۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۷
کشت گندم در ۱۶ هزار هکتار از مزارع خراسان جنوبی| آغاز کشت قراردادی
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

کشت گندم در ۱۶ هزار هکتار از مزارع خراسان جنوبی| آغاز کشت قراردادی

بیرجند- رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: طی سال جاری کشت گندم در ۱۶ هزار هکتار از مزارع خراسان جنوبی انجام شده است.

مهدی جعفری در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه کشت قراردادی گندم برای نخستین بار در ۵۶ هکتار از مزارع خراسان جنوبی عملیاتی شده است، اظهار کرد: این اقدام با مشارکت ۱۲ کشاورز خراسان جنوبی انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این اتفاق از ۱۰ روز گذشته آغاز شده است، بیان کرد: به واسطه برخی از مشکلات در خراسان جنوبی این برنامه دیرتر آغاز شد.

جعفری گفت: کشاورزانی که کشت پاییز گندم خود را انجام داده‌اند یا از این پس انجام خواهند داد برای امضای قرارداد کشت قراردادی گندم به سایت شرکت بازرگانی دولتی ایران مراجعه کنند.

حمایت ها در کشت قراردادی

وی بیان کرد: برای حمایت از کشاورزان عزیز در راستای کشت قراردادی گندم ۱۰۰ درصد بهای کود ازته و ۵۰ درصد بهای کود فسفاته و کود پتاسه به‌صورت نقد محاسبه شده ولی بقیه تسهیلات از بهای گندم تحویلی کشاورز در فصل خرید کسر و تسویه خواهد شد.

جعفری اظهار کرد: طی سال جاری در ۳۷ هزار و ۲۰۰ هکتار کشت پاییزه محصولاتی از جمله گندم و جو در استان انجام شده که از این مقدار ۱۶ هزار و ۱۰۰ هکتار گندم و ۲۱ هزار و ۱۰۰ هکتار جو بوده است.

وی بیان کرد: سال گذشته میانگین برداشت گندم از هر هکتار در خراسان جنوبی ۲ هزار و ۸۰۰ کیلوگرم بوده که هدف ما این است که این میانگین در سال جاری به چهار هزار کیلوگرم برسد.

آبیاری به روش طیف

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: در سال جاری در بیش از ۳۰۰ هکتار از مزارع گندم خراسان جنوبی آبیاری به روش طیف در راستای افزایش بهروری انجام خواهد شد.

جعفری یادآور شد: این روش آبیاری با کاهش مصرف آب، افزایش بهره‌وری را نیز به همراه دارد.

وی گفت: در طرح کشت قراردادی محصولات کشاورزی، یارانه بذر، کود و بیمه مشمول کشاورزان می‌شود و در آخر هم دولت محصول تولیدی کشاورزان را خریداری می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه کشت پاییزه در خراسان جنوبی به طور معمول از شهریورماه آغاز شده و تا پایان آذر ماه ادامه دارد، بیان کرد: در سال جاری برنامه ابلاغی وزارتخانه به خراسان جنوبی کشت ۴۱ هزار و ۳۴۵ هکتار غلات بوده که ۹۰ درصد آن محقق شده است.

کد خبر: ۱۹۲٬۹۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha