۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶
چراغ کارگاه بانوان نجار کرمانی سوسو می زند| نبض آهسته تولید پشت درهای بسته تسهیلات
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

چراغ کارگاه بانوان نجار کرمانی سوسو می زند| نبض آهسته تولید پشت درهای بسته تسهیلات

کرمان- چراغ کارگاه بانوان نجار کرمانی در حالی سوسو می زند که بیم آن می رود در اثر مشکلات مالی رو به خاموشی رود و نیاز است مسئولان با حمایت و اعطای تسهیلات کارآفرینان را یاری رسانند.

بازار؛ گروه استان ها: اسطوره های سرزمینمان نه گاندی است و نه چگوارا بلکه زنانی هستند که در اوج ناامیدی بلند می‌شوند و کاری را انجام می‌دهند که دیگران هرگز به فکر انجام دادنش نیستند. از قدیم الایام تا حال پا به پای مردان در تمامی عرصه ها وارد میدان شده اند و به هر جا که پا گذاشتند ثابت کردند می توانند موفق ترین باشند.

کار زن و مرد نمی شناسد؛ خیلی ها معتقدند که اره و چکش در دست مرد باید باشد و زن ها برای این شغل نامناسبند اما زنانی در کرمان بر روی این عقیده خط بطلان کشیده اند و با دستان ظریف‌ و زنانه شان بسیار هنرمندانه‌تر از مردان چوب را برش می زنند و به آن فرم و شکل می دهند و از یک تکه چوب اثری زیبا و کارآمد خلق می کنند. سمیه فرمیتنی در کنار سینا رضایی کارگاه صنایع چوبی «رابیس» را راه اندازی کرده و با استفاده از نیروهای زن در این کارگاه اقدام به تولید صنایع چوبی کرده اند که تحسین برانگیز است اما انگار این زنان نجار مدتیست نگران خاموش شدن چراغ کارگاهی هستند که با تلاش شبانه روزی زیاد از آن حفاظت کرده اند. در این راستا با سمیه فرمیتنی و سینا رضایی به گفتگو نشسته ایم.

در ابتدا با سمیه فرمیتنی به گفتگو پرداختیم و از او خواستیم که خودش را معرفی کند

سمیه فرمیتنی مهندس معمار هستم به مدت ۷ سال در مجموعه فرین چوب که کارخانه تولید محصولات چوبی است کار کردم و با وجود سمت بالا در آن مجموعه آن فضا را که خودم در شکل گیری اش نقش داشتم ترک کردم و کار طراحی معماری و اجرای دکوراسیون داخلی را با آقای رضایی که کارگاهی با امکانات محدود دارد، شروع کردم. بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی در مقطع لیسانس معماری در سن ۲۶ سالگی به پیشنهاد دانشگاه برای حضور در مقطع ارشد که به دانشجویان ممتاز می دادند را نپذیرفتم چون علاقه زیادی به کار داشتم و خواستم خودم را در بازار کار محک بزنم. در ابتدا از طریق معرفی یکی از اساتیدم به استخدام در مجموعه فرین چوب درآمدم و آنجا هم از صفر کار را شروع کردیم تا بعد از ۷ سال به کارخانه بزرگی تبدیل شد و بعد برای اهداف انسانی به مجموعه رادیس وارد شدم.

*کار را در این کارگاه چطور آغاز کردید؟

شروع کار با افرادی بود که تخصصی نداشتند بنابراین با آموزش، آزمون و خطا همراه بود و نیروهای مجموعه متشکل از زنان سرپرست خانواده بود که مشکلات شخصی و درگیری ذهنی زیادی داشتند و همزمان هیچ سرمایه ای جهت زدن نمایشگاه و تبلیغات، خرید عمده متریال و تامین مالی نیرو به نحو مطلوب نبود و توانایی خرید دستگاه ها و وسایل مورد نیاز در دست نداشتیم و با سختی زیاد کار را شروع کردیم.

در ابتدا به جذب نیروهای خانم برای قسمت طراحی و کارگاه و آموزش آنها پرداختیم و چون در جهت اهداف انسانی بود و آنها کار را بلد نبودند و چالش های زیادی در زندگی شخصی شان داشتند با مشکلاتی در کار مواجه شدیم و همواره به برطرف کردن مشکلات پرداختیم. به دلیل اینکه تجهیزات لازم برای شروع کار را کامل نداشتیم به خرید تجهیزات و ابزار کار و اجاره کارگاه بزرگتر و تعمیر و بازسازی کارگاه پرداختیم تا کار تولیدات چوبی را بتوانیم شروع کنیم. به صورت شبانه روزی کار می کردیم تا بتوانیم هزینه ها و اقساط دستگاه ها را پرداخت کنیم همزمان با کارگاه قسمت طراحی و نمایشگاه کابینت را راه اندازی کردیم که متاسفانه نتوانستیم آن را تجهیز کنیم و با رکود بازار و کم شدن تقاضای کار و نداشتن نمایشگاه و ناتوانی از پرداخت هزینه های جاری کارگاه دچار مشکل شدیم.

*نظرتان در خصوص حمایت نهادهای دولتی از زنان کارآفرین چیست؟

حمایت نهادهای دولتی تاثیر بسیار زیادی بر روی واحدهای تولیدی کوچک و پیشرفت آنها با توجه به پتانسیل ها و توانایی هایشان دارد و حمایت این نهادها باعث جذب افراد آسیب دیده جامعه و حرکت آنها به سمت خودسازی و توانمند سازی خانواده و جامعه می‌شود.

چراغ کارگاه بانوان نجار کرمانی سوسو می زند| نبض آهسته تولید پشت درهای بسته تسهیلات

*چه ایده هایی در کار داشتید؟

ایده جذب زنان در بخش مونتاژ که برای اولین بار در استان کرمان انجام شد و از ظرافت و دقت زنان در کارهای ظریف مثل مونتاژ و زاویه چسباندن و فارسی کردن و نصب پروژه های با چوب طبیعی استفاده شد و در بخش طراحی هم به جذب دانشجویان در حال تحصیل و گذشتن آنها از آموزش آکادمیک به سمت تجربیات اجرایی در رشته تحصیلی خودشان شد. ایده تولید دکورهای چوب با استفاده از چوب طبیعی و تنه های درخت برای ساخت وسایل دکور خاص در زمان راکد شدن بازار و نداشتن سفارش کابینت و کمد. ایده ساخت اکسسوری و تجهیزات داخلی کابینت نظیر سوپر ادویه و روغن و سوپر مواد شوینده و جای قاشق و چنگال از چوب طبیعی برای کم شدن هزینه مشتریان و خاص شدن کارشان و تولید توسط نیروهای خانم. ایده نانو کردن (ضد آب کردن) چوب های روسی به جای استفاده از چوب آماده ترموود با ویژگی های مقاومت در برابر آب و گرما برای اجرای چوب آلاچیق ها و روف گاردن ها. ایده تولید دکورهای کوچک و خاص با پرت های ام دی اف موجود در کارگاه مثل دکور شلف، دکور ساعت، جاکفشی های کوچک و خاص و...

*هدفتان از راه اندازی این کسب و کار چه بود؟

سابقه کارمان در معماری و طراحی و ۱۵ سال سابقه کار آقای رضایی باعث شد کار را در همین حیطه که تجربه و مهارت داریم شروع کنیم و چون در زمینه طراحی جزو بهترین ها در کرمان و در زمینه اجرا هم آقای رضایی توانایی بالا و سخت کوشی بسیاری داشت کار را در همین زمینه شروع کردیم. در ابتدا هدف اصلی مان جذب نیروهای سرپرست خانوار و زن های قوی و بدون تخصص بود. همچنین هدفمان ایجاد کارگاهی با جذب حداقل ۱۰۰ نیروی خانم برای بخش مونتاژ و نصب بود و جالب است بدانید بعضی نیروهای مونتاژ ما مدرک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس دارند در این راه چیزی که به ما انگیزه تحمل سختی ها و تلاش بیشتری می‌داد حضور نیروهایی بود که خوشحال بودند که آموزش دیده اند و حس توانمندی در آنها زنده شده بود و توانایی انجام کارهایی را دارند که افراد دیگر ندارند.

*برای چند نفر اشتغال‌زایی داشته‌اید؟

طی سه سال که کارگاه دارم افراد زیادی با من کار کردند و امروز به صورت مستقیم به ۱۱ نفر حقوق می‌دهم، البته باید توجه داشت که با یکسری افراد نیز به صورت پروژه ای کار می‌کنم.

*با چه چالش هایی در مسیر کار مواجه بودید؟

هیچ پیشرفت و کاری بدون چالش امکان پذیر نیست و برای تغییر باید درد شکستن پیله برای پروانه شدن را تحمل کرد ولی ما ایرانیها همواره ثابت کرده ایم که می توانیم هر کاری را بخواهیم انجام دهیم و سختی هایش را بپذیریم. این کار برای بسیاری از خانم ها سخت و مردانه بود ولی با آموزش متوجه شدند امکان پذیر است بنظر من محدودیت خاصی برای خانم ها وجود ندارد اگر محیط کارشان امن باشد و اصول کار را یاد داشته باشند.

*انتظارات از مسئولان چیست؟

تقاضای ما حمایت مسئولان ذیربط از این واحد تولیدی با پرداخت وام هایی برای کمک به حرکت این چرخه و ایجاد فضاهایی برای تبلیغ کار در سطح استان است. متاسفانه ما در این مرحله از کار با مشکلات مالی مواجه هستیم و پیشرفت کار را به تنهایی نمی‌تونیم پیش ببریم و نیاز به حمایت داریم به جاهای زیادی مراجعه کردیم تا شاید راهی باز شود و مجموعه از هم نپاشد زیرا چراغ این مجموعه اگر روشن باشد چند خانوار در این شرایط بد اقتصادی کشور با بحران کمتری مواجه می شوند.

* دیگر خانم‌های علاقمند به رشته نجاری را برای ورود به این کار دعوت می‌کنید؟

یکی از مهم ترین برنامه‌هایی که قصد انجام آن را دارم ارائه آموزش نجاری به خانم‌ها است. از بانوان تقاضادارم که به دنبال خواسته‌ها و علایقشان بروند نباید درگیر نگاه دیگران شوند باید کاری را که به آن علاقه مندند انجام دهند. خوشحالم که خانم هایی را آموزش دادم و با هم در کارگاه همکاری می کنیم چرا که خانم‌ها حتی بهتر از آقایان می‌توانند نسبت به تولیدات مصنوعات چوبی ایده پردازی کنند. مشاغل جنسیت ندارند و به نظر من خانم ها در بسیاری موارد عملکرد بهتری نسبت به آقایان دارند اکنون در کارگاه من پنج شش زن نجار در کنار هم کار می کنند و من تلاش می کنم این رویا از بین نرود و ما در کنار هم بمانیم.

چراغ کارگاه بانوان نجار کرمانی سوسو می زند| نبض آهسته تولید پشت درهای بسته تسهیلات

در ادامه با سینا رضایی مدیر مجموعه رادیس نیز گفتگویی داشتیم که در ذیل می خوانید:

*جناب رضایی در ابتدا خودتان را معرفی بفرمائید.

سینا رضایی به مدت ۱۵ سال در زمینه تولید صنایع چوبی فعال بودم و تمامی مراحل آنالیز قطعات کار، برش و مونتاژ و نصب پروژه های بزرگ در سطح شهر کرمان و دیگر استان ها را برعهده داشته ام و همچنین نسبت به تعمیر وسایل ماشین آلات کار مانند سی ان سی و برش تسلط دارم و به دلیل علاقه ای که به کار چوب و راه اندازی کارگاه داشتم این حرفه را شروع کردم.

*نظر شما در خصوص حمایت دولت از کسب و کارهای کوچک چیست؟

برای کسانی که با کمترین امکانات و توان مالی کاری را راه اندازی می کنند حمایت دولت نقش مهمی در گرداندن این چرخه کار دارد حمایت دولت باعث می شود نان سفره افراد زیادی که به این کار نیاز دارند قطع نشود و در شرایط بحرانی کمک های دولت باعث روشن ماندن چراغ کارگاه ها می شود.

*هم اکنون با چه چالشی در کار مواجه هستید؟

چالش نداشتن سرمایه مالی برای اینکه چراغ کارگاه خاموش نشده و کار تعطیل نشود و متاسفانه وضعیت اقتصاد کشور نیز به میزان زیادی بر شغل ما تاثیر گذاشت. اکنون برای اینکه کارگاه تعطیل نشود به دریافت وام و تسهیلات نیاز داریم که متاسفانه به هر کجا مراجعه کردیم به در بسته خوردیم و امیدواریم بتوانیم این مشکل را حل کنیم. این کارگاه امید زنانی است که اینجا را مثل یک بچه کوچک پرورش دادند و حال که در زمینه کارشان دارای تخصص شده اند حیف است که بیکار شوند.

حقیقتش را بخواهید من بیشتر از هر چیزی نگران افرادی هستم که در این کارگاه مشغول به کار هستند. نوسانات قیمت مهم ترین چالش همه صنایع است و در صنعت ما نیز این پدیده دیده می‌شود. البته باید توجه داشت که افزایش قیمت تولیدات داخلی نیز برای ما تعجب برانگیز است. از سوی دیگر کمبود مواد اولیه مورد نیاز در بازار نیز آزار دهنده است و این امر منجر به بدقول شدن ما نزد مشتریان نیز شده است و باید مسئولان برای این بخش چاره‌ای بیندیشند.

*تولیدات شما در صنعت چوب مشمول چه سبک‌هایی است؟

در چهار سبک روستیک، مدرن، نئوکلاسیک و کلاسیک کار می‌کنیم. مدل روستیک شامل میزهای جلو مبلی، میز غذا و اکسسوری هاست. سبک مدرن هم تلفیق چوب و آهن و چوب و استیل است. سبک کلاسیک نیز تلفیق چوب و سنگ است. انواع میز و صندلی، دکوراسیون داخل خانه، نمای خانه از طراحی و اجرا و هر آنچه کار با چوب است را اجرایی می‌کنیم که همه نوع چوب ام دی اف، چوب طبیعی و دیوار کوب را اجرایی می کنیم.

و در پایان

از کسانی که دغدغه نجات حقوق زن و نجات خانواده و نجات جامعه را دارند و از کسانی که دلسوزانه به فکر رونق کسب و کارهای کوچک برای ایجاد کسب و کارهای بزرگ و اشتغال جوانانی هستند که امید به زندگی و آینده در آن ها رو به خاموشی است، می خواهیم که دستی برای کمک به سوی ما دراز کنند.

کد خبر: ۱۹۳٬۲۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha