۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵
تمدید ۲ماهه اجاره‌ها برای کرونا است نه کمک به مستاجران /آغاز جابه جایی ها از دو هفته دیگر
بازار گزارش می دهد

تمدید ۲ماهه اجاره‌ها برای کرونا است نه کمک به مستاجران /آغاز جابه جایی ها از دو هفته دیگر

تاکید مقامات ارشد وزارت راه و شهرسازی بر مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر تمدید دو ماهه قراردادهای اجاره مسکن نشان می دهد که امسال هم مانند سال های گذشته، دولت در فصل نقل و انتقالات برنامه ای محکم و تاثیرگذار برای حمایت از مستاجران ندارد.

خبرگزاری بازار، گروه  راه و مسکن : کمتر از دو هفته دیگر به آغاز فصل جا به جایی مسکن باقی نمانده و به نظر می رسد امسال نیز همانند سال های گذشته دولت بدون برنامه تاثیرگذار و حمایت کننده از مستاجران این فصل را پشت سر خواهد گذاشت. اگر چه امیدوار بودیم که پس از رونمایی از سامانه املاک در بهمن ماه سال گذشته شاهد شناسایی واحدهای خالی از سکنه باشیم. گفته شده است که در حال حاضر دو و نیم میلیون مسکن خالی از سکنه در کشور داریم که اگر تنها ۳۰ درصد این واحدهای مسکونی به بازار مسکن هدایت شود می توان این اقدام را یک اقدام مناسب در نوع خود پس از سالها دانست ، اما ظاهرا هنوز سامانه املاک و اسکان که گفته می شود تحویل سازمان امور مالیاتی شده است در گیر و دار بارگذاری اطلاعات از سوی سازمانهای تاثیرگذار مثل سازمان ثبت و اسناد ، شهرداریها و حتی سازمان های آب و برق است .

شیوع ویروس کرونا باعث شد تا دولت و در کنار آن ستاد ملی مبارزه با کرونا پیشنهادی را از سوی وزارت راه و شهرسازی در جهت حمایت از مستاجران مبنی بر تمدید ۶ ماهه قراردادهای اجاره مسکن دریافت کند اما در نهایت با ۴ ماه کاهش این زمان پیشنهادی، آن را به دو ماه تقلیل داد

اما شیوع ویروس کرونا باعث شد تا دولت و در کنار آن ستاد ملی مبارزه با کرونا پیشنهادی را از سوی وزارت راه و شهرسازی در جهت حمایت از مستاجران مبنی بر تمدید شش ماهه قراردادهای اجاره مسکن دریافت کند اما در نهایت با ۴ ماه کاهش این زمان پیشنهادی آنرا به دو ماه تقلیل داد. این اقدام اگر چه مورد حمایت برخی از دولتی ها به خصوص وزیر راه و شهرسازی و معاونان او و رئیس اتحادیه مشاوران املاک قرار گرفت اما اکثر کارشناسان بر این باور بودند که این اقدام تنها در جهت نکات بهداشتی مردم برای کمتر شدن رفت و آمدها بوده است و قطعا این طرح کم رمق نمی تواند در حمایت از مستاجران بر بیاید. کمااین که مهلت تمدید  قراردادهای مستاجران در فصلی که کمترین جابجایی ها در آن رخ می دهد به نوعی نذر روغن ریخته بود. 

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی: مطابق مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا مستاجران می‌توانند تا پایان خرداد واحد مسکونی را تخلیه نکنند

امروز محمود محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی چند روز پس از اظهارات محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به سخنان تکراری اکتفا کرد و با بیان این‌که مطابق مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا مستاجران می‌توانند تا پایان خرداد واحد مسکونی را تخلیه نکنند، گفت:‌ قوه قضاییه نیز حکم تخلیه را صادر نخواهد کرد.

حال سوال این است که این طرح کم رمق تا چه حد می تواند بر بازار اجاره مسکن تاثیرگذار باشد. مگر نه اینکه این طرح تنها با هدف کاهش رفت و آمدها و برای رعایت بیشتر مسائل بهداشتی ارائه شده است؟ پس اعلام هر چند روز یک بار آن چه کمکی به حال مستاجران خواهد داشت؟

رئیس اتحادیه مشاوران املاک: تماس مالکان در خصوص اجرا و الزام آور بودن تمدید قراردادهای اجاره

در خصوص اینکه آیا مالکان تمدید دو ماهه قراردادهای اجاره مسکن را که الزام آور هم است رعایت کرده اند با مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تماس برقرار کردیم. او در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار گفت: در طی چند روز گذشته تماس های زیادی در خصوص تمدید دو ماهه قراردادهای اجاره مسکن با اتحادیه املاک و شخص بنده داشته اند بنابراین ما نیز در پاسخ به سوالات این مالکان اعلام کرده ایم که فارغ از مصوبه ستاد کرونا این اقدام یک رافت انسانی و یک اقدام کاملا اسلامی است چرا که ما ایرانی ها همواره در شرایط سخت و دشوار آموخته ایم که از همنوعان خود حمایت کنیم.

یکی از سوالات مالکان از اعضای اتحادیه املاک و شخص بنده در این مدت این بوده است که بعد از گذشت دو ماه چه باید کرد؟ ما نیز به مالکان اعلام کرده ایم که بعد از خرداد ماه همه چیز به روال عادی خود بازخواهد گشت و می توانید با مستاجر جدید به توافق برسید و یا اینکه با همان مستاجر قبلی خود بر سر میزان افزایش ودیعه و یا اجاره بها مذاکره و در نهایت برای سکونت دوباره به توافق برسید

خسروی ادامه داد: یکی از سوالات مالکان از اعضای اتحادیه املاک و شخص بنده در این مدت این بوده است که بعد از گذشت دو ماه چه باید کرد؟ ما نیز به مالکان اعلام کرده ایم که بعد از خرداد ماه همه چیز به روال عادی خود بازخواهد گشت و می توانید با مستاجر جدید به توافق برسید و یا اینکه با همان مستاجر قبلی خود بر سر میزان افزایش ودیعه و یا اجاره بها مذاکره و در نهایت برای سکونت دوباره به توافق برسید. پس این مصوبه که از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا صادر شده الزام آور است و باید مالکان به این مصوبه تن داده و آنرا اجرا کنند چرا که هیچ نهاد قضایی به شکایت مالکان نسبت به عدم تخلیه واحد مسکونی از سوی مستاجر رسیدگی نخواهد کرد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه به هر حال این اقدام بهداشتی در جهت رعایت حال مالکان و مستاجران بوده است، اظهار داشت : قطعا اینگونه طرح ها نمی تواند موجب تعادل نرخ اجاره بها شود و کمکی به مناسب شدن نرخ اجاره بها نخواهد کرد. پس اگر هدف حمایت از مستاجران در بلند مدت است ناگزیر به راه اندازی صنعت اجاره هستیم. این صنعت اجاره در همین کشور ترکیه اجرا شد و اتفاقا جواب خوبی هم گرفت.

وی ادامه داد: برای حمایت از مستاجران دولت باید با شناسایی مستاجران به آنها تسهیلات ارزان قیمت اعطا کند و از سوی دیگر دولت باید تولید مسکن را به اندازه ای بالا ببرد که تقاضای مسکن را به خوبی پاسخ دهد. پس اقدامات تسکین دهنده داروی حل مشکل اجاره نشین ها نیست.

عضو کمیسیون عمران مجلس: تمدید دو ماهه قرارداد اجاره مسکن تنها با هدف کاهش شیوع ویروس کرونا بود

 صدیف بدری نماینده مردم اردبیل و عضو کمیسیون عمران مجلس نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار می گوید: طرح هایی مثل تمدید دو ماهه قرارداد اجاره مسکن تنها با هدف کاهش شیوع ویروس کرونا بوده است و نمیتواند موجب ساماندهی بازار اجاره مسکن شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا مجلس برای ورود به بازار اجاره همواره تعلل می کند و یا اینکه به دولت راهکار و یا تذکری نمی دهد که بازار اجاره مسکن را ساماندهی کند، گفت: مجلس هم محدودیت هایی در این خصوص دارد اما ما بارها پیشنهاد کرده ایم که دولت می تواند فرمولی را طراحی کند که بر اساس آن از افزایش بی رویه و نامتعادل و چند باره نرخ اجاره بهای مسکن جلوگیری شود.

نگران آغاز فصل جا به جایی ها هستیم و به خوبی می دانیم که اجاره بها از یک آشفتگی خاصی رنج می برد اما به هر حال اگر بتوانیم دولت و مالکان را مجاب کنیم که باید یک ساز و کاری طراحی شود که نرخ اجاره بهای مسکن در حد نرخ تورم رشد کند

بدری با این پرسش که دیگر فرصتی برای این اظهارات نیست و کمتر از دو هفته دیگر فصل نقل و انتقلات و جا به جایی ها آغاز می شود تاکید کرد: ما نیز نگران آغاز فصل جا به جایی ها هستیم و به خوبی می دانیم که اجاره بها از یک آشفتگی خاصی رنج می برد اما به هر حال اگر بتوانیم دولت و مالکان را مجاب کنیم که باید یک ساز و کاری طراحی شود که نرخ اجاره بهای مسکن در حد نرخ تورم رشد کند و نه بیشتر می توانیم از افزایش لجام گسیخته اجاره ها جلوگیری کنیم.

نایب رئیس اتحادیه املاک: سالها به تولید مسکن با این نیت که واحدهای خالی از سکنه داریم بی توجهی شد

اما حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک به خبرنگار خبرگزاری بازار می گوید: نرخ اجاره بهای مسکن تابع قیمت مسکن است پس وقتی قیمت مسکن رشد کند نرخ اجاره بهای مسکن نیز رشد می کند و طرح هایی مثل تمدید دو ماهه قراردادهای اجاره اصلا به هیچ وجه تاثیری در بازار مسکن نخواهد داشت. پس وقتی سالها به تولید مسکن با این نیت که واحدهای خالی از سکنه داریم بی توجهی می شود و به گفته خود مقامات دولتی سالانه ۶۰۰ هزار مسکن کمبود داریم نمی توان انتظار داشت که بازار اجاره در فصل نقل و انتقالات پاسخگوی تقاضای بیش از اندازه مستاجران و اجاره نشین ها باشد.

عقبایی در پاسخ به این پرسش که قیمت مسکن در فروردین ماه کاهش جزیی داشته است پس باید اجاره بها نیز افت کند گفت: به هیچ وجه اینطور نیست و اگر هم قیمت مسکن در فروردین ماه کاهش یافته است به این دلیل بوده که معاملات مسکن به دلیل محدودیت های اعمال شده از سوی ستاد کرونا و تعطیلی املاکی ها بوده است پس نمی توان این کاهش قیمت تنها به دلیل افت معاملات بوده است. هر چند اگر قیمت مسکن به دلیل رشد تولید کاهش می یافت می توانستیم به آن استناد کنیم و بگوییم که قیمت مسکن کاهش یافته و باید نرخ اجاره بها نیز افت و یا در حد معقولی رشد کند.

کد خبر: ۱۹٬۳۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha