۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۳
برای رونق اقتصاد کشور باید روی جذابیت‌های دریا متمرکز شویم
رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران:

برای رونق اقتصاد کشور باید روی جذابیت‌های دریا متمرکز شویم

رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: برای رونق اقتصاد کشور باید روی اقتصاد و جذابیت‌های دریا در بخش های باری، مسافری و گردشگری متمرکز شویم.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، سید علی حسینی رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه باید نگاه به دریا، حمل و نقل دریایی، توسعه بنادر و اقتصاد دریامحور بلندمدت باشد و با برنامه ریزی دارای چشم انداز و منسجم شرایط مطلوبی را برای تغییر و تحول در این حوزه رقم بزنیم، اظهار داشت: نباید اقتصاد دریامحور صرفا به تمرکز فعالیت ها در چند بندر بزرگ تجاری کشور خلاصه شود بلکه باید تمامی ظرفیت های دریایی و بندری را فعال کرد.

وی ادامه داد: باید بتوانیم از ظرفیت بنادر کوچک به خوبی استفاده کنیم و در کنار بنادر بزرگ تجاری، حلقه فعالیت ها در حوزه دریایی و بندری را گسترش دهیم.

روی جذابیت های دریا باید کار شود
رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه ایران از ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در جنوب کشور برخوردار هستیم، گفت: علاوه بر اقتصاد دریا باید روی جذابیت های دریا هم کار کنیم و مقوله بار و مسافر را با یکدیگر مدنظر قرار دهیم.

حسینی با اشاره به اینکه ایران از نظر لجستیکی در شرایط فوق العاده ای قرار دارد و می تواند محور تردد شناورها در منطقه باشد، عنوان کرد: باید در حوزه سوخت بانکرینک، تدارکات دریایی، سفر و گردشگری دریایی فعالیت های خود را توسعه بخشیم و با توجه به اینکه در نقطه استراتژیک منطقه قرار گرفته ایم از این موهبت به خوبی استفادی کنیم و سطح فعالیت های دریایی کشور را اراتقاء بخشیم.

در ارتباط با توسعه سواحل مکران باید تجدیدنظر کنیم
وی با تصریح اینکه متاسفانه در رابطه با استفاده از فرصت های اقتصادی دریا، شرایط خوبی نداریم، بیان کرد: یکی از نکات بسیار مهم توجه وِیژه مسئولان به اقتصاد دریامحور است و در عین حال مردم باید مشاغل دریایی و فرصت های اقتصادی دریا را بشناسند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در خصوص دغدغه های مقام معظم رهبری پیرامون توسعه سواحل مکران و نتیجه بخش نبودن فعالیت ها علی رغم ظرفیت بالای اقتصادی و دریایی این منطقه، گفت: توسعه سواحل مکران شاخص های مختلفی دارد که باید در دستورکار قرار گیرد اما متاسفانه با وجود تلاش های مختلف در دولت های گذشته فعالیت ها نتیجه بخش نبوده است و باید در این رابطه تجدیدنظر کنیم.

حسینی با اشاره به اینکه توسعه جابهار می تواند توسعه سواحل مکران را در پی داشته باشد، خاطرنشان کرد: علاوه بر چابهار صحبت های مختلفی در مورد بندر جاسک مطرح می شود و باید شاهد فعالیت جدی این دو بندر در سواحل مکران باشیم و با سرمایه گذاری مناسب و توسعه فعالیت ها در بخش ترانزیت، صادرات و واردات، حمل و نقل دریایی شرایطی را ایجاد کنیم که به توسعه سواحل مکران منجر شود.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، ‌گفتنی است، به تازگی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا در دیدار با تعدادی از فرماندهان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، ‌ بیان کردند: استفاده از فرصت دریا و ظرفیت‌های عظیم آن باید به فرهنگ عمومی در کشور تبدیل شود. با وجود این سابقه و سواحل طولانی دریایی در شمال و به خصوص جنوب ایران، فرهنگ استفاده از فرصت‌های دریا در کشور مورد غفلت واقع شده و باید به فرهنگ عمومیِ مردم تبدیل شود. ایشان همچنین با اشاره به سوابق دریانوردی ایرانیان در گذشته که باعث انتقال فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی به مناطق دیگر دنیا شد، خاطرنشان کردند: در چند سال گذشته بحث توسعه سواحل مکران مطرح شد و دولت‌ها هم از آن استقبال کردند اما پیشرفت جدی در این موضوع نیازمند فرهنگ‌سازی است.

کد خبر: ۱۹۳٬۰۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha