۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
کاهش ۷۰درصدی صادرات سیب ایران به بازارهای جهانی|  روان سازی صادرات محصولات باغی الزامی است
بازار گزارش می دهد:

کاهش ۷۰درصدی صادرات سیب ایران به بازارهای جهانی| روان سازی صادرات محصولات باغی الزامی است

درحالی داده های آماری حاکی از صادرات ۱۱۴هزار تن سیب ایران به بازارهای جهانی است، شادلو عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور معتقد است محصولات باغی همیشه بیش از مصرف است لذا صادرات باید روان سازی شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: سیب از جمله میوه های پاییزی است که به گفته کارشناسان از آسیای مرکزی منشا گرفته است و به تدریج در سراسر دنیا گسترش یافته است. بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان فائو در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ کشورهای «چین، ایالات متحده، لهستان، ترکیه، هند، ایران، ایتالیا، روسیه، فرانسه و شیلی» تولید کننده برتر این محصول هستند.

تولید جهانی سیب از ۹۰میلیون تن عبور کرد

به عبارت دیگر درحالی که بر اساس آمارهای جهانی سالانه بیش از ۹۰ میلیون تن سیب در جهان تولید می شود چین در مدت نامبرده با تولید بیش از ۴۴ میلیون تن در بالاترین جایگاه قرار دارد و بیشترین صادرات این محصول را نیز دارد.

از سوی دیگر بر اساس این گزارش ایران در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ در شرایطی در جایگاه ششم تولید میوه سیب قرار گرفته است که تولیدی حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن داشته است. این در حالی است که به گفته مسئولان بیش از ۲۵۰هزار هکتار از باغ های ایران متعلق به میوه سیب است. با این وجود در بحث صادرات میوه سیب ایران با مشکلاتی مواجه است و نتوانسته انطور که شایسته است محصول خود را روانه بازارهای جهانی کند.

الزام روان سازی فرایند صادرات؛ تولید محصولات باغی ایران همیشه بیش از مصرف داخلی است

مجتبی شادلو، عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور در خصوص وضعیت فعلی صادرات میوه هایی پاییزی از جمله سیب به خبرنگار بازار می گوید: بحث صادرات کماکان مشکلات و موانع خود را دارد. در حوزه گمرکی، حمل و نقل، محدودیت های ترخیص کالا از مرزهای خشکی و غیره مسائلی هستند که به هر حال صادرات ما را در محدودیت قرار داده و حتی گاهی اوقات متوقف کرده است.

شادلو افزود: با این وجود بایستی موانع صادراتی رفع گردد و به راحتی نباید این فرصت های صادراتی و بحث ارز آوری که ایجاد شده را از دست بدهیم.

وی ادامه داد: در بحث صادرات میوه هایی همچون سیب مساله مهم این است که چون زمان تولید ما بر حسب شرایط نگهداری محدود است و اگر زمان از دست برود و پس از آن فرصتی ایجاد شود آن زمان دیگر محصولی برای صادرات نخواهیم داشت، باید تا جایی که می شود موانع رفع شود تا به موقع صادرات صورت بگیرد.

شادلو با بیان اینکه مشکلات و موانع صادراتی همیشه بوده و نمی گذارد فرصت های صادراتی ما محقق شود، گفت: با این وجود ما همیشه اعلام کرده ایم که با تمام مشکلاتی که در بحث تولید محصولات باغی همیشه وجود دارد از جمله خطرات طبیعی، آنچه که تولید و جمع آوری شده و الان در انبارها و سردخانه ها است بیشتر از مصرف داخلی است.

وی تصریح کرد: بنابراین قطعا باید صادرات محصولات باغی به هر شکلی روان شود تا بتوانیم مدیریت بازار داشته باشیم و همچنین بتوانیم هزینه های تورمی که داشتیم را برآورده سازیم.

ایران ۱۱۴هزار تن سیب روانه بازارهای جهانی کرد

گفتنی است بر اساس آمارهای جهانی منتشر شده، در بحث صادرات سیب از نظر وزن، کشورهای «چین، لهستان، ایتالیا، ایالات متحده، شیلی، آفریقای جنوبی، نیوزلند، ترکیه، فرانسه و مولداوی» صادر کننده برتر هستند. به طوی که در مدت نامبرده چین حدود یک میلیون تن میوه سیب روانه بازارهای جهانی کرده است.

از سوی دیگر این گزارشات بیانگر این است که در مدت نامبرده ایران نیز با رقم زدن صادراتی به میزان حدود ۱۱۴هزار تن در جایگاه پانزدهم دنیا جای دارد. این در حالی است که داده های فائو نشان می دهد ایران در سال زراعی قبلتر (۲۰۲۰) ۴۰۰هزار تن محصول سیب صادر کرده و در جایگاه نهم دنیا قرار داشته است. به این ترتیب بیش از ۷۰درصد کاهش صادرات داشته است.

کد خبر: ۱۹۲٬۹۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha