۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴
چرخه توسعه اقتصاد گیاهان دارویی در گلستان تکمیل شود
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

چرخه توسعه اقتصاد گیاهان دارویی در گلستان تکمیل شود

گرگان- همتی، رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی گلستان بر ضرورت تکمیل چرخه توسعه اقتصاد گیاهان دارویی در استان تاکید کرد و گفت: صنایع تبدیلی جدی گرفته شود.

خدایار همتی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: برای ایجاد توسعه در تولید محصولات کشاورزی باید در حوزه صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی جدی تر عمل کنیم.

رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی گلستان بابیان این موضوع که که پروسه صدور مجوز برای ایجاد کارخانه های صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی طولانی است، افزود: دولت با تسهیل در روند صدور مجوزها می تواند یکی از موانع توسعه این صنعت را از پیش پای بخش خصوصی بردارد.

همتی یادآورشد: تولید گیاهان دارویی می تواند ارزش افزوده خوبی را عاید استان کند اما باید برای ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری آن قدمی جدی برداشت.

وی با بیان این موضوع که تشکیل اتحادیه تولیدکنندگان گیاهان دارویی تاثیر خوبی بر رشد این صنعت خواهد داشت، بیان کرد: باید برای فروش تولیدات گیاهان دارویی پایانه هایی ایجاد کرد تا کشاورز دغدغه فروش نداشته باشد.

رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی گلستان ادامه داد: یکی از راه های ایجاد انگیزه در کشاورزان خرید تضمینی گیاهان دارویی است که با کشت قراردادی می توان به این مهم دست یافت.

به گفته وی، باید جایگاه گیاهان دارویی در استان مشخص شود و با ارائه نقشه متابلوکی به زارعان میزان و نوع گیاهان قابل کشت را تعیین کرد.

همتی پرهیز از توسعه هیجانی به کشت یک نوع گیاه را موجب عدم رونق در کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد: باید از کشت جزیره ای گیاهان دارویی خارج شد و با جهت دهی مناسب موانع پیش روی توسعه کشت گیاهان دارویی در استان را برداشت.

وی با بیان اینکه شبکه سازی در مجموعه تولیدات گیاهان دارویی به درستی انجام نشده، افزود: باید برای انسجام تولیدکنندگان در این بخش تصمیمی جدی گرفته شود.

به گفته وی، اگر فرآوری محصولات گیاهان دارویی افزایش یابد بازار فروش آن رشد خواهد یافت.

رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی گلستان خام فروشی را معضل اصلی این حوزه دانست و افزود: برای پیشرفت در توسعه کشت گیاهان باید زیرساخت های صنایع تبدیلی این محصولات را ایجاد کرد.

کد خبر: ۱۹۳٬۰۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha