۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۱
سطح زیر کشت پنبه اصفهان کاهش یافت|جایگزینی روش کشت جدید
به دلیل خشکسالی؛

سطح زیر کشت پنبه اصفهان کاهش یافت|جایگزینی روش کشت جدید

اصفهان – فیروزنیا، مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی اصفهان گفت: با توجه به خشکسالی های متعدد، در سال جدید سطح زیر کشت پنبه اصفهان به ۹۸۰ هکتار کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار بازار، با توجه به اینکه پنبه یکی از محصولات مهم و با ارزش در صنعت نساجی جهان است، تولید،مصرف، صادرات و واردات آن در همه مناطق جغرافیایی جهان انجام می شود.

هم اکنون کشت پنبه در ۱۰۰ کشور جهان رواج دارد و ایران نیز همواره در کنار واردات، در زمره تولید کنندگان و صادرکنندگان پنبه جهان بوده است.

گرچه کیفیت پنبه تا حد زیادی به شریط آب و هوایی کشورها بستگی دارد و کیفیت پنبه در برخی کشورهای همسایه برای تولید پوشاک مناسب تر است، اما باید این نکته را در نظر بگیریم که اولا بخش زیادی از پنبه بسیاری از کشورهای همسایه وارداتی است و از سوی دیگر پنبه ایران از جمله اصفهان نیز در جهان خواهان زیادی دارد.

در طول سالهای گذشته به دلیل خشکسالی‌هایی که بخش زیادی از آن ناشی از بی تدبیری و عدم درایت درست مسئولان و نبود درست اجرای قوانین است، تولید پنبه اصفهان دستخوش کاهش شدیدی شده است و با توجه به اینکه پنبه یک محصول اشتغالزا و صادراتی مهم برای استان و کشور است، نیازمند علاجی اساسی هستیم.

در این ارتباط مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی اصفهان در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه پنبه از گذشته های دور یک محصول مهم صادراتی برای کشور ما محسوب می شود، اظهار کرد: در استان اصفهان همه ساله کشت پنبه در ماه‌های اردیبهشت و خرداد صورت می‌گیرد و محصول آن نیز از نیمه مهر تا پایان آذرماه برداشت می‌شود.

سطح زیر کشت پنبه اصفهان کاهش یافت|جایگزینی روش کشت جدید

پیمان فیروزنیا افزود: در سال جاری، سطح زیر کشت پنبه در استان اصفهان به دلیل خشکسالی به ۹۸۰ هکتار کاهش یافته است و این در حالی است که همواره بیش از یک هزار هکتار زیرکشت این محصول داشته ایم.

جایگزینی روش کشت پی.وی.اس

وی افزود: اکنون شهرهای جرقویه، ورزنه، کاشان، آران و بیدگل و برخوار از مهمترین شهرستان‌هایی هستند که پنبه در آنها کشت می شود، تاکید کرد: با توجه به رویکرد ایران به صادرات غیرنفتی، صادرات این محصول از اهمیت خاصی برخوردار است و لازم است روشی برای کشت پنبه با توجه به به شرایط فعلی پیدا کنیم.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی اصفهان تاکید کرد: روش پی.وی.اس در این شریط خاص پیشنهاد شده است که کشت مشترک چند بذر مختلف با ارقام وارداتی و داخلی را شامل می شود و در نهایت بهترین رقم بذر برای هر منطقه معرفی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این روش کشت و عملیات زراعی با توجه به شرایط اقلیمی و اصول رایج هر منطقه انجام می شود، گفت: بر این اساس،امسال بذرهای جدید با دوره رویش کوتاه‌تری نسبت به ارقام قدیمی، همچنین بذرهای یارانه دار و کودهای پتاسه و ازته مناسب در اختیار کشاورزان قرار گرفت که با توجه به تولید بیشتر و زودرس تر مورد استقبال کشاورزان نیز قرار گرفت.

توجه به کاشت پنبه در دیگر شهرستانهای ایران

فیروزنیا، با اشاره به برنامه‌ریزی برای توسعه کشت پنبه در کشور و احتمالی احیای سازمان پنبه گفت: در اصفهان نیز کاشت پنبه شهرستانهای جدید مانند برخوار مورد توجه قرار گرفته است.

در سالهای اخیر با توجه به اینکه نفت بعنوان محصول عمده صادراتی در کشور ایران به شمار می‌رود، توجه بیشتر به صادرات محصولات غیرنفتی مورد توجه قرار گرفته است و با وجه به اقبال جهانی به خرید پنبه خوب در دنیا، کاشت این محصول می تواند در رهایی از اقتصاد تک محصولی بسیار کمک کننده باشد.

کد خبر: ۱۹۳٬۰۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha