیاتی در افزایش سرمایه و ... مورد حمایت قرار می گیرند به همین دلیل برخی شرکت ها به دنبال اصلاح ساختار برای ورود به بورس هستند.
شرکت راه سازی و معدنی مبین(سهامی خاص) به تازگی اعلام کرده که درخواست ورود به فرابورس را داده و هم اکنون شرایط آن در حال ارزیابی است.

این شرکت مهم‌ترین پروژه ای که در دست اجرا دارد و به واسطه آن قصد دارد تا وارد بورس شود پروژه معدن مهدی آباد است که ۴ درصد از ذخایر روی دنیا را در اختیار دارد. در صورت بهره برداری می تواند سهمی ۱.۶ درصدی از تولید ناخالص کشور را داشته است، اما این معدن در سال های اخیر به واسطه تغییر ساختار از هلدینگ به شرکت با حاشیه های همراه بوده، است.

وزارت دفاع از طریق یکی از شرکت ها در پروژه معدن مهدی آباد مشارکت دارد و حالا اعلام کرده واگذاری سهام شرکت خود به شرکت مبین خارج از فرایند قانونی بوده و پرونده‌ی در شعبه ۳۷ دادگاه تجدیدنظر استان تهران تشکیل شده که صورت جلسه مجمع عمومی سال ۹۶ معدن مهدی آباد مغایر با مقررات قانون تجارت و اساسنامه شرکت بوده و بر پایه آن حقوق سهامداران خود تضییع شده است

جزئیات از این قرار است که سهام یکی از شرکت های وزارت دفاع که جزو سهامداران پیشگام صنعت سرب و روی مهدی آباد بوده به شرکت راه و معدن مبین منتقل شده و حالا وزارت دفاع که از طریق یکی از شرکت های که در پروژه معدن مهدی آباد است در نامه‌ ای به فرابورس خواستار جلوگیری از ورود شرکت راه و معدن مبین به فرابورس شده تا سهام این شرکت در معدن مهدی آباد تعیین تکلیف شود و از این طریق منافع سهامداران وزارت دفاع و شاغلان و بازنشستگان وزارت دفاع تضییع نشود.

در همین راستا و با توجه به اینکه وزارت دفاع اعلام کرده واگذاری سهام شرکت خود به شرکت مبین خارج از فرایند قانونی بوده و پرونده‌ ای در شعبه ۳۷ دادگاه تجدیدنظر استان تهران تشکیل شده است. در واقع وزارت دفاع در نامه ای به سرپرست دادگاه های تجدیدنظر استان تهران تاکید کرده که صورت جلسه مجمع عمومی سال ۹۶ معدن مهدی آباد مغایر با مقررات قانون تجارت و اساسنامه شرکت بوده و بر پایه آن حقوق سهامداران خود تضییع شده، از این رو خواستار ابطال صورت‌جلسه آن مجمع عمومی هم شده است.

در سال ۹۶ معدن مهدی آباد با ثبت افزایش سرمایه ۳ هزار درصدی از محل آورده نقدی شرایط را به‌گونه‌ای سوق داد که بخشی از سهامداران خرد به دلیل عدم موجودی کافی از سهامداری انصراف دهند و در نهایت از هلدینگ تغییر وضعیت داد و تبدیل به شرکت شد و سهامداران عمده محدود شدند.

اما حالا در شرایطی که وضعیت معدن مهدی آباد بسیار پیچیده شده شرکت مبین قصد دارد از طریق این معدن به فرابورس وارد شود و بخشی از سهام خود را هم از این طریق واگذار کند.

با توجه به ابهامی که برای پذیرش شرکت مبین در فرابورس به وجود آمده و از طرف دیگر احتمال اینکه دادگاه رأی به نفع سهامداران وزارت دفاع صادر کند و سهام این شرکت در معدن مهدی آباد از شرکت مبین سلب شود وجود دارد، از این رو شرکت بسیار پیچیده شده است. چراکه طبق گزارش های که از حواشی معدن مهدی آباد می رسد وضعیت پیمانکاری مبین در این معدن هم در هاله ا ی از ابهام است.

کد خبر: ۱۹۳٬۲۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha